ابراز امیدواری تحلیلگر مشهور عرب به بازگشت امنیت به غوطه شرقی

دو شنبه 7 اسفند 1396 - 13:51:50
ابراز امیدواری تحلیلگر مشهور عرب به بازگشت امنیت به غوطه شرقی

عبد الباری عطوان تحلیلگر معروف عرب نوشت: مستثنی بودن گروه های تروریستی از قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غوطه شرقی، تداوم حملات ارتش سوریه به مواضع این گروه ها را به دنبال داشته است و انتظار می رود همان سناریوی خروج گروه های تروریستی از حلب این بار نیز درباره این گروه ها در غوطه شرقی به اجرا در آید و به زودی امنیت همچون سایر شهرهای سوریه به غوطه نیز بازگردد و کشتار و ویرانی ها متوقف شود.

تهران- الکوثر:  سردبیر روزنامه «رأی الیوم» در ادامه نوشت: تنها ساعاتی پس از صدور قطعنامه شورای امنیت مبنی بر توقف درگیری ها، اعلان آتش بس سی روزه و اجازه ورود کمک های انسانی برای بیش از 400 هزار تن از مردمی که در غوطه شرقی محاصره شده اند، امروز درگیری ها در این منطقه شدت یافت. 
درست است که به اذعان دیده بان حقوق بشر سوریه نزدیک به مخالفان سوری، بمباران هوایی در این منطقه کاهش یافته است، اما ارتش سوریه همچنان بر ادامه نبرد پافشاری می کند تا کنترل همه مناطقی را به دست گیرد که محله های دمشق از آنجا موشک باران می شود و منجر به کشته شدن و مجروحیت شمار بسیاری از غیر نظامیان می شود. چند بند در قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد سوریه وجود دارد، قطعنامه ای که چندین بار برای جلوگیری از وتوی روسها به تعویق افتاد. علاوه بر این چند بند، تغییرات ناگهانی در ائتلافهای گروه های مسلح مخالف نظام، تحولات جدید سوریه در روزها و هفته های آینده را مشخص می کند:
اولا: این قطعنامه در خصوص آغاز آتش بس، به هیچ عنوان به تاریخی که مشخص و مورد توافق باشد اشاره نکرده است و در آن از عبارت «در سریعترین وقت ممکن» استفاده شده است؛ این عبارت می تواند تفاسیر مختلفی داشته باشد و به نظر مقامات سوریه و هم پیمانانش قطعا اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست، از همین رو درگیری ها ادامه خواهد داشت. 
دوم اینکه: این قطعنامه آشکارا بین گروه های میانه رو و گروه های تروریستی یعنی «النصره»، «داعش» و «القاعده» تفاوت قائل شده و این گروه ها را از آتش بس مستثنی کرده و ادامه نبرد با این گروه ها را تا نابودی و خروج آنها از این منطقه جایز برشمرده است.
سوم اینکه: گروه های «جیش الاسلام» (تحت حمایت عربستان) و «فیلق الرحمان» (نزدیک به قطر و ترکیه) با کناره گیری از گروه هایی که در فهرست گروه های تروریستی قرار دارند، در بیانیه هایی تاکید کردند به آتش بس پایبند هستند و اجازه می دهند کمک های انسانی به این منطقه ارسال شود و از این کمک ها محافظت می کند. این تحول مهم این گروه ها را به ساز و کارهای بین المللی و ایفای نقش در روند سیاسی در آینده نزدیک تر می کند.
چهارم: جنگ داخلی برای نفوذ بین هیئت تحریر الشام (النصره سابق) و ائتلاف «جبهه آزادی سوریه» که شامل گروه های مسلحی مثل گروه نورالدین زنکی و «احرار الشام» در حومه ادلب است، شدت یافته و این ائتلاف توانسته است کنترل 26 شهر و روستا را به دست گیرد و همین سیطره جبهه النصره بر ادلب را به خطر انداخته است. 
روشن است موافقت گروه های «جیش الاسلام» و «فیلق الرحمان» با قطعنامه شورای امنیت و پایبندی آنان به آتش بس به این معناست که آنان با غلبه ارتش سوریه بر مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی موافقند و برای غلبه بر این گروه ها و بیرون راندن آنان از این منطقه به ارتش سوریه چراغ سبز نشان می دهند، به عبارت دیگر دو گروه منافع مشترکی با ارتش دارند و خبرها حاکی از آن است که کشورهای حامی این دو گروه اصلی یعنی ترکیه، قطر و عربستان موافقت خود را با این رویکرد به طور مستقیم یا غیر مستقیم اعلام کرده اند.ائتلاف روسیه-سوریه- ایران تصمیم گرفت اعتبار دوباره ای به توافقنامه کاهش دیگری در غوطه شرقی ببخشد و از دمشق به طور کامل در برابر حملات خمپاره ای شدید گروه های مسلح و به طور ویژه نیروهای النصره و [داعش] در هفته های اخیر حمایت و امنیت پایتخت را تامین کند. سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیروز تاکید کرد: آتش بس بخشهایی را که در دست تروریستهاست شامل نمی شود به همین سبب جنگ تا نابودی آنان ادامه خواهد داشت. 
سخنگوهای سیاسی و نظامی دولت و ارتش سوریه تاکید می کنند گروه «جیش الاسلام» که محمد علوش فرمانده آن است حتی یک موشک به اطراف دمشق شلیک نکرده است و به توافقنامه آستانه و نص آن مبنی بر برقراری آتش بس در مناطق کاهش تنش کاملا پایبند است و همین گواهی بر «برائت» این گروه بسیار مهم است و در آینده پیامدهای سیاسی خواهد داشت.

از آنچه که بیان شد می توان نتیجه گرفت بمباران هوایی، مناطق تحت کنترل گروه های «جیش الاسلام» و «فیلق الرحمان»، یعنی بخش بزرگی از غوطه شرقی را، شامل نخواهد شد و شاید در روزهای آینده کمک های انسانی بی هیچ مانعی وارد این مناطق شود و شاید هم این مسئله نشان گر توقف تحریک رسانه ای شبکه های تلویزیونی حامی این دو گروه در روزهای آینده است.
سناریوی مورد انتظار که اکنون به سرعت در پشت صحنه بحران غوطه شرقی در حال شکل گیری است همان سناریویی است که برای پایان دادن به جنگ در حومه شرقی حلب به اجرا در آمد و به عبارتی گشودن گذرگاهی برای انتقال نیروهای مسلح گروه های تروریستی به مناطق امن (موقت) مورد انتخاب آنان و ترجیحا حومه ادلب است. 
تامین امنیت دمشق نخستین اولویت است و بعید هم نیست این هدف به زودی تحقق یابد زیرا ادامه حملات موشکی شکوه و عظمت سوریه را به لرزه در می آورد و همانطور که روس ها، مقامات سوری و ایرانی تاکید می کنند هیچ کشوری اجازه نمی دهد پایتخت آن مورد حملات موشکی واقع شود. اتوبوس های سبز آماده اعزام به غوطه شرقی هستند و جالب آنکه همین اتوبوس ها گروه های مسلح شرق حلب و پیش از آن گروه های مسلح حمص را به ادلب منتقل کرده بودند. انتظار می رود استفان دی مستورا فرستاده ویژه سازمان ملل بار دیگر بر اقدامات لازم در این زمینه نظارت کند.
مهمترین دستاورد قطعنامه شورای امنیت تا کنون توقف کشتار یا کاهش تعداد قربانیان غیر نظامی بی گناهی بوده است که بهای این جنگ خونین را پرداخته و می پردازند، بی آنکه نقشی در این درگیری ها داشته باشند. امنیت بار دیگر به غوطه شرقی باز خواهد گشت همانطور که به حلب بازگشت، همان شهری که پس از سالها کشتار و ویرانی اکنون شرایط آن به سرعت رو به بهبود است. شاید دفعه بعد نوبت به ادلب برسد. اما مسئله اصلی زمان بندی، تعیین اولویت ها و شرایط مناسب است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 7 اسفند 1396 - 13:51:38