ناشر «السفیر» درباره مصاحبه اش با امام خمینی(ره) به الکوثر چه گفت؟

دو شنبه 7 اسفند 1396 - 13:37:56

بیروت- الکوثر: طلال سلمان ناشر و رئیس هیئت تحریریه روزنامه مشهور «السفیر» لبنان، دیدار و مصاحبه با امام خمینی(ره) در پاریس و قم را از بزرگترین افتخارات عمر خود توصیف و حمایت همیشگی «السفیر» از محور مقاومت را افتخاری برای این روزنامه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، طلال سلمان با حضور در برنامه «لقاء خاص» شبکه جهانی الکوثر درباره علت تعطیل شدن روزنامه «السفیر» در سال 2016 پس از 43 سال فعالیت بی وقفه گفت: از تعطیل شدن روزنامه السفیر دلگیر شدم و مدتی طول کشید تا با تلخی این رویداد کنار بیایم. اما خوشحالم که کوتاهی نکردم و تا حد توانم تلاش کردم و با اخلاص و جدیت کوشیدم. خیالم آسوده است که تا حدی که امکانات مالی ام اجازه می داد السفیر را دایر نگه داشتم. با این حال من به نقشی که السفیر داشت افتخار می کنم. منظور من نقش همه کسانی است که در السفیر در داخل و خارج آن کار کردند و در آن قلم زدند. السفیر نقطه ای درخشان در تاریخ روزنامه نگاری عربی و تاریخ ملی گرایی در لبنان قوم گرایی در جهان عرب بود.

خدمت به مقاومت، افتخار ما است

رئیس هیئت تحریریه السفیر طی 43 سال فعالیت آن افزود: همه افرادی که در این روزنامه کار می کردند در کار خودشان حرفه ای بودند. ما با نویسندگان و روزنامه نگاران و هنرمندانی بزرگ از کشورهای مختلف عربی مثل لبنان، سوریه، فلسطین، مصر، تونس، و مغرب برای تهیه روزنامه همکاری می کردیم. در واقع در السفیر مجموعه بزرگی از نویسندگان و روشنفکران از کشورهای مختلف عربی گردآمده بودند و موجب شدند السفیر به چنین جایگاهی دست یابد. همین مسئله موجب شد شهرت السفیر از مرزهای لبنان فراتر برود و حتی در مغرب و الجزایر و یمن نیز السفیر را بشناسند. ما توانستیم نقش مهمی در دنیای رسانه های عربی ایفا کنیم و اعتماد خوانندگان را جلب کنیم. ما افتخار می کنیم که در خدمت مقاومت بودیم حتی پیش از آن که مقاومت اسلامی شکل بگیرد. از زمان نخستین اشغالگری ها و تجاوزات اسرائیل (به لبنان) به ترویج میهن پرستی در داخل کشور پرداختیم و در برابر سیاستمدارانی که طرفدار غرب و اسرائیل بودند ایستادیم. ما از انقلاب فلسطین و از انقلاب اسلامی ایران و از مقاومت حزب الله در لبنان حمایت کردیم. ما تلاش کردیم در حد امکاناتمان به روشنگری در جامعه بپردازیم و به فرهنگ سازی کمک کنیم. صدای ما بسیار فراتر از مرزهای لبنان شنیده می شد هرچند نمی توانستیم نسخه های السفیر را در همه کشورهای عربی توزیع کنیم ولی همه ما را می شناختند. همه ما فراتر از توان خودمان کار کردیم. من بیش از نیمی از عمرم را صرف السفیر کردم.

تهدید ابزارهای ارتباطی جدید، برای رسانه های مکتوب

طلال سلمان درباره علت کمرنگ شدن نقش رسانه های مکتوب در جهان و تاثیرات آن گفت: رسانه های مکتوب در سراسر جهان زیر فشار قرار دارند. توسعه ابزارهای ارتباطی تهدیدی برای رسانه های مکتوب است. زمانی که در سال 1974 السفیر را منتشر کردیم بخش بزرگی از خوانندگان ما دانشجویان بودند ولی اکنون متاسفانه دانشجویی نمی بینید که روزنامه به دست گرفته باشد، گویا روزنامه مخصوص افراد مسن و سالمند است. متاسفانه نسل های جدید مطالعه نمی کنند.

رئیس هیئت مدیره السفیر افزود: جوانان امروز اطلاعاتشان سطحی و بدون عمق است و نمی توانند درباره یک موضوع جدی چیزی بنویسند. مثلا جوانان لبنانی همه تیم های ورزشی مشهور جهان را می شناسند ولی کشورشان لبنان را به خوبی نمی شناسند و نمی دانند فلسطین چیست و حیفا و یافا کجاست حتی شهرهای لبنان را به خوبی نمی شناسند. آنها هیچ ارتباطی با تاریخ و گذشته و جغرافیا ندارند و فقط اکنون را می شناسند.

طلال سلمان از انقلاب لبنان در سال 1958 علیه رژیم کمیل شمعون رئیس جمهور وقت لبنان و اعلام وحدت مصر و سوریه به عنوان مهم ترین تحولات در تاریخ ملت های عربی که به چشم خود دیده است یاد کرد.

نقش مقاومت لبنان در احیای امید و اعتماد به نفس ملت های عربی

طلال سلمان با تمجید از نقش مقاومت لبنان در احیای امید و اعتماد به نفس در بین ملت های عربی گفت: مقاومت در لبنان بدون شک بار دیگر رویاها و امید و اعتماد به نفس ملت های عربی را زنده کرد. من افتخار می کنم که بیش از ده مصاحبه با سید حسن نصرالله انجام دادم و از او چیزهای زیادی آموختم. افتخار می کنم که از نزدیک ایشان را می شناسم و ایشان نیز از نزدیک من را می شناسد. شخصیت رهبری او و ایمان عمیق او و خوش بینی او موجب زنده شدن امیدها و آرزوهای من شد. بدون شک وجود چنین شخصیت هایی با این میزان ایمان و اعتماد به نفس در برابر قدرت اسرائیل، استثنایی تاریخی است و موجب زنده شدن بسیاری از رویاها نه فقط در لبنان بلکه در سوریه و عراق و مصر و همه آزادگان جهان شد.

مصاحبه با امام خمینی(ره) از افتخارات من است

طلال سلمان درباره مصاحبه های تاریخی خود با بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گفت: یکبار با امام خمینی(ره) در فرانسه پیش از بازگشت ایشان به تهران و یکبار هم با ایشان در قم دیدار و مصاحبه کردم. ایشان شخصیتی تاریخی است و آغاز دوره تاریخی جدیدی را رقم زد. امام خمینی(ره) رهبری تاریخی و شخصیتی فرهنگی و عرفانی با روحی عظیم بود. این چیز ساده ای نیست که شخصی که بیش از 80 سال سن دارد انقلاب مردمی جوانان را درک و رهبری کند، چنین شخصی توانایی عظیمی دارد. این افتخاری برای من است که دو بار در عمرم با ایشان که رهبری تاریخی و عظیم است دیدار کردم و از ایشان و شاگردانش چیزهای زیادی آموختم.

طلال سلمان نویسنده و روزنامه نگار ارشد لبنانی و ناشر روزنامه مشهور «السفیر» و رئیس هیئت تحریریه آن طی 43 سال صدور این روزنامه بود که تاثیر زیادی بر افکار عمومی لبنان و جهان عرب گذاشت. سلمان بارها به علت موضع گیری های حق طلبانه اش هدف ترور قرار گرفت و برنده جوایز روزنامه نگاری متعددی از جمله جایزه شرق شناس روس، ویکتور پوسووالیوک است. او السفیر را صدای کسانی می دانست که صدایشان در جهان امروز شنیده نمی شود. «شکست، قضا و قدر نیست» و «نامه به شاهزاده خانمی به نام بیروت» و «لبنان عرب و عربیت» از تالیفات این نویسنده و روزنامه نگار برجسته لبنانی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا


دو شنبه 7 اسفند 1396 - 10:48:33