اتحادیه عرب تصمیم ترامپ را درباره قدس محکوم کرد

یک شنبه 6 اسفند 1396 - 14:9:57
 اتحادیه عرب تصمیم ترامپ را درباره قدس محکوم کرد

تهران- الکوثر: اتحادیه عرب روز شنبه تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به شهر اشغالی قدس به شدت محکوم کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ششم دسامبر سال گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد دولت آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد اما فلسطینیان در اعتراض به این اقدام آمریکا، با تاکید بر این که واشنگتن از این پس به عنوان میانجی روند صلح خاورمیانه اعتبار ندارد اتخاذ یک رویکرد چندجانبه بین المللی را برای مذاکرات صلح خواستار شدند.

ترامپ در حالی این تصمیم تحریک آمیز را گرفت که وضعیت سیاسی قدس پیوسته یکی از حساس ترین و اختلاف برانگیز ترین مسایل در روند حل و فصل مناقشه خاورمیانه بوده است و بسیاری از اعضای جامعه جهانی معتقدند که حل و فصل مسئله فلسطین تنها از طریق تشکیل دو کشور امکان پذیر خواهد بود.
وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشنگتن تصمیم گرفته است مه امسال سفارت خود در تل آویو را به شهر قدس منتقل کند.
احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس تصمیمی خطرناک است که در راستای همان تصمیمات تحریک آمیز و اشتباه قبلی واشنگتن اتخاذ شده است.
دبیر کل اتحادیه عرب تاکید کرد این تصمیم به آخرین امیدهایی که برای برقراری صلح وجود دارد، پایان خواهد داد.
احمد ابوالغیط ادامه داد کشورهای عرب مصمم هستند با تمام پیامدهای منفی تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس مقابله کنند و به گونه ای عمل کنند که اطمینان حاصل شود هیچ کشوری در آینده از آمریکا در این زمینه تبعیت نخواهد کرد تا این که واشنگتن در این عرصه منزوی شود.
طبق قانونی که در سال هزار و نهصد و نود و پنج توسط کنگره آمریکا تصویب شد، سفارت آمریکا باید به قدس منتقل شود اما اجرای این قانون در دو دهه گذشته توسط روسای جمهور وقت آمریکا هر شش ماه یک بار مسدود شده بود. دولت پیشین آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما نیز قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی شناخت اما ترامپ در این زمینه مسیر متفاوتی را نسبت به سلف خود در پیش گرفت.
بیست و یکم دسامبر سال گذشته دو هفته پس از آن که دونالد ترامپ شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای تاکید کرد هر گونه تصمیم یا اقدامی که ماهیت، وضعیت سیاسی یا ترکیب جغرافیایی شهر قدس را تغییر دهد، پوچ ، بی‌اعتبار و فاقد ارزش قانونی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


یک شنبه 6 اسفند 1396 - 13:42:0