وجود 563 لهجه در زبان عربی، عامل قوت است یا ضعف؟ 

یک شنبه 6 اسفند 1396 - 10:2:47
وجود 563 لهجه در زبان عربی، عامل قوت است یا ضعف؟ 

تهران- الکوثر: استاد زبان شناسی فرانسوی گفت زبان عربی 563 لهجه محلی و عامیانه دارد که این پراکندگی موجب شده است جایگاه زبان عربی در جهان در رده های بسیار پایین قرار بگیرد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، موسسه اندیشه عربی با همکاری دانشگاه قدیس یوسف (سن ژوزف) لبنان همایشی را با عنوان «وزن زبانها در جهان و جایگاه زبان عربی» برگزار کرد که در این همایش پرفسور فرانسوی لوئی ژان کالوه استاد زبان شناسی در دانشگاه «آکس ان پروانس»  فرانسه سخنرانی کرد. 

وی در این همایش گفت شاخص زبانی 12 عامل را شامل می شود از جمله شمار کسانی که به این زبان به عنوان زبان مادری یا زبان دوم تکلم می کنند، تعداد کشورهایی که این زبان در آنها رسمی یا ملی است ، کتابهایی که از این زبان و به این زبان ترجمه می شوند ، مردمی که به این زبان سخن می گویند ، جایگاهی که این زبان در شبکه اینترنت دارد و وزن اقتصادی کشورهایی که به این زبان صحبت می کنند. 

وی گفت عامل «شمار متکلمین به زبان به عنوان زبان نخست»، جایگاه زبان عربی را در سطح جهان پایین آورده است چرا که لهجه هایی که این زبان دارد به 563 لهجه می رسد. 

وی بین زبان فصیح عربی و لهجه های محلی و عامیانه تفاوت قائل شد و گفت عربی زبان رسمی 21 کشور جهان است اما زبان مادری و حتی زبان نخست در این کشورها به شمار نمی رود چرا که مردم این کشورها با لهجه های محلی و عامیانه تکلم می کنند. 

وی افزود بر اساس این مقیاس ، می بینیم که زبان عربی با لهجه های مختلف آن در رده های بسیار پایین قرار می گیرد و به عنوان مثال زبان عربی خلیج فارسی در جایگاه 136 ، عربی مشرقی در رده 138 ، عربی مصری در رده 156 ، عربی الجزائری در رده 235 ، عربی مغربی در رده 185 و عربی سودانی در رده 217 قرار دارند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

برای عضویت درکانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


یک شنبه 6 اسفند 1396 - 9:42:31

دسته بندی :