عفو بین‌الملل پشت پرده‌ی اصلاحات بن سلمان را فاش کرد

جمعه 4 اسفند 1396 - 20:41:17
عفو بین‌الملل پشت پرده‌ی اصلاحات بن سلمان را فاش کرد

بیروت- الکوثر: سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر لزوم متوقف شدن فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات بر این نکته تاکید کرد که در پشت پرده‌ی اصلاحات ادعایی محمد بن‌سلمان شاهزاده جوان سعودی، حقوق بشر به شکلی جدی نقض می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد مقامات سعودی از زمانی که قدرت در این کشور عملا در اختیار محمد بن سلمان شاهزاده جوان قرار گرفته است روند سرکوب مخالفان را تشدید کرده‌اند و وضع حقوق بشر در این کشور به مراتب وخیم‌تر شده است. این سازمان بین المللی خاطرنشان کرد صحبت کردن درباره باز شدن فضا در عربستان نباید بر واقعیت‌های تلخ در این کشور سرپوش بگذارد.

خانم «کاتیا رو» مسئول آزادی های عمومی و فردی در سازمان عفو بین الملل در گزارش سال 2018 درباره عربستان آورده است: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد به منظور ایجاد فضای باز سیاسی و مدرنیزه کردن این کشور اصلاحاتی انجام خواهد داد که الگوی نمادین آن اعطای حق رانندگی به زنان در این کشور بود اما نباید این موضوع موجب دیده نشدن نقض جدی حقوق بشر در عربستان شود. نقض حقوق بشر در این کشور در سرکوب جامعه مدنی پدیدار شده است.

وی افزود: مخالفان سیاسی، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران با هدف بستن دهانشان در معرض حمله و هجمه قرار می گیرند.

خانم «کاتیا رو» افزود: به عنوان مثال قانون جدید مبارزه با تروریسم به جای قانون سال 2014 زمینه را برای سرکوب بیشتر مخالفان در عربستان فراهم کرد به گونه ای که سازمان‌ها تعطیل شدند و اعضای آنها به زندان انداخته شدند و اتهامات بی‌اساس به آنها نسبت داده شد.

وی افزود: در عربستان از مدرنیته صحبت می‌شود اما واقعیت این است که هر مخالفی خفه و ساکت می شود.

«نینا والش» مسئول بخش نزاع های مسلحانه در سازمان عفو بین الملل نیز درباره اقدامات ضدبشری عربستان سعودی در یمن گزارش داد: «غیرنظامیان تاوان سنگینی در جنگ یمن می‌پردازند. این یک فاجعه است که حقوق قانونی و انسانی زیر پا گذاشته می شود. محاصره هوایی و دریایی یمن از سوی سعودی ها اعمال شده است و حقوق بشر در این کشور نقض می شود. حملات هوایی ائتلاف سعودی تلفات زیادی در میان غیرنظامیان برجا گذاشته است».

والش در گزارش خود از فرانسه خواست به علت ارتکاب جنایات جنگی در یمن، فروش سلاح را به عربستان و امارات متوقف کند. خانم والش افزود: فرانسه می‌تواند با نفروختن سلاح به عربستان و امارات که در جنگ یمن استفاده می شود نقش تاثیرگذاری ایفا کند زیرا عربستان سعودی رتبه دوم خرید سلاح از فرانسه و امارات رتبه ششم را در زمینه خرید سلاح از این کشور در اختیار دارند.

گزارش سازمان عفو بین الملل در سال 2018 تاکید دارد: بارزترین جنایت جنگی و ضدبشری در حال حاضر از سوی جامعه بین المللی بدون رسیدگی مانده است و عاملان ارتکاب این جنایات مجازات و محاکمه نمی شوند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


جمعه 4 اسفند 1396 - 20:41:5