العهد: تلاش عربستان برای براندازی نظام اردن

دو شنبه 30 بهمن 1396 - 15:59:37
 العهد: تلاش عربستان برای براندازی نظام اردن

تهران- الکوثر: عربستان سعودی در تلاش برای براندازی نظام پادشاهی اردن از سلفی های وابسته به خود در این کشور استفاده می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از  پایگاه اینترنتی «العهد» ، یکی از مسئولان ارشد دفتر پادشاهی اردن که خواست نامش فاش نشود، گفت، اردن هم اکنون بهای حمایت خود از قدس را می پردازد.

این اظهارات چیز جدیدی نیست، بلکه ریشه در تیرگی روابط عربستان و اردن از زمان روی کار آمدن شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دارد، زیرا شاهزاده محمد در راستای توافق خود با آمریکایی ها، برای واگذاری قدس به صهیونیست ها و پایمال کردن حقوق فلسطینی ها تلاش می کند و اسرائیل هم در این بحبوحه نقشه ای را به نام «اردن سرزمین جایگزین فلسطینی ها» آماده کرده است که هم فلسطینی ها و هم اردن قاطعانه با این نقشه مخالفت کرده اند.

تمایل محمد بن سلمان برای به دست گرفتن ادارۀ امور قدس و مسجد الاقصی به جای نظام اردن نیز عصبانیت مقامات اردنی را بیشتر کرده است.

روابط عربستان و اردن در چند ماه گذشته تیره تر شده است، زیرا آل سعود حلقۀ محاصرۀ اقتصادی اردن را تنگ تر کرده و حمایت های مالی و نفتی خود از دولت امان را متوقف کرده است.

عربستان همچنین شروع به حمایت از گروه های سلفیِ طرفدار آل سعود در اردن کرده است، گروه هایی که یک سال پیش "ناهض حتر" را ترور کردند و بازجویی از قاتل حتر نشان داد که قاتل یک هفته پیش از اجرای نقشۀ تروریستی خود به عربستان رفته بود.

یک هفته پیش تظاهرات کم نظیری در شهرها و مناطق مختلف اردن برگزار شد و دامنۀ این تظاهرات به امان پایتخت این کشور رسید و برخی از تظاهرات کنندگان شعارهایی علیه پادشاه سرمی دادند و شعارهایی هم سر داده شد که در آغاز «بهار عربی» سر داده می شد و شعار «ملت سرنگونی نظام را می خواهد» بلندتر از شعارهای دیگر سر داده می شد.

حضور سلفی ها در تظاهرات هایی که در شهرها و مناطق نزدیک مرزهای اردن با عربستان برگزار شد، ملحوظ بود.

آل سعود طرفداران بسیاری برای خود در مناطق جنوبی اردن دست و پا کرده است و موضوع یکی از شعارهایی که در تظاهرات های اردن سر داده می شد، تکفیر خاندان پادشاهی این کشور بود.

نگرانی از آینده امنیتی اردن

منابعی آگاه در اردن در مصاحبه با العهد گفتند، اوضاع اردن اطمینان بخش نیست و تداوم تظاهرات شاید باعث بروز اختلافات عمیق در جامعه شود و جرقه جنگ داخلی زده شود، جنگی که مقدماتش فراهم شده است.

این منابع افزودند، دست داشتن عربستان و امارات در تظاهرات خیابانی گروه های سلفی نمایان است، ویدیوهای منتشر شده نشان می دهد که سلفی ها تظاهرات خیابانی را هدایت می کنند.

منابع مذکور اظهار داشتند، مسکو که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روابط مستحکمی با «عبدالله دوم» پادشاه اردن دارد، اطلاعات ارزشمندی درباره توطئۀ عربستان برای سرنگون کردن نظام امان در اختیار مقامات اردنی گذاشته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 30 بهمن 1396 - 15:59:3