«پرچم سفیدها»، نسخه جدید داعش!

یک شنبه 29 بهمن 1396 - 11:0:50
«پرچم سفیدها»، نسخه جدید داعش!

تهران- الکوثر: مدتی است فعالیت گروهی به نام «پرچم سفیدها» در مناطقی از عراق که قبلا تحت سیطره گروه تروریستی داعش بود یعنی در اطراف کرکوک و طوزخورماتو، نگرانی هایی درباره ظهور گروه تکفیری دیگری مانند داعش، ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اندکی پس از آن که عراق شکست گروه تروریستی داعش و نابودی خلافت آن و پراکنده شدن بقایای آن را اعلام کرد، یک گروه جدید در شمال عراق که خود را «پرچم سفیدها» می نامد در همان منطقه ای که قبلا داعش فعالیت داشت پدیدار شد. این ظهور ناگهانی، پرسش های زیادی درباره اهداف این سازمان و ساختار و هدف از تشکیل آن و خطرات آن و ارتباطش با داعش ایجاد کرد. پرچم گروه جدید برخلاف پرچم داعش که سیاه رنگ بود، به رنگ سفید است و در وسط آن سر یک شیر دیده می شود.

دولت عراق تا مدتی این سازمان جدید را که تلاش داشت ناشناس بماند زیر نظر داشت و اطلاعاتی درباره ساختار و اعضا و اهدف و پیشینه فکری آن جمع آوری کرد. اما اقدام این گروه به چندین مورد آدم ربایی و حمله به دارایی های عمومی و مواضع نظامی موجب شد دولت عراق به عملیات امنیتی گسترده ای در منطقه کوهستانی حمرین که اعضای این گروه در آنجا مستقر هستند دست بزند.

دولت عراق نگران است که گروه «پرچم سفیدها» به سناریویی شبیه به «داعش» متوسل شود به این صورت که ابتدا در منطقه ای مستقر شود و سپس گسترش نفوذ و سیطره خود بر مناطق اطراف را آغاز کند. به ویژه که برخی اطلاعات نشان می دهد اعضای این گروه وابسته به داعش به فرماندهی یکی از سرکردگان سابق داعش به نام «احمد حکومه» هستند و شماری از کردهای افراطی با گرایش های جدایی طلبانه نیز به آنها پیوسته اند. این افراد عمدتا عضو حزب کارگران کردستان که در ترکیه فعال است و حزب مسعود بارزانی بودند که پس از سیطره مجدد دولت مرکزی عراق بر شهر کرکوک و سایر مناطق مورد مناقشه با کردها، علیه دولت مرکزی شورش کردند.

کارشناسان، شمار کنونی نیروهای عضو گروه «پرچم سفیدها» را بین 500 تا 800 نفر تخمین می زنند که اگر به سرعت ریشه کن نشود ممکن است این رقم به سرعت افزایش یابد.

داگلاس سلیمان سفیر آمریکا در عراق روز پنجم فوریه کنونی درباره امکان پیدایش یک سازمان مسلح جدید در عراق پس از نابودی داعش هشدار داد. این مسئله نشان می دهد نبرد با تروریسم در عراق مدتها طول خواهد کشید و ممکن است در آینده شکلی متفاوت از سه سال اخیر به خود بگیرد. به عبارت دیگر، بازی با وحدت عراق و دیگر کشورهای عربی همچنان ادامه دارد و ممکن است در صدد ابداع ابزارهای جدیدی برای ویران کردن این کشور برآید. شاید سفیر آمریکا در بغداد بهتر از دیگران این دست های پنهان و پلید را بشناسد!


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 29 بهمن 1396 - 11:0:42