احتمال تلاقی منافع اسرائیل و داعش برای مقابله با ایران قوت می گیرد

شنبه 28 بهمن 1396 - 16:8:42
احتمال تلاقی منافع اسرائیل و داعش برای مقابله با ایران قوت می گیرد

تهران - الکوثر: رای الیوم نوشت ممکن است منافع رژیم صهیونیستی و تروریست های داعش برای مقابله با ایران به طور موقت یکی شوند.

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می شود در یادداشتی به قلم زهیر اندرواس آورده است گزارش صادر شده از مرکز پژوهش های تروریسم و اطلاعات اسرائیلی « مائیر عامیت » نشان می دهد منافع داعش و اسرائیل ممکن است به طور موقت در عرصه مقابله با حضور ایران در سوریه با هم یکی شود و همین باعث شود آن دو با هم متحد شوند. این گزارش می افزاید وقتی نگرانی اصلی و جدید اسرائیل حضور ایران در سوریه و تلاش این کشور برای قاچاق اسلحه از طریق سوریه به حزب الله لبنان باشد داعش و اسرائیل ممکن است خود ایرانی ها را هدف قرار دهند.
گزارش مرکز مائیر عامیت که نام سومین رئیس موساد را با خود یدک می کشد می گوید بعد از پایان جنگ علیه داعش، احتمالا روش های جنگی این تروریست ها تغییر می کند و به راهبرد جنگ چریکی و تروریستی روی می آورند که در این صورت می توانند حملاتی علیه شهروندان ایرانی در این کشور انجام دهند و طبق این گزارش، در آن صورت خودروهای ایرانی اهداف جذابی برای داعش خواهند بود.
اما در زمینه ایران و اسرائیل این گزارش اظهارات اخیر دستگاه اطلاعاتی اسرائیل را تکرار می کند که اهداف ایران را حول محور تقویت سازوکارهای فشار و افزایش تهدید علیه اسرائیل توصیف می کند و در عین حال تاکید کرد که احتمالا ایران تلاش می کند پایگاه هایی برای توطئه علیه اسرائیل و تاسیساتی به منظور ساخت اسلحه برای حزب الله در سوریه ایجاد کند.
این گزارش به نقل از رادیو انگلیس نوشت یک مسئول اطلاعاتی غربی گفت ایران ساخت پایگاه دائمی در نزدیکی الکسوه در جنوب دمشق را آغاز کرده است. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد ساخت این پایگاه در سال 2017 آغاز شده و پایگاه مذکور و امثال آن می توانند اهداف اسرائیل در آینده برای جلوگیری از دستیابی حزب الله به اسلحه جدید باشند.
علاوه بر این، گزارش مذکور جوانب دیگری از نگرانی های اسرائیل را آشکار کرده است. در این گزارش آمده است مسئولان اسرائیلی معتقدند تلاش ایران برای سیطره بر خاورمیانه به بار خواهد نشست و این کشور نیروهای خود را برای مقابله با ساماندهی مجدد داعش بسیج می کند. وی افزود: حمله نظامی و دیپلماتیک اسرائیل بر سوریه متمرکز است که هواپیماهای اسرائیلی در آن مواضع حزب الله و تاسیسات نظام سوریه و کاروان های آن را دهها بار در جنگ داخلی هدف قرار داده اند تا از انتقال سلاح از ایران به حزب الله جلوگیری کنند. در این گزارش همچنین آمده است حمله اسرائیل بعد از بررسی های دیپلماتیک صورت گرفت که در پی آن مسئولان اسرائیل به این نتیجه رسیدند که بحران فزاینده سوریه با جدیت کافی از سوی آمریکا یا روسیه مواجه نشده است.
گزارش مذکور می گوید اسرائیلی ها نسبت به پاسخی که در قبال نگرانی های خود از روسیه دریافت کردند ناامید شدند و مهمترین نگرانی آنها در سوریه، حکمی است که بر اساس آن همه بازیکنان اصلی عرصه سوریه قصد دارند ایران و نیروهای وابسته به آن را در سوریه آزاد بگذارند. و تا زمانی که هیچ یک از طرف ها به این نگرانی رسیدگی نکند اسرائیل مصمم است به تنهایی، بازدارندگی در برابر ایران را ادامه دهد.
این گزارش افزود اسرائیل از احتمال پیچیده شدن تضمین های واقعی برای عدم نفوذ ایران به مرزها بسیار نگران است و بلندپروازی های منطقه ای تهران و این که هرگونه جنگ احتمالی آینده با شبه نظامیان طرفدار ایران در کنار گروه های لبنانی خواهد بود از دیگر نگرانی های تل آویو است.
گزارش مذکور به نقل از یسرائیل کاتس وزیر اطلاعات اسرائیل،‌ اظهارات اخیر او در یک کنفرانس امنیتی را بازتاب داده است که در جنگ آینده بین اسرائیل و حزب الله،‌این حزب ممکن است بتواند از بندرهای ایران و پایگاه های هوایی و زمینی ایران استفاده کند.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


شنبه 28 بهمن 1396 - 16:3:7