آثار مصیبت بار توافق آمریکا و ترکیه در شمال سوریه

شنبه 28 بهمن 1396 - 11:37:8
 آثار مصیبت بار توافق آمریکا و ترکیه در شمال سوریه

در جریان سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا به ترکیه دو کشور با صدور بیانیه ای بر حل اختلافات خود در شمال سوریه و هماهنگ کردن مواضع و سیاست های خود تاکید کردند.

تهران- الکوثر:  احمد کاظم زاده تحلیلگر سیاسی می گوید : این توافق و بیانیه از این نظر که درباره یک کشور ثالث صورت گرفته که هیچ هماهنگی با آن نشده است فاقد وجاهت قانونی و مشروع برابر اصول و قوانین بین المللی است چرا که ماهیت این توافق بر استمرار حضور نظامی هر دو کشور در شمال سوریه تاکید دارد که بدون درخواست و موافقت دولت قانونی سوریه و در پوشش مبارزه با داعش به اشغال هر دو کشور در آمده است حال آنکه خلاء ها، تناقضات و حرف و حدیث های زیادی را می توان در پرونده هر دو کشور در مبارزه با تروریسم تکفیری و برخورد دوگانه با آن مشاهده کرد.
بر این اساس نمی توان آثار و نتایج این توافق را بر حل مسالمت آمیز بحران سوریه مثبت ارزیابی کرد. این توافق در نتیجه نرمش امریکا حاصل شد که به نظر می رسد چند عامل در آن دخیل و موثر بوده است: نخست اینکه ظاهرا تجربه ناشی از عملکرد یکسال گذشته سیسات خارجی و بخصوص خاورمیانه ای دولت ترامپ که تحت تاثیر تجدید نظرطلبان حاکم بر کاخ سفید، ریاض و تل‌آویو قرار داشته نتوانسته اهداف مورد انتظار را بر آورده سازد و در عین حال مخاطرات جدی برای امنیت ملی امریکا پدید آورده و در نتیجه ظاهرا پرونده منطقه و بخصوص سوریه به وزارت امور خارجه واگذار شده است و این وزارتخانه هم به روال معمول سعی می کند از قدرت و دیپلماسی نرم برای مقابله با چالش های پیش رو استفاده کند.
دوم اینکه اولویت امریکا در مقطع کنونی همچنانکه در اسناد دفاع و امنیت ملی آن نیز تصریح شده مقابله با قدرت هایی است که هژمونی امریکا را به چالش کشیده اند که در راس این قدرت ها روسیه قرار دارد. از این رو آنچه که به تحولات سوریه و بخصوص شمال این کشور مربوط می شود ترکیه در ماههای اخیر با نزدیکی به روسیه تلاش کرده بود هم نیازهای تسلیحاتی خود را بخصوص در زمینه سامانه دفاعی از این کشور تامین کند و هم اینکه جلوی ضرر سیاست های خود را در سوریه بگیرد و در عین حال با اتکا به محور پیروز برای کسب فرصت های جدید بکوشد که اتخاذ این سیاست هم سیاست های امریکا و هم پیمانان آن را در سوریه با چالش مواجه کرده بود و همینکه می توانست ناتو را از درون با چالش های بیشتر مواجه سازد. بر این اساس به نظر می رسد هدف نهایی c این است که بار دیگر در روابط میان این کشور و روسیه و ایران فاصله و اختلاف ایجاد کند و از این دید از آنچه که به عنوان توافق در میان ترکیه و امریکا یاد می شود می تواند برای سوریه مصیبت بار باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


شنبه 28 بهمن 1396 - 11:36:25