اهداف و چالش های کنفرانس بازسازی عراق در کویت

چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 14:40:38
اهداف و چالش های کنفرانس بازسازی عراق در کویت

تهران - الکوثر: در حالی که هدف اصلی از برگزاری کنفرانس کمک به بازسازی عراق در کویت جذب کمک های بلاعوض برای این منظور بود. اما در روزهای گذشته این مسئله نادیده گرفته شد و عملا این کنفرانس به تلاش در جهت سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی تبدیل شد.  

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  با شکست داعش عراق وارد مرحله جدید شده است. در این مرحله بازسازی مناطق جنگ زده مهمترین اولویت دولت عراق خواهد بود. اما بحران مالی عراق در کنار نابود شدن زیرساخت های این کشور باعث شده است تا بغداد به دنبال جذب کمک های مالی از سوی کشورهای خارجی باشد. در همین ارتباط کنفرانس سه روزه بازسازی عراق از روز دوشنبه در کویت آغاز شد. این کنفرانس به طور مشترک با همکاری عراق، کویت و سازمان ملل برگزار می شود. هدف عراق از این کنفرانس این است که بتواند 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای بیش از 200 پروژه کلان و نیمه کلان در این کشور به خصوص در مناطقی که زیر ساخت های آن در جنگ با داعش نابود شد جمع آوری کند. نمایندگانی از 2850 شرکت بین المللی در کنار 3000 نماینده از سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد و سایر سازمان های غیر دولتی در این کنفرانس شرکت کرده اند.

 

نیازهای عراق به بازسازی

در واقع نیازهای عراق کنونی به بازسازی مناطق جنگی تنها مختص چند سال اخیر نیست و این کشور از دهه 80 میلادی گرفتار نبردهای مختلف بوده و همین مسئله ضرورت بازسازی های بنیادین در عراق را گوشزد می کند. اما در جریان حمله گروه های تروریستی به مناطق مختلف عراق بیش از 70 هزار خانه به طور کامل نابود شده و 140 هزار خانه دیگر نیز آسیب دیده اند. مقامات عراقی اعلام کرده اند که بانک جهانی و حکومت عراق پیش بینی کرده اند که برای بازسازی در حال حاضر در حدود ۸۸ میلیارد سرمایه نیاز است. البته نخست وزیر عراق این رقم را حدود 100 میلیارد دلار برآورد کرده است. مقامات عراقی اعلام کرده اند که 22 میلیارد دلار برای بازسازی فوری در عراق نیاز است.

 

بازگشت آوارگان

کنفرانس بازسای عراق در کویت می تواند یکی از مهمترین اقدامات در جهت بازگشت آوارگان به شهرهای جنگ زده باشد. پس از پایان نبردها با داعش حدود ۳ میلیون و سیصد هزار تن از ساکنان شهرهای جنگی این کشور تحت شرایطی بسیار دشوار به خانه و کاشانه خود بازگشته اند اما هنوز نزدیک به ۲ میلیون و ششصد هزار نفر در آوارگی به سر می برند. هانس اینشپورن، رئیس سازمان امدادی در عراق گفته است که برخی از آواره‌گان سال ها منتظر بازگشت به مناطق خود خواهند ماند. علاوه بر این، هنوز هم پناهجویان سوری زیادی در عراق زندگی می کنند که به طور خاص در شمال عراق حضور دارند. به ادعای وی در شمال عراق بیش از ۸۲۰ هزار آواره داخلی و ۲۴۰ هزار پناهجوی سوری به دنبال مناطق امن هستند. لذا در صورتی که این کنفرانس بتواند به اهداف پیش بینی شده خود برسد این مسئله گام مهمی در جهت فراهم کردن شرایط برای بازگشت آوارگان خواهد بود.

 

انحراف نخست در کنفرانس کویت

در حالی که هدف اصلی از برگزاری کنفرانس کمک به بازسازی عراق در کویت جذب کمک های بلاعوض برای این منظور بود. اما در روزهای گذشته این مسئله نادیده گرفته شد و عملا این کنفرانس به تلاش در جهت سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی تبدیل شد. البته این مسئله باز چندان مهم نخواهد بود اما نشان دهنده این است که اهداف پیش بینی شده برای این کنفرانس می تواند بنابر موقعیت و منافع بازیگران دچار تغییراتی شود. در همین راستا روز پنج شنبه، رویترز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد واشنگتن قصد ندارد در کنفرانسی در کویت هیچ هزینه ای را صرف کند. همچنین وزیر امور خارجه فرانسه که روز دوشنبه هفته گذشته به بغداد سفر کرده بود، در موضوع بازسازی عراق از مقامات عراقی افزایش سهم شرکت bp برای حضور در پروژه استخراج نفت در استان کرکوک را درخواست کرده بود. این خبر را جابر اللایبی، وزیر نفت عراق، روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود. در هر دو این موارد می‌توان نگاه سیاسی و کاسبکارانه به موضوع اساسی بازسازی مناطق ویران شده در عراق را مشاهده کرد.

 

ایران بازیگر اصلی بازسازی

در جریان مبارزه ارتش و بسیج مردمی عراق با تروریست های داعش، ایران از جمله کشورهایی بود که بیشترین حمایت را از دولت عراق به عمل آورد. همین مسئله باعث شده است که ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی در مورد بازسازی عراق در نظر گرفته شود. در واقع اعطای نقش اصلی به ایران در بازسازی عراق شاید کمترین انتظار از دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باشد. در این میان میزان و موقعیت ایران و عربستان در بازسازی عراق می تواند بسیار مهم باشد. چرا که عربستان تلاش زیادی در ماه های اخیر به عمل آورده است تا با اقدامات مختلف مانع از گسترش نفوذ ایران در عراق شود. علاوه بر این ریاض با خرید زمین های استان بصره و همچنین تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی عراق به دنبال توسعه نفوذ خود در عراق است. بنابراین در کنفرانس کویت به نوعی وزن و جایگاه کشورها در آینده عراق نیز مشخص خواهد شد.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 14:36:42

دسته بندی :