عطوان: اسرائیل هشدار سوریه را جدی بگیرد

چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 12:18:9
عطوان: اسرائیل هشدار سوریه را جدی بگیرد

تهران - الکوثر: سردبیر رای الیوم نوشت سوریه سکوت خود را شکست و به اسرائیل درباره رویدادهای غیرمنتظره جدید هشدار داد ، هشداری که باید جدی گرفته شود چرا که احتمال هر اقدام غیرمنتظره ای وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می شود نوشت: به گفته ناظران سرنگونی هواپیمای اف-16 اسرائیل مهمترین پیروزی معنوی بود که سوریه در 36 سال گذشته به دست آورده است و برای همین غیرمنتظره نیست که پایتخت این کشور جشنهای بی سابقه ای را در عرصه های مردمی و دولتی شاهد باشد با وجود اینکه جنگ در این کشور هنوز به طور کامل به پایان نرسیده است.  بشار اسد رئیس جمهور سوریه هیچ اظهارنظری در این خصوص بیان نکرد و سخن گفتن از این دستاورد تاریخی به ایمن سوسن معاون وزیر امور خارجه سوریه محول شد. ایمن سوسن که فرد شماره سه یا چهار در وزارت امور خارجه سوریه به شمار می رود در نشستی خبری حاضر شد تا این پیام مهم را به اسرائیلیها و همپیمانان آمریکایی آنها برساند و بگوید « مطمئن باشید که متجاوز، غافلگیر خواهد شد؛ زیرا که گمان کرده این جنگ فرسایشی علیه سوریه  سبب شده  که سوریه نتواند با تجاوزات مقابله کند... هر گاه تلاش کنند که به سوریه حمله کنند، با غافلگیریهای بیشتری مواجه خواهند شد.» 

طبیعی است که ایمن سوسن جزئیات این غافلگیریها را فاش نکند چراکه از اسرار نظامی است اما آنچه از این سخنان می توان نتیجه گرفت این است که موشکهای دیگری شاید پیشرفته تر وجود دارد که سوریه می تواند برای سرنگونی هواپیماهای اسرائیلی از همین نوع چه در آسمان سوریه یا در آسمان فلسطین اشغالی از آن استفاده کند. 

عطوان افزود: سرنگونی یکی از جنگنده های اف-16 اسرائیل از مجموع 300 فروند جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل شاید به گفته تحلیلگران نظامی غیر اسرائیلی مهم نباشد اما از نظر افکار عمومی اسرائیل که معتقد بود برتری هوایی ارتش اسرائیل «امنیتی همیشگی» را برای آنها به ارمغان می  آورد بسیار حائز اهمیت است. شمارش معکوس پایان حاکمیت هوایی اسرائیل بر سراسر آسمان منطقه و نه فقط بر آسمان سوریه آغاز شده است و این مسئله دیوار روانی را که از اکتبر 1973 به وجود آمده بود می شکند و نشان می دهد این مرحله بازدارندگی برای اسرائیل به پایان رسیده است. 

عطوان افزود: سخن گفتن ژنرالهای اسرائیلی از انهدام نیمی از سامانه های پدافند هوایی سوریه در حملات انتقام جویانه با هدف گمراه کردن افکار عمومی و از بین بردن وحشتی بیان می شود که پس از سرنگونی این هواپیما در بین اسرائیلیها به وجود آمده است. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که بیشتر این پدافندهای سوریه قدیمی و بی فایده بوده و در 63 سال گذشته هیچ هواپیمایی را سرنگون نکرده است اما سامانه هایی مانند سامانه ای که «اف 16» اسرائیل را سرنگون کرد هنوز سالم هستند و در مکانی محرمانه و امن قرار دارند که در زمان مناسب برای مقابله با هر حمله هوایی احتمالی اسرائیل مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 11:44:46