آیا ترکیه و آمریکا در شمال سوریه رو در رو می شوند؟

چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 12:41:26
آیا ترکیه و آمریکا در شمال سوریه رو در رو می شوند؟

تهران- الکوثر: رویارویی ترکیه و آمریکا در منبج و شمال سوریه بعید نیست زیرا روابط ترکیه و آمریکا به مرحله فروپاشی و از بین رفتن اعتماد رسیده به گونه ای که اصلاح این روابط بسیار دشوار شده است.

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم که در لندن به روز می شود، در سرمقاله خود نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است کشورش شک و تردیدهایی دارد مبنی بر اینکه آمریکا می خواهد نیروهایش را برای مدت طولانی و تا پایان ماموریتهای نظامی در سوریه نگه دارد و مدعی شود که در پی روند سیاسی با ثباتی است که مورد قبول همه باشد، یعنی آغاز انتقال قدرت و این به معنای تغییر نظام در سوریه است. به نوشته رای الیوم این سخن لاوروف شاید هشدار آشکاری از طرف روسیه باشد که مفهوم عملی آن این است که مسکو قصد دارد با اقدامات امنیتی و چه بسا نظامی، حضور آمریکا را در آینده در سوریه با مشکل روبرو کند.
آنچه روسیه، ترکیه و ایران را نگران می کند، طرح آمریکا برای ایجاد دولت یا شبه دولت کرد در شرق فرات تا مرزهای عراق است که با شتاب در حال اجرایی شدن است و کشتاری که هواپیماهای آمریکایی یک هفته قبل در شرق دیرالزور مرتکب شدند و گروههای مسلح وفادار به دولت سوریه را هدف قرار دادند، تاکیدی بر این نگرانی و نشان عملی شدن طرح آمریکا است.
رای الیوم افزود: فکر نمی کنیم اظهارات وزیر امور خارجه روسیه و همزمان شدن آن با اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که گفته است هیچ کس حق ندارد با توسل به بهانه حضور گروه (تکفیری صهیونیستی ) داعش در سوریه وعراق بماند، تصادفی باشد بلکه این همزمانی در چارچوب تفاهم بین ترکیه و روسیه است به ویژه اینکه این همزمانی دو روز قبل از سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا اتفاق افتاد، سفری که برای بسیاری از مسائل تعیین کننده خواهد بود.
اختلافات بین ترکیه و متحد هفتاد ساله اش یعنی آمریکا تشدید می شود و نشان می دهد که احتمال برخورد نظامی بین دو طرف افزایش می یابد، برخوردی که منتظر یک جرقه است. شاید این جرقه پس از پایان سفر تیلرسون به ترکیه و بازتاب نتایج آن زده شود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بعید می دانند تنش بین دو طرف از بین برود.
پل فانک ژنرال آمریکایی که فرماندهی نیروهای آمریکا در سوریه را بر عهده دارد، حرفهای تحریک کننده ای علیه ترکیه زد. وی روز گذشته گفت اگر به ما حمله کنید پاسخ قاطعی خواهیم داد و از خودمان دفاع خواهیم کرد. روزنامه نیویورک تایمز که این هشدارها یا تهدیدها را منتشر کرد، نوشته است این پیامی به ترکیه است که تهدید کرد اگر آمریکاییها از منبج خارج نشوند، به آنها حمله خواهیم کرد.
رجب طیب اردوغان مدت طولانی منتظر نماند و فوری به سخنان تحریک آمیز این ژنرال آمریکایی واکنش نشان داد. وی گفت بسیار واضح است کسی که می گوید اگر به ما حمله کنید با قوت پاسخ می دهیم، در زندگی خود سیلی عثمانی را تجربه نکرده است.
معادلات قدرت در جبهه آمریکا و روسیه در سوریه نیز تغییر کرده است و شاید شاهد تشکیل محور سیاسی نظامی سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران در نشست سران در استانبول باشیم. این نشست تا چند روز دیگر پس از سفر تیلرسون به پایتخت ترکیه برگزار خواهد شد و هدف اصلی آن مقابله با حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق با توسل به همه راهها و ابزارها است.
هشدار لاوروف درباره تشکیل کشور کردی در شمال سوریه بسیاری از نظرات را رد می کند، نظراتی که تلویحی یا آشکارا می گویند روسیه با تشکیل این کشور مخالف نیست و ائتلافش با کردها ائتلاف راهبردی است. هشدار لاوروف همچنین این دیدگاه را تقویت می کند که ترکیه به شریک راهبردی مسکو تبدیل شده است.
با این حال سفر تیلرسون به آنکارا تعیین کننده است زیرا یا موجب رویارویی ترکیه و آمریکا در منبج و شمال سوریه خواهد شد و یا روابط دو جانبه را اصلاح خواهد کرد و بعید نیست گزینه نخست اتفاق بیفتد زیرا روابط ترکیه و آمریکا به مرحله فروپاشی و از بین رفتن اعتماد رسیده به گونه ای که اصلاح آن بسیار دشوار شده است.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 11:27:23