رای الیوم: هدف قرار گرفتن جنگنده اف 16 اسرائیل در سوریه ، آمریکا را سر جای خود نشاند 

سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:49:55
رای الیوم: هدف قرار گرفتن جنگنده اف 16 اسرائیل در سوریه ، آمریکا را سر جای خود نشاند 

روزنامه الکترونیکی رای الیوم بااشاره به سرنگونی اف 16رژیم صهیونیستی در سوریه نوشت: اقدام شجاعانه روسیه در حمایت از سوریه برای هدف قرار دادن جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی، واشنگتن را سر جای خود نشاند و به آن فهماند نمی‌تواند دستاورد روسیه، سوریه و محور مقاومت را از بین ببرد ضمن آنکه با این اقدام خاور میانه از شعله ور شدن جنگی بزرگ نجات یافت.

تهران- الکوثر:  روزنامه رای الیوم که از لندن به روز رسانی می‌شود با درج این مطلب در یادداشتی به قلم «طارق عبود» با عنوان «خاور میانه در آستانه جنگی بزرگ» نوشت: منطقه اخیرا وارد مرحله بسیار حساسی شده است، زیرا امور در مسیر خطرناکی قرار گرفته و زمان تصمیم گیری های نهایی در خصوص مسائل مهم، به ویژه مسئله سوریه، نزدیک است و از آنجایی که طرف آمریکایی احساس می‌کند، زمام امور از دستش خارج شده و طرح مبارزه با گروه (وهابی صهیونیستی) داعش که (برای دخالت در سوریه) بدان امیدوار بود، شکست سختی خورده است و ده‌ها گروه‌ مسلح که مورد حمایت مستقیم آمریکا بود، زیر گلوله باران هوایی روسیه، ارتش سوریه و متحدانش در خاک این کشور، از هم فرو پاشیده است و دیگر نه تنها قادر به ایجاد یک تغییر کارآمد نیست، بلکه به شدت رو به زوال و فروپاشی است. بر این اساس، به غیر از کردها و مشخصا نیروهای سوریه دموکراتیک و حزب کارگران کردستان (پ پ ک) گزینه دیگری برایش باقی نمانده است  اما این گزینه نه تنها ناچیز نیست، بلکه در معادله سوریه تاثیر بسزایی دارد زیرا کردها بر اراضی که دارای ذخایر نفتی و گازی است، سیطره دارند و شاه بیت درگیری‌های آینده بر سر منابع اقتصادی کشورهای جهان در این منطقه پنهان است، همچنین گزینه سرنگونی نظام سوریه و رئیس جمهور این کشور به گذشته‌ پیوسته است و دیگر مطرح نیست.
بر این اساس، سوالاتی مطرح می‌شود، از آن جمله که آمریکا در حال حاضر، پس از همه تلاش‌های خود در سوریه و عراق، چه می‌خواهد؟
نخست: آمریکا با چشم پوشی از دستاورهای نظامی که طرف‌های سوری، روسی و متحدان آنها محقق کردند، می‌خواهد نقشش در سوریه به رسمیت شناخته شود.
دوم: می‌خواهد سهم خود را به ویژه از میدان های نفت و گاز در سوریه حفظ کند.
سوم: اذعان به اینکه با حضور نیروهای آمریکایی، پیروزی سوریه و به دنبال آن روسیه و متحدان  کامل نخواهد شد، نیروهایی که یک کانون سرطانی قابل انتشار در پیکر سوریه ایجاد می‌کنند.
چهارم: تلاش برای رهایی از  گناه و اتهام حمایت از گروه داعش و تسهیل اقدامات این گروه در طول سال‌های گذشته
رای الیوم در ادامه نوشت: برای یاد آوری  ثقل حضور آمریکا به روسیه و متحدانش، می توان به وقوع رویدادهای زیر اشاره کرد:
کمتر از یک ماه پیش، پهبادهای بسیار پیشرفته به پایگاه روسی حمیمیم حمله و آسیب زیادی به هواپیماهای روسیه وارد کردند.
پس از آن کنفرانس سوچی با حضور سوریه و با نظارت روسیه و حضور موثر ایران و ترکیه و اقدامات بازدارنده آمریکا برگزار شد. ناکامی در دستیابی به یک راه حل یا  حتی فراهم شدن مقدمات حل مشکل سوریه به دستور واضح آمریکا، نتیجه این کنفرانس بود.
ارتش ترکیه نیز، به طور آشکاری علیه کردها در عفرین مداخله کرد و طی دو هفته جنگ، بدون دستیابی به یک نتیجه مشخص، تنها جنجال و هیاهو به راه انداخت.
رویداد مهم دیگر، سرنگونی هواپیمای «سوخوی» روسیه بر فراز ادلب، منطقه تحت سیطره متحدان ترکیه یعنی جبهه «النصره» بود و القای آمریکای شیطان صفت در اینکه ترکیه از طریق متحدانش، در حادثه سرنگونی هواپیمای سوخوی روسیه مسئول است، میان روسیه و ترکیه اختلافاتی ایجاد خواهد کرد.
رویداد مهم‌تر در تحولات اخیر، حمله آشکار آمریکا به متحدان ارتش سوریه در منطقه بیابانی «بادیه الشام» و کشته شدن بیش از صد مبارز بود که تحولات از همین نطقه آغاز و معلوم شد، طرف آمریکایی در صدد است، همزمان با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، قوانین نزاع را تغییر دهد تا منافع خود را حفظ کند و از  نیروی بازدارنده‌ای پرده بر‌دارد که دست روسیه، ایران و مقاومت را  به عنوان سپر حمایت سوریه و ارتش این کشور، کوتاه و (با این اقدام) پیام آشکاری مبنی بر لزوم کاستن از اقدامات نظامی که روند صلح را به فراموشی می‌سپارد، ارسال  و در این پیام  اینگونه القا کند که  - این مهم ترین بخش این پیام بود- در صورت وارد شدن هر گونه لطمه به منافع آمریکا در سوریه، این بار جنگ با خود آمریکا خواهد بود، نه متحدانش.
رای الیوم در ادامه نوشت: واکنش روسیه و به همراه آن محور مقاومت به این خواسته آمریکا چه بود؟ روزهای گذشته، به علت رهایی از خنجری که بر گلوی پایتخت سوریه (دمشق) گذاشته شده بود، منطقه غوطه شرقی این کشور، شاهد گسترش عملیات نظامی بود.چیزی نمانده بود که تجاوزات اسرائیل علیه مناطق سوریه به بهانه‌های مختلف، به یک اقدامی عادی و روش مند، تبدیل شود به طوری که خبر این تجاوزات، در حالی که پیش‌تر توجه بسیاری به خود جلب می‌کرد، به حاشیه رانده شد. در همین حال، حادثه سرنگونی هواپیمای اف 16 اتفاق افتاد تا شاخصها و حوادث مهم و جدیدی در این منطقه ایجاد کند. ضد موشک سوریه پیام واضح و سردرگم کننده‌ای برای طرف آمریکایی در برداشت  با این مضمون که  هر گونه تغییر در قواعد نزاع با واکنش تند و مناسب مواجه خواهد شد و میدان این جنگ، دیگر فقط سوریه نخواهد بود.
رای الیوم در پایان نوشت: به طور خلاصه می‌توان گفت، اوضاع سیاسی و نظامی پیش از صبح روز دهم فوریه 2018 به سوی افزایش تنش‌های خطرناک پیش می‌رفت، تنشی که همه عوامل جنگ جهانی سوریه از آمریکا و متحدانش و گروه‌های مسلح گرفته تا روسیه، ایران، سوریه، حزب الله و چه بسا ترکیه نیز  در آن سهم داشتند، اما شجاعت روسیه و اقدام آن در حمایت از حمله موشکی سوریه علیه هواپیماهای اسرائیل باعث شد، آمریکا تعادل خود را  بازیابد و مجددا پاهای خود را بر زمین قرار دهد تا امور را واقعی‌تر و شفاف تر ببیند؛ زیرا آمریکا با حمله به سوریه و سرنگونی هواپیماهای روسیه، نمی‌تواند دستاورد روسیه، سوریه و محور مقاومت را از بین ببرد، دستاوردی که در طول هفت سال گذشته، هزاران شهید برای آن هزینه شده است.
بنا بر آنچه گفته شد، امور مجددا با حضور همه طرف‌ها به میز مذاکره بازگردانده خواهد شد، مسلما آمریکا نیز با دستاوردهایش در سوریه از طرف‌های حاضر در این مذاکرات خواهد بود.
از نتایج مهم حوادث کنونی مشخص می‌گردد، هیچ طرفی  به ویژه طرف اسرائیلی،خواهان جنگ فراگیر در خاور میانه (غرب آسیا)  نیست و سر و صداها و جار و جنجال‌های (این رژیم) برای مقدمه چینی به منظور جنگ با لبنان تنها به مثابه عرض اندام و  آن هم از سر ترس است. زیرا شاخصه‌ها و نشانه‌های حوادث روز شنبه نشان داد، گستره جنگ ویرانگر از مناطق متداول و شناخته شده، فراتر خواهد رفت و شعله‌های آن بخش های عظیمی از منطقه را در برخواهد گرفت و کودک نازپرورده آمریکا، نمی‌تواند پیامدهای چنین جنگی را بپذیرد و هزینه‌های آن را متحمل شود.
بر این اساس، قواعد بازی تغییر خواهد کرد و اختلافات به میز مذاکره کشانده خواهد شد، میزی که به جای اینکه  مردانی  جدّی با لباس‌های نظامی مسئولیت آن را بر عهده بگیرند، مردانی با کت و شلورهای شیک و کراوات‌های مجلل عهده دار آن خواهند بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:49:46