بازتاب حضور؛ رسانه‌هاي آلماني تظاهرات گسترده ايراني ها در سالگرد انقلاب اسلامي را پوشش دادند

یک شنبه 22 بهمن 1396 - 19:28:1
بازتاب حضور؛ رسانه‌هاي آلماني تظاهرات گسترده ايراني ها در سالگرد انقلاب اسلامي را پوشش دادند

ايرانيان سي و نهمين سالگرد انقلاب اسلامي را جشن گرفتند.

تهران- الکوثر: به گزارش پايگاه اينترنتي کانال دوم تلويزيون آلمان، «سِت.دِ.اف» با گردهمايي هاي بزرگ، ايران، سالگرد انقلاب اسلامي را جشن گرفت. با آغاز جشن هاي سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، اين انتظار متصور بود که تجمعات هماهنگ شده حکومتي در تهران و ساير شهرهاي ايران، ميليوني شوند. امروز همچنين رئيس جمهور روحاني در تهران، سخنراني کرد. فوريه 1979 ميلادي بود که آيت الله روح الله خميني، رهبر انقلاب ايران نظام سلطنت در ايران را ساقط کرد. سِت.دِ.اف در پايان نوشت: اما امسال، تظاهرات چندي پيش ايران بر جشن هاي سالگرد انقلاب اسلامي سايه افکند.
در همين حال پايگاه اينترنتي شبکه دويچه وله آلمان نيز در خبري کوتاه اعلام کرد: ايران يکي از بزرگترين و بانفوذترين کشورهاي منطقه خاورميانه است. اين کشور تا سال 1979 ميلادي، پادشاهي بود اما از زمان پيروزي انقلاب در ايران، نظام اين کشور به «جمهوري اسلامي» تبديل شد.
اين شبکه با اشاره به اينکه ايران، دومين ذخائر گازي و سومين ذخائر نفتي جهان را در اختيار دارد، افزود: با اين همه سالهاست که جامعه بين الملل، تحريمهايي را عليه اين کشور اعمال مي کند. چون غرب به اين کشور مظنون است که مبادا تحت لواي تامين انرژي، بمب اتم بسازد؛ مساله اي که دولت ايران آنرا رد مي کند. امروز رئيس جمهور روحاني در حضور جمعيتي انبوه که به مناسبت سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي راهپيمايي کرده بودند، خواستار حفظ وحدت در ميان مردم ايران شد. روحاني در نطق امروز خود اظهار داشت: از محافظه کاران، اصلاح طلبان، ميانه روها و از همه احزاب و از همه ملت ايران مي خواهم در کنار هم بايستند و با هم متحد شوند. رئيس جمهور ميانه روي ايران همچنين تکثرگرايي بيشتر و مشارکت بيشتر سياسي مردم را در ايران خواستار شد. دويچه وله ادامه داد: اعتراضات سراسري ايران در آغاز ژانويه گذشته عليه دولت، اين کشور را به خود لرزاند. در تظاهرات بعضا خشونت بار، به ويژه، بيکاري فزاينده و افزايش هزينه هاي تامين زندگي مطرح بود که بر اثر اين تظاهراتها بيست و پنج نفر نيز کشته شدند. روحاني از آن زمان به کرات در خصوص شنيدن صداي تظاهرات کنندگان جوان هشدار داده است. روحاني، آن رئيس جمهوري است که از زمان انتخابش به اين سمت يعني در سال 2013 با هدف گشايش بيشتر اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي، وارد صحنه اما با مقاومت محافظه کاران مواجه شد. شوراي نگهبان به طور پيوسته، نامزدهاي اصلاح طلبان را از شرکت در مبارزات انتخاباتي محروم مي کند. به همين علت است که روحاني در نطق خود گفت: ما بايد به ملت اعتماد کنيم و بايد به همه گرايشها اجازه دهيم تا در انتخابات شرکت کنند. زيرا مشارکت مردم در حوزه سياست و انتخابات، بهترين حمايت براي نظام ايران محسوب مي شود. او در عين حال شفافيت و صداقت بيشتر در سياست در ايران را خواستار شد. وي ادامه داد: از زمان سقوط رژيم شاهنشاهي، ايران در بسياري از حوزه ها شاهد پيشرفت بوده است اما در عين حال کشور ما کندي ها و تعللاتي نيز در تصميم گيري داشته است. وي تاکيد کرد: شايد ما به اندازه کافي، باز و عيان با مردممان صحبت نکرده ايم.
روزنامه «لوتسِرنر سايتونگ» چاپ سوئيس هم با اشاره به برگزاري جشن هاي سي و نهمين سال پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به نقل از حسن روحاني، رئيس جمهور اين کشور نوشت: او امروز کشورش را در مقابل يک امتحان نهايي سياسي قرار داد و به ويژه احترام به حقوق شهروندان را در کشورش، امري ضروري عنوان کرد. وي در عين حال احترام به قواعد بازي بين المللي را نيز ضروري خواند و افزون بر اين خاطر نشان کرد: احترام به فضا و حريم خصوصي مردم نيز از اهميت برخوردار است و هيچکس حق مداخله در آن را ندارد. با وجودي که در فوريه سال 1979 ميلادي قيام مردم ايران به رهبري آيت الله روح الله خميني، حکومت شاهنشاهي را سرنگون کرد اما به علت اجراي مقررات و ضوابط سخت اسلامي از آن زمان، ايرانيها محدوديتهاي بسياري در حوزه هاي سياسي و به طور قابل توجه اقتصادي متحمل شده اند. دو مساله اي که امسال بر مراسم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي سايه افکند يکي تظاهراتهاي منتقد به رژيم چند هفته گذشته و ديگري اعتراضات زنان به داشتن حجاب اجباري بود. روحاني در نطق امروزش همچنين از اپوزسيون سياسي در کشور که هنوز نمي خواهند تصميم ملت را براي اعمال سياستي ميانه رو و جهاني بپذيرند، انتقاد و تصريح کرد: برخي از سياستمداران بعد از شکست در انتخابات همچنان در مرحله مبارزات انتخاباتي سير مي کنند.  
دويچه وله يادآوري کرد: از سال 2013 ميلادي تندروهاي سياسي در ايران تاکنون چهار بار، پشت سرهم شکست خورده اند. روحاني به لغو تحريمها عليه کشورش و عادي سازي روابط اقتصادي با غرب نيز اشاره کرد و گفت: حتي دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا نيز نتوانست برغم نفرتي که از ايران دارد، اين توفيقات را خراب کند. با وجود جشن هاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي اما صداهاي منتقدانه اي نيز در ايران به گوش مي رسد. روزنامه «اعتماد» در يکي از سرمقاله هاي خود نوشت: آنهايي که سي و نه سال قبل در داخل و خارج از کشور عليه انقلاب بودند، امروز نيز همچنان مخالف اين انقلابند؛ ضمن آنکه از زمان سرنگوني حکومت پادشاهي در ايران، هيچکدام از طرفداران و حاميان آن نظام انقلابي نشده اند اما عکس آن وجود داشته است.
گفتني است پايگاه اينترنتي «راديو آلمان»، روزنامه هاي اقتصادي «هندلس بلات» و «وِلت» آلمان و روزنامه هاي «زود اوست شوايتس» و پايگاه اينترنتي تلويزيون سوئيس و روزنامه «کلاينه سايتونگ» اتريش نيز به بازتاب سخنان امروز رئيس جمهور روحاني به مناسبت سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران پرداختند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


یک شنبه 22 بهمن 1396 - 19:27:55