عراقچي: غربي‌ها قبل از هر مذاکره ديگري بايد ايرانيان را از موفقيت‌آميز بودن برجام مطمئن کنند

جمعه 20 بهمن 1396 - 10:2:19
عراقچي: غربي‌ها قبل از هر مذاکره ديگري بايد ايرانيان را از موفقيت‌آميز بودن برجام مطمئن کنند

تهران - الکوثر:معاون سياسي ظريف در پاسخ به اصرار غربي‌ها براي مذاکره با ايران بر سر برنامه دفاعي موشکي گفته که غرب بايد ابتدا فرصت موفقيت را به برجام بدهد و بعد از آن «در خصوص مسائل ديگر بحث خواهيم کرد.»

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر‏،  «عباس عراقچي» معاون سياسي وزارت امور خارجه ايران در گفت‌وگو با رويترز گفت که غربي‌ها پيش از درخواست براي مذاکره در خصوص فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران و يا برنامه موشکي بالستيک اين کشور، بايد ابتدا ايرانيان را از موفقيت‌آميز بودن برجام مطمئن سازند.
پس از روي کار آمدن «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور جديد آمريکا که شعارش «پاره کردن بدترين توافق تاريخ آمريکا» يعني برجام بود، لحن مقامات برخي ديگر از کشورهاي 1+5 هم تغيير کرد؛ «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهور جوان فرانسه اولين پيرو ترامپ در اين مسير بود و علناً خواستار به راه افتادن مذاکراتي جديد با محوريت برنامه موشکي دفاعي ايران و حتي مذاکراتي براي تمديد تعهدات برجامي در سال‌هاي بعد از 2025 شد.
غربي‌ها حتي يک نوبت از قول مقام‌هاي بي‌نام مدعي شده بودند که برخي نمايندگان ايراني، قول محدود کردن برد موشک‌هاي ايراني را داده‌اند؛ وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اين ادعا را قوياً تکذيب کرد.
وزارت خارجه تاکنون مي‌گفت که برنامه موشکي ايران بعنوان يکي از اهرم‌هاي مشروع دفاع از ملت ايران، قابل مذاکره نيست؛ عباس عراقچي که براي شرکت در يک کنفرانس مالي-اروپايي در پاريس به سر مي‌برد، در خصوص اين مطلب به رويترز گفته: «آنها حالا از ايران مي‌خواهند که وارد مباحثه بر سر ديگر مسائل شود. پاسخ ما روشن است. اول توافق (هسته‌اي) را به يک تجربه موفق تبديل کنيد؛ سپس ما در خصوص ديگر مسائل بحث مي‌کنيم.»
عراقچي البته در اين مصاحبه به موضع آمريکايي‌ها در قبال برجام هم تاخته و گفته که موضع رئيس‌جمهور جديد آمريکا در قبال ايران، موضعي «مخرب» است و وي با اقداماتش، مفاد برجام را نقض کرده است.
معاون وزير خارجه ايران همچنين در برابر خبرنگاران حاضر تصريح کرده که هيچ ارتباطي ميان نفوذ منطقه‌اي ايران و توافق هسته‌اي وجود ندارد.
عراقچي ضمن اظهار اين مطلب، ادعاها در خصوص مخرب بودن نقش منطقه‌اي ايران را هم تکذيب کرد و گفت که اين آمريکا، اسرائيل و عربستان هستند که مسير تنش‌زايي در خاورميانه را در پيش گرفته‌اند.
يکي ديگر از ميهمانان کنفرانس پاريس، «آليستير برت» معاون خاورميانه وزير خارجه انگليس بود. وي در اين کنفرانس گفت که اروپا مصمم به حفظ برجام است ولي بهرحال از آمريکا هم بايد دلجويي شود و بار اين دلجويي بر دوش ايران است که بايد نگراني‌هاي آمريکا از فعاليت‌هاي منطقه‌اي خودش را درک کند و در جهت کاهش آنها گام بردارد.
برت در اين خصوص گفت: «ما و شرکاي اروپايي‌مان موضعي کاملاً شفاف داريم. ما خواهان موفقيت توافق (هسته‌اي) هستيم. ما نمي‌خواهيم شاهد تضعيف برجام باشيم و در حال کار با شرکاي اروپايي‌مان براي کاهش نگراني‌هاي آمريکا از (تبعات) تضمين ادامه کار برجام هستيم.»


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


جمعه 20 بهمن 1396 - 10:2:9

دسته بندی :