توافق آمریکا و آرژانتین برای مقابله با حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین

دو شنبه 16 بهمن 1396 - 16:41:5
توافق آمریکا و آرژانتین برای مقابله با حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین

تهران- الکوثر: رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از توافق با آرژانتین برای همکاری نزدیک میان دو کشور برای مقابله با حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  رکس تیلرسون در یک نشست خبری با «خورخه فایوری» وزیر خارجه آرژانتین گفت : به طور مشخص در مورد حضور حزب الله لبنان در منطقه  آمریکای لاتین حرف زدیم.

پیش از این گفته شده بود تیلرسون در سفر به آمریکای لاتین با همتایان خود درباره حضور ایران و حزب الله لبنان مذاکره خواهد کرد.

آرژانتین میزبان گروه بزرگی از مهاجران لبنانی و نیز یهودیان است .

در تابستان سال ۱۹۹۴ میلادی، انفجاری مهیب و مرگبار مرکز شهر بوِيس آیرس پايتخت آرژانتين را لرزاند تا "کانون همیاری يهوديان" اين کشور "آمیا" را منهدم ساخته و ۸۵ تن کشته و بيش از 300 زخمی برجای بگذارد.

در تاریخ آرژانتین، رسیدگی به هیچ پرونده قضایی به اندازه پرونده انفجار آمیا به طول نینجامیده‌ است. گفتنی است تاکنون بیش از یک هزار و دویست نفر برای ادای شهادت در مورد این پرونده به دادگاه احضار شده‌اند.

گزارشات حاكي از اين بود كه اين انفجار در اثر برخورد يك دستگاه ون بمب‌گذاري شده و در يك عمليات انتحاري، صورت گرفته است. دو سال قبل از اين انفجار، در 17 مارس 1992 سفارت رژيم صهيونيستي در بوينس‌آيرس منفجر شده بود كه در اثر اين انفجار، 22 نفر كشته و دهها تن (غالبا آرژانتيني) مجروح شده بودند.

از همان ساعات اوليه انفجار، بدون وجود هيچ‌گونه مدرکي، انگشت اتهام‌ها به سوي جمهوري اسلامي ايران و حزب الله لبنان نشانه رفت.

همان‌گونه که انتظار مي‌رفت درست روز بعد از انفجار، يک تيم تحقيقاتي اسراييلي به بوينس‌آيرس رسيد تا ردپاي صهيونيست‌ها در اين حمله تروريستي را پاک کند.

يکي از قضات پيگيري اين پرونده نیز شخصي به نام قاضي گاليانو Juan Jose Galeano، بود که به خاطر گرفتن رشوه و ارائه اسناد جعلي عليه ديپلمات ايران از پرونده کنار گذاشته شد.

عملكرد اين قاضي آرژانتيني در تهيه پرونده ساختگي عليه جمهوري اسلامي ايران، پرداخت رشوه به كساني كه خود را شاهد اين پرونده معرفي كردند و ديگر اقدامات وي در اين خصوص موجب شد تا گاليانو توسط شوراي عالي قضات آرژانتين از سمت خويش عزل و پروانه قضاوت وي نيز ابطال گرديد. 

خوان گاليانو در جريان بررسي پرونده، چندين نفر را وادار كرده بود تا با هويت مخفي به نفع ادعاي وي مبني بر دست داشتن ايران در وقوع انفجارها رأي دهند كه از جمله آنها مي‌توان به يكي از وكلاي مدافع پرونده آميا و همچنين برخي ضد انقلاب و اعضاي گروهک تروريستي منافين اشاره كرد.

گاليانو علاوه بر اينكه چهار افسر بي‌گناه آرژانتيني را بين 8 تا 10 سال در رابطه با پرونده آميا در زندان نگه داشت، 400 هزار دلار رشوه به يك دلال اتومبيل‌هاي سرقتي از سوي سرويس اطلاعاتي آرژانتين پرداخت كرد تا وي در دادگاه اعتراف كند يك دستگاه خودروي ون را در اختيار افراد حزب‌الله لبنان كه از جانب ايران براي بمب‌گذاري مأموريت يافته بودند، قرار داده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 16 بهمن 1396 - 16:39:52