احداث سومین پایگاه چین در آن سوی مرزهایش در افغانستان

دو شنبه 16 بهمن 1396 - 10:5:8
احداث سومین پایگاه چین در آن سوی مرزهایش در افغانستان

تهران- الکوثر: چین برای احداث پایگاه نظامی در افغانستان تلاش می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  پایگاه اینترنتی الاخباردر گزارشی نوشت ، چین همگام با تلاش برای افزایش فعالیت های اقتصادی خود در آن سوی مرزهایش ، تلاش می کند که فعالیت های نظامی خود را نیز افزایش دهد و در همین راستا برای احداث سومین پایگاه نظامی برون مرزی خود تلاش می کند که این پایگاه در افغانستان احداث خواهد شد.

پکن درپی برگزاری نوزدهمین کنفرانس حزب کمونیست حاکم چین در نوامبر 2017 اعلام کرد که استراتژی اقتصادی ، سیاسی و امنیتی بلند مدتی را درپیش گرفته است و تلاش می کند که تا نیمه قرن کنونی (2050) این استراتژی را اجراء کند. هدف اصلی از این استراتژی محکم کردن پایه های حضور چین در عرصۀ جهانی و اعلام مخالفت با وجود قدرتی تک قطبی در جهان و اعلام حمایت از لزوم تشکیل ائتلاف های بین المللی برای حفظ توازن قدرت است.  

چین که در گذشته فقط به افزایش فعالیت های اقتصادی خود در جهان و بالا بردن توانمندی های دفاعی اش بسنده می کرد ، امروز استراتژی جدیدی را برای ساخت قدرتی نظامی در آن سوی مرزهایش درپیش گرفته است .

چین دارای بیشترین نیروهای مشارکت کننده در عملیات صلحبانی سازمان ملل متحد در سراسر جهان است و برای توجیه افزایش حضور نظامی برون مرزی خود اعلام می کند که هدفش " توسعه طلبی " نیست . چین به زودی استراتژی جدید خود را عملی کرد به این نحو که اولین پایگاه نظامی برون مرزی خود را در کشور جیبوتی احداث کرد و راه را در برابر خود برای برداشتن گام های بیشتر هموار کرد و هم اکنون اعلام می کند که درپی احداث پایگاهی دیگر در افغانستان است .

گزارش ها نشان می دهد که چین مذاکرات فشردۀ خود با مقامات افغانستان را برای احداث پایگاهی نظامی در این کشور آغاز کرده است که این پایگاه در منطقه کوهستانی دورافتاده " واخان" (1) احداث خواهد شد . اقلیتِ قرغیزِ ساکنِ منطقۀ واخان می گویند که نظامیان چینی و افغان پیوسته در این منطقه به گشت زنی مشترک می پردازند.

محمد رادمنش دستیار سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز ژانویه 2018 گفته بود که دولت متبوعش به بررسی مساله احداث پایگاه نظامی چین در خاک افغانستان می پردازد پایگاهی که سومین پایگاه برون مرزی چین خواهد بود.

چین در جیبوتی و پاکستان نیز پایگاه نظامی احداث کرده است.

ناگفته نماند که پکن نگران گذشتن اویغورهای تبعیدی وابسته به جنبش اسلامگرای " ترکستان شرقی " از منطقه واخان به سوی استان سین کیانگ برای اجرای حملات تروریستی است همچنین نگران رسیدن جنگجویان فراری داعش از عراق و سوریه به استان سین کیانگ و کشورهای آسیای میانه و عبور آنها از منطقه واخان و نفوذ به چین است.

سومین پایگاه نظامی برون مرزی چین گذشته از ارتباطی که با امنیت ملی این کشور دارد ، با مسائل اقتصادی و سیاسی نیز ارتباط دارد و"شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین تلاش می کند که با احداث پایگاه نظامی جدید در افغانستان قدرت اقتصادی و ژئوپلتیک کشورش در جهان را گسترش دهد.   

کارشناسان معتقدند ، چین نگران اینست که هر گونه شورش در کشور همسایه منافع اقتصادی روزافزونش را در منطقه به خطر بیندازد و هم اکنون نیاز به " افغانستان آرام" دارد تا بتواند فعالیت های اقتصادی خود را گسترش دهد.
شاید این زمان بهترین زمان برای افزایش فعالیت های نظامی برون مرزی چین باشد زیرا آمریکا در عرصۀ جهانی مرتکب اشتباهاتی شده  و روابط واشنگتن با چند کشور همسایۀ چین از جمله تیره شده است .

به محض اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توقف اعطای کمک های مالی به پاکستان به ادعای حمایت اسلام آباد از تروریسم خبر داد ، چین از پاکستان به علت آنچه " تلاش های بسزای اسلام آباد در مبارزه با تروریسم " خواند ، تقدیر کرد.  

حرف و حدیث هایی نیز درباره پایگاه دریایی چین در منطقه "جیوانی" (2) پاکستان نزدیک مرزهای ایران به سر زبان ها افتاده است . پایگاه دریایی چین در منطقه جیوانی برای کمک به اجرای طرح " یک کمربند یک جاده" احداث شده است طرحی که پکن آن را پیشنهاد کرده است و هدفش از این طرح احیای راه های زمینی و دریایی است که از  60 کشور در قاره های آسیا ، اروپا و افریقا می گذرد.

منطقه جیوانی برای راه ابریشم چین منطقه ای بسیار استراتژیک محسوب می شود زیرا هم مُشرف بر اقیانوس هند است و هم محل کنترل همۀ کالاهای ترانزیتی به مقصد آسیا است. اولین پایگاه نظامی چین نیز که در جیبوتی احداث شده است ، مُشرف بر تنگه باب المندب و دریای سرخ است .

1-Wakhan

2-Jiwani


 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 16 بهمن 1396 - 9:56:20

دسته بندی :