کوزوو و اتحادیه اروپا :

پیش از آشتی ، عضویتی در کار نیست

دو شنبه 16 بهمن 1396 - 9:52:54
پیش از آشتی ، عضویتی در کار نیست

رئیس جمهوری کوزوو امیدوار است که در سال 2018 به توافقنامه ای تاریخی با صربستان دست یابد.

تهران- الکوثر:  پایگاه اینترنتی الاخبار امروز یکشنبه در گزارشی نوشت : کوزوو پس از گذشت یک دهه از دستیابی خود به استقلال ، هم اکنون تلاش می کند که به عضویت اتحادیه اروپا درآید ولی شرط این اتحادیه برای پذیرفتن عضویت کوزوو آشتی کردنش با دشمن خود صربستان است .

از سوی دیگر ، بلگراد - پایتخت صربستان – از آشتی کردن با کوزوو دوری می کند تا مبادا راه دیگری جلوی پای ناتو برای پیشروی به سوی روسیه باز شود . روسیه همچون صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد.  

هاشم تاجی رئیس جمهور کوزوو امیدوار است که در سال 2018 با صربستان "توافقنامه ای تاریخی" را امضاء کند . تاجی این هفته در مصاحبه با فرانس پرس در پریشتینا – پایتخت کوزوو - گفت : من معتقدم که سال کنونی سالی سرنوشت ساز خواهد بود ، در غیر اینصورت ما چند دهۀ دیگر راه به جایی نخواهیم برد.

جمهوری کوزوو روز 17 فوریه 2018 دهمین سالگرد استقلال خود را جشن خواهد گرفت. بیش از 110 کشور با تلاش های آمریکا ، ترکیه و اکثر اعضای اتحادیه اروپا استقلال کوزوو را به رسمیت شناختند ولی صربستان و روسیه با استقلالش مخالفت کردند.  

کوزوو در سال 2008 و پس از گذشت 10 سال از پایان جنگ نیروهای صرب و جنگجویان آلبانیایی تشکیلات " ارتش آزادیبخش کوزوو" ، به صورت یکجانبه اعلام استقلال کرد و تاجی در آن زمان مسئول سیاسی این تشکیلات بود. ولی با نزدیک شدن سالگرد استقلال کوزوو پیش بینی می شود که یک مرجع قضایی در اروپا اولین حکم خود را برای محکوم کردن جنگجویان آلبانیایی کوزوو به جرم ارتکاب جنایات جنگی صادر کند.

ناظران سیاسی می گویند که شاید نام تاجی در فهرست اسامی محکومین گنجانده شود ولی تاجی اعلام کرده است که در هیچ اقدام غیرقانونی دست نداشته و آمادۀ حضور در دادگاه در هر زمان و شرایطی و همکاری کامل با مقامات قضایی است .

ظلم تاریخی

تاجی محاکمۀ خود را " ظلم تاریخی" توصیف می کند و می گوید که محاکمه فقط شامل حال یک گروه نژادی می شود . تاجی می گوید: کوزوو به هیچ جایی حمله نکرد و فقط به دفاع از خود می پرداخت تا از کشتار جمعی که اسلوبودان میلوسویچ (رئیس جمهوری پیشین صربستان) مرتکب می شد ، جلوگیری کند.  

جنگ کوزوو بیش از 13 هزار کشته برجای گذاشت که در میان کشته ها 11 هزار آلبانیایی و بیش از 2 هزار صرب وجود داشتند و حدود 500 نفر از افراد گروه های نژادی دیگر نیز در این جنگ کشته شدند . جنگ کوزوو پس از حمله ناتو به صربستان برای اجبارش به عقب نشینی از جنوب کوزوو پایان یافت. اکثریت مردم  کوزوو آلبانیایی هستند. دادگاه ویژۀ یوگسلاوی سابق با صدور احکامی چند مسئول صرب را به علت ارتکاب جنایات جنگی گناهکار شناخت و دادگاه جدیدی هم که در لاهه مستقر است ، به بررسی پرونده ناپدید شدن 500 غیرنظامی که اکثرشان صرب هستند ، می پردازد.

دهها نماینده پارلمان کوزوو در سال 2017 نتوانستند قانون تشکیل دادگاه جدید لاهه را لغو کنند نمایندگانی که نگران عدول دادگاه از اصل بی طرفی هستند.

 

تنها چارۀ کوزوو برای عضویت در اتحادیه اروپا

رئیس جمهوری کوزوو دیدگاهی واحد درباره آینده کشورش دارد ، عضویت کوزوو در اتحادیه اروپا و ناتو. ولی عضویتش در این دو نهاد مستلزم پیش بردن مذاکراتش با صربستان برای عادی سازی روابط دوجانبه است مذاکراتی که سال 2011 آغاز و از بیش از 2 سال پیش تاکنون متوقف شده است .

یکی از بزرگترین موانع پیشرفت مذاکرات پریشتینا و بلگراد تشکیل " انجمن شهرداری ها " در مناطق شمالی صرب نشین کوزوو است . کوزوو یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد که اکثر مردم این کشور آلبانیایی هستند و اقلیت صرب نیز در مناطق شمالی کشور زندگی می کنند. شهرداری های مناطق شمالی کوزوو تحت کنترل صرب ها است و صرب ها اختیارات گسترده ای در این مناطق دارند.    

تاجی در ادامه سخنان خود گفت : مذاکره بی شک تنها چارۀ کوزوو و صربستان برای گام برداشتن به جلو است و من امیدوارم که سال 2018 توافقنامه تاریخی همیشگی امضاء شود.

هر چند مذاکرات گاه برگزار و گاه متوقف می شود ولی تاجی به آینده مذاکرات خوش بین است و می گوید که از زمان برگزاری انتخابات شهرداری ها و پارلمانی در سال های 2013 و 2017 صرب ها در پارلمان و دولت حضور دارند و نیروهای پلیس و گمرک در مرزهای کوزوو با صربستان مستقر شده اند و عبور و مرور و فعالیت دادگاه ها در مناطق شمالی کوزوو آزاد شده است .

 

با عصای سحر آمیز نمی توان به خشونت ها پایان داد

شهر میتروویتسا (1) که مردمش صرب و آلبانیایی هستند ، از نیمه ژانویه 2018 به علت ترور یک فعال سیاسی نام آشنای صرب به نام " اولیور ایوانوویچ" (2) ناآرام است .

تاجی می گوید که درپی ترور ایوانوویچ که سرنخ های این جنایت هنوز به دست نیامده است ، با "الکساندر ووچیچ" (3) رئیس جمهوری صربستان برای آرام کردن اوضاع همکاری کرده است .

تاجی افزود : اگر چنین اتفاقی 3 یا 4 سال پیش می افتاد ، اوضاع کاملاً به هم می ریخت. هنگامی که مذاکرات پریشتینا با بلگراد آغاز  شد ، شهر میتروویتسا " بسته ، منزوی و صحنۀ جرم و جنایت" بود . ما در این بخش از کوزوو 20 سال تاریکی و ظلمت را تجربه کرده ایم و کسی که تصور می کند با عصای سحر آمیز می توان بحران این شهر را حل کرد ، اشتباه می کند.

به گفتۀ رئیس جمهوری کوزوو ؛ بزرگترین دغدغۀ کوزوو ایجاد اشتغال برای جلوگیری از بروز " بحران اجتماعی " است زیرا بسیاری از مردم برای فرار از بیکاری که میانگین اش به نزدیکی 30% رسیده است ، از کشورشان فرار می کنند. کوزوو می خواهد که همچون دیگر همسایگانش در منطقه بالکان از حق آزادی تردد در کشورهای اتحادیه اروپا برخوردار باشد ولی برخورداری اش از این حق مستلزم دستیابی به توافقنامه ای برای حل اختلافات سیاسی و مرزی است.

تاجی افزود : ما امیدواریم که استراتژِی آیندۀ اتحادیه اروپا در قبال کوزوو و همسایگانش " خوش بینانه " و " واقعی " باشد .

تاجی گفت : اتحادیه اروپا در حل مسائل و مشکلات کوزوو و دیگر کشورهای منطقه بالکان درنگ و تعلل می کند.

1- Mitrovica

2- Oliver Ivanović

3- Aleksandar Vučić


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 16 بهمن 1396 - 9:50:10

دسته بندی :