عطوان: سلاح شیمیایی بهانه آمادة آمریکا برای تجاوز به سوریه

یک شنبه 15 بهمن 1396 - 16:19:35
عطوان: سلاح شیمیایی بهانه آمادة آمریکا برای تجاوز به سوریه

لندن- الکوثر: روزنامه نگار مشهور عرب نوشت، این اصل طلایی از زمان آغاز بحران سوریه در هفت سال پيش وجود داشته که آمریکا هر زمانی احساس کرد برنامه‌اش در سوریه شکست سختی خورده به برگه سلاح شیمیایی متوسل می‌شود تا بهانه‌ای برای حمله به پايگاه های ارتش سوریه پیدا کند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» که در لندن به روز می‌شود نوشت: «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا جمعه گذشته در جمع خبرنگاران گفت که کشورش نگران است که در برهه اخیر گاز سارین در سوریه به کار گرفته شده باشد؛ وی ادعا کرد که این گاز بار‌ها در حملاتی در سوریه استفاده شده ولی در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد. 
پیش از اظهارات وزیر دفاع آمریکا یک مقام دیگر این کشور که خواست نامش فاش نشود، ادعا کرد که نظام اسد و داعش به استفاده از سلاح شیمیایی ادامه می‌دهند و دونالد ترامپ هیچ گزینه‌ای را بعید نمی‌داند و استفاده از قدرت نظامی همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
خطر این اظهارات آنجاست که نظام سوریه و داعش را در یک کفه می‌گذارد و یک تهمت را به هر دوی آن‌ها وارد می‌کند در حالی که دیگر گروه‌های مسلح در سوریه را از استفاده از این سلاح تبرئه می‌کند. 
ما باور نداریم پیدا کردن دلیل و مدرک وقت زیاد می‌برد، آن هم به این علت ساده که همواره عادت کردیم دولت آمریکا اتهاماتی وارد می‌کند و سپس دلایل و مدارک آماده‌ای از چنته درمی آورد و به دنبال آن کار‌شناسان بین المللی هم شهادت می‌دهند. ما تنها درباره سوریه حرف نمی‌زنیم از عراق هم می‌گوییم و نمونه‌های بسیار دیگری وجود دارد. 
آمریکا در آوریل گذشته هم سناریوی مشابهی تدارک دید هنگامی که پایگاه نظامی «شعیرات» در نزدیکی حمص را با موشکهای «توما هاوک» هدف قرار داد؛ آن هم با این ادعا که یک جنگنده سوری شهر «خان شیخون» سوریه را با بمب‌های حاوی گاز سارین بمباران کرد که به کشته شدن یکصد نفر منجر شد. بعید نیست این سناریو در هر جای دیگر که فرماندهی نظامی آمریکا از پیش مشخص کرده باشد، تکرار شود. 
بار قبل شهر خان شیخون بهانه بود و این بار حرف از غوطه شرقی است که بخش‌های وسیعی از آن‌ها تحت تسلط گروه‌های مسلحی است که بر سر مراکز نفوذ به جان یکدیگر افتاده‌اند و گهگاه هم آنجا را سکویی برای موشک پراکنی و حملات توپخانه‌ای به دمشق قرار می‌دهند. 
سوال این است که نظامیان سوریه چه دلیلی برای استفاده از سلاح شیمیایی در این منطقه دارند در حالی که به خوبی می‌دانند استفاده از این سلاح شاید با پاسخ تلافی جویانه آمریکا همراه باشد آن هم در شرایطی که اوضاع در بیشتر جبهه‌های نبرد به نفع دولت سوریه و متحدانش پیش می‌رود و وضع این کشور رو به بهبود است آن هم با گام‌های ثابتی که به سمت ثبات و بازسازی برداشته است. 
بنابراین وقتی آمریکا اعتراف کرده که داعش هم از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند چرا برای مثال گروه‌های مسلح معارض کوچک انبارهایی از آن را در اختیار نداشته باشند تا از آن با سفارش آمریکا در غوطه شرقی استفاده کنند تا برای حملات تلافی جویانه علیه اهداف نظامی نظام دمشق بهانه‌تراشی کنند. 
عطوان افزود: در سایه شکست‌های پروژه آمریکا در سوریه به نفع رقیب روسی آن پیش بینی می‌شود طی روز‌ها یا هفته‌های آتی آمریکا حمله موشکی مایوسانه‌ای در نقطه‌ای از سوریه ترتیب بدهد بخصوص حالا که مقدمات این حمله را به آسانی فراهم کرده است. 


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 15 بهمن 1396 - 16:19:4