مقام ارشد حماس: روابط ما با ایران بسیار فراتر از حمایت مالی است

شنبه 7 بهمن 1396 - 22:11:43
مقام ارشد حماس: روابط ما با ایران بسیار فراتر از حمایت مالی است

بیروت- الکوثر: اسامه حمدان مسئول روابط بین الملل جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در گفتگوی ویژه با «الرساله نت» روابط این جنبش را با ایران، روابطی بسیار فراتر از مسئله حمایت مالی توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اسامه حمدان در این مصاحبه با اشاره به این که مناقشه فلسطین در خطرناکترین شرایط قرار دارد گفت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در برابر فشارها دوام نمی‌آورد اما در صورتی که او بخواهد از قدس چشم پوشی کند، فلسطینیان باید موضع واضحی در قبال او اتخاذ کنند. وی افزود در ماه مارس اجلاس سران عرب برگزار خواهد شد و محمود عباس در این اجلاس دو گزینه پیش‌رو دارد، یا این که از قدس چشم‌پوشی کند و یا اینکه بر موضع خود ثابت بماند. درباره دوره پس از محمود عباس نیز باید گفت،‌ رژیم صهیونیستی در مرحله پس از محمود عباس احتمالا به فرماندهان سرویس‌های امنیتی تکیه می‌کند و با آنان به عنوان جنگ سالاران برای کنترل اوضاع در کرانه باختری تعامل خواهد کرد.

این عضو ارشد حماس درباره روابط این جنبش با مصر نیز گفت ما روابط خوبی با خالد فوزی مدیر سابق سازمان اطلاعات مصر داشتیم اما با وجود همه احترامی که برای او قائلیم، باید بگوییم که طرف روابط ما ملت‌ها و دولت‌ها هستند نه اشخاص. وی افزود، تغییرات در موسسات و نهادهای مصر تاثیری بر روابط ما با این کشور ندارد و ما بر اساس روابط و مواضع قبلی پیش خواهیم رفت.

حمدان درباره میانجی گری مصر در روند آشتی فلسطینی ها نیز گفت، به رغم مشغول بودن مصر به انتخابات ریاست‌جمهوری، منتظر تحرک این کشور برای پیشبرد آشتی ملی هستیم، به ویژه اینکه اکنون محمود عباس دریافته است که توقف آشتی ملی به نفع او نخواهد بود. وی افزود، به رغم پاره‌ای ملاحظات در مورد عملکرد تشکیلات خودگردان و موانع موجود و وجود افرادی که نمی‌خواهندآشتی ملی محقق شود، نمی‌توان روند آشتی را شکست خورده دانست. در هر حال حماس طرح‌هایی جایگزین دارد و رهبران آن به طور دائم پیگیر روند آشتی ملی هستند و آن را ارزیابی می‌کنند.

اسامه حمدان درباره تحولات منطقه و تاثیر آن بر مناقشه فلسطین نیز گفت: تحولات منطقه بر خلاف آنچه رژیم صهیونیستی می‌خواهد و پیش‌بینی می‌کند، پیش می‌رود و نبرد آتی در بر دارنده اقداماتی غافلگیر‌انه برای این رژیم خواهد بود. به گفته حمدان، رژیم صهیونیستی در مورد کشف تونل‌های مقاومت بزرگ‌نمایی می‌کند اما نباید هرگز تسلیم ادعاهای این رژیم شد زیرا این رژیم قادر به کشف تمامی تونل‌ها نخواهد بود.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


شنبه 7 بهمن 1396 - 22:11:33