پرده دیگری از دخالت‌های‌ عربستان در امور لبنان

جمعه 6 بهمن 1396 - 10:59:24
پرده دیگری از دخالت‌های‌ عربستان در امور لبنان

بیروت- الکوثر: منابع لبنانی از تشدید دخالت‌های‌ عربستانی سعودی در ترکیب گروه‌ها‌ و احزاب فعال در انتخابات پارلمانی آینده لبنان خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه الاخبار در گزارشی به موضوع دخالت های ولید الیعقوب سفیر عربستان سعودی در فضای انتخابات لبنان پرداخته است. این دخالتهای سفیر عربستان حتی تا ترکیب فهرست انتخاباتی شهرها نیز پیش رفته است.

به‌نوشته‌‌ این روزنامه، به طور نمونه می توان به دخالت الیعقوب در رایزنی های گروه های سیاسی در حوزه انتخابیه «زحله» اشاره کرد، شهری که در مرکز لبنان واقع است و هفت کرسی در پارلمان لبنان دارد.

الاخبار به نقل از منابع خود به دیدار اخیر ولید الیعقوب با «میریام سکاف» از سیاستمداران مسیحی و رئیس گروه موسوم به «فراکسیون مردمی» (الکتلة الشعبیة) اشاره می کند که در این دیدار سکاف از سفیر سعودی خواسته تا برای گنجاندن 2 نامزد وابسته به او در لیست متعلق به حزب «المستقبل» وابسته به «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان با این حزب رایزنی و وساطت کند. سکاف از سفیر سعودی همچنین خواسته بود تا وعده 2 وزارتخانه در کابینه بعدی را نیز از المستقبل بگیرد. سفیر سعودی در پاسخ به خواسته های سکاف به او توصیه کرده که ارتباطش را با حزب الله قطع کند.

سفیر سعودی در حالی این توصیه را به سکاف کرده که او چندی پیش با شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان درباره انتخابات رایزنی کرده بود. ریاض همچنین بر المستقبل فشار می آورد تا امور را با حزب «نیروهای لبنانی» (به رهبری «سمیر جعجع») به گونه ای ترتیب دهند که اتحادی بین آنها و «جریان ملی آزاد» (به رهبری «جبران باسیل» وزیر خارجه) شکل بگیرد.

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان حدود 10 روز پیش در سخنانی که برخی آن را اشاره تلویحی به عربستان سعودی دانستند، از آغاز تحرکات خارجی برای دخالت در انتخابات پارلمانی پیش رو در لبنان گفت و هشدار داد که سفیران کشورها نباید در امور داخلی لبنان دخالت کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای عربستان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


جمعه 6 بهمن 1396 - 10:59:10