عملکرد سه ساله اسماعیل ولد الشیخ در یمن

جمعه 6 بهمن 1396 - 10:26:10
 عملکرد سه ساله اسماعیل ولد الشیخ در یمن

تهران-الکوثر: «اسماعیل ولد شیخ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرده است که حاضر به تمدید ماموریتش در یمن نیست و در پایان فوریه آینده (9 اسفند) از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. «استفان دوجاریک» سخنگوی آنتونیو گوترش در این باره افزود: ولد شیخ پس از سه سال انجام فعالیت به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، پایان فوریه از سمت خود کناره گیری می کند. «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل یک تبعه انگلیسی به نام «مارتین گریفیتس» را به عنوان نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن به جای «اسماعیل ولد الشیخ» انتخاب کرده است. در این مطلب به بررسی عملکرد سه ساله اسماعیل ولد الشیخ در یمن خواهیم پرداخت.

سازمان ملل در بحران یمن در سه سال گذشته نتوانسته است کارنامه قابل دفاعی از خود برجای بگذارد. در واقع سکوت این سازمان در برابر جنایت های آل سعود و تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه انقلابیون یمنی باعث شده است تا سازمان ملل به عنوان شریک جنایات عربستان در یمن معرفی شود. اوج انفعال و همکاری این سازمان نیز توسط بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل افشا شد. وی به صراحت اعلام کرد که به دلیل تهدید عربستان مبنی بر قطع کمک مالی به سازمان ملل، این سازمان اسم عربستان را از لیست ناقضان حقوق کودکان خارج کرده است. در این راستا نماینده این سازمان در یمن نیز از این قاعده مستثنی نیست و وی نیز همراستا با عربستان حرکت کرده است.

یمنی ها ولد الشیخ را فردی می دانند که در امانتی که به او سپرده شده بود خیانت کرد و طی مدت ماموریتش تلاش کرد واقعیت های یمن را از چشم جهانیان پنهان نگه دارد. به عنوان مثال اسماعیل ولد الشیخ در آبان ماه 95 طرحی را برای حل بحران یمن ارائه کرد. این طرح سطح بحران یمن را به یک دعوای داخلی کاهش داد و در آن هیچ اسمی از عربستان به میان نیامده بود. علاوه بر این در این طرح هیچ سخنی از لزوم توقف هرچه سریعتر حملات وحشیانه رژیم سعودی به یمن به میان نیامده بود. در واقع تعلل سازمان ملل و انفعال آن در قبال جنایت های هولناکی که سعودی ها مرتکب می شوند، از عوامل تشدید بحران یمن و گسترش کشتار مردم این کشور توسط رژیم سعودی است. بحران یمن نشأت گرفته از حملات رژیم سعودی به مردم این کشور است؛ حال آنکه که فرستاده ویژه سازمان ملل در طرح های خود سطح این بحران را به یک دعوای سیاسی ساده میان احزاب یمنی و منصور هادی تنزل می داد. در یکی دیگر از طرح های ولد الشیخ بر لزوم عقب نشینی نیروهای نظامی از مناطق مختلف این کشور تأکید شده بود. این در حالی بود که در این طرح سخنی از عربستان سعودی و جنایت های آن علیه مردم بی گناه به میان نیامده بود. علاوه بر این فصل مشترک طرح های ولد الشیخ در مورد حل بحران یمن این بود که وی هیچ تضمینی برای توقف حملات رژیم سعودی به مناطق مختلف این کشور در صورت پایبندی گروه‌های یمنی به تعهدات احتمالی، ارائه نمی کرد.

همچنین ولد الشیخ به دنبال قطع شریان حیاتی مردم یمن در بندر الحدیده بود. وی مرداد گذشته در سفر به عمان پیشنهاد کرد بند الحدیده به طرف سوم تحویل داده شود و گفت‌وگوهای یمن از سرگرفته شود. یمنی‌ها این پیشنهاد ولد الشیخ و ترک بندر الحدیده و تسلیم آن به طرف سوم را خیانت می‌دانند و معتقدند ائتلاف سعودی قصد دارد تنها شریان حیات میلیون‌ها یمنی را مسدود کند. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در حالی طرح تحویل بندر حیاتی این کشور به طرف سومی را مطرح کرد که ائتلاف ضد یمنی عربستان از زمین، دریا و آسمان یمن را به محاصره خود درآورده بود.

واکنش یمنی ها به برکناری ولد الشیخ

به دلیل جانبداری ولد الشیخ از منافع عربستان، برکناری وی با استقبال یمنی ها مواجه شد. محمد علی الحوثی در پیامی که در صفحه وی در پایگاه ارتباط اجتماعی توییتر منتشر شد نوشت: این رویدادی مثبت است که سازمان ملل در برابر ملت یمن که با فعالیت اسماعیل ولد الشیخ به عنوان فرستاده سازمان ملل مخالف بود سر فرود آورد و شخص دیگری را جایگزین او کرد. الحوثی افزود: به سازمان ملل متحد می گوییم انتخاب فرستاده ای که دنباله رو فرستاده قبلی نباشد و برخوردی غیرمنصفانه با ملت یمن و آرمان عادلانه آن نداشته باشد و چشم به پول سعودی ها اندوخته باشد، گامی تلقی خواهد شد که ملت مظلوم یمن از آن استقبال می کند و امیدوار است بعد از این تغییر، تجاوز به یمن متوقف شود.

در کل ولد الشیخ نه به عنوان یک شخص حقیقی بلکه به عنوان نماینده سازمان ملل خیانت بزرگی به اهداف انقلابیون یمن کرد و با گزارش ها و طرح های خود زمینه را برای تشدید جنایت های عربستان علیه مردم یمن مهیا نمود.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


جمعه 6 بهمن 1396 - 10:16:14

دسته بندی :