القاعده در حال جذب اعضای فراری داعش است

سه شنبه 3 بهمن 1396 - 18:30:55
القاعده در حال جذب اعضای فراری داعش است

قاهره- الکوثر: کار‌شناسان معتقدند گروه تروریستی القاعده در حال جذب عناصری است که از گروه ترویستی داعش جدا شده‌اند و امکان بازگشت به کشور‌هایشان را نیز ندارند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «ناجح ابراهیم» کار‌شناس گروه‌های افراط گرا معتقد است شبکه القاعده در حال جذب عناصر گروه داعش است که از عراق و سوریه فرار کرده‌اند. 
وی گفت شبکه القاعده اخیرا رویکردی را برای ترمیم و بازسازی تشکیلات خود با جذب اعضای گروه داعش که پایگاه‌های اصلی خود را از دست داده، در پیش گرفته است. در این چارچوب، ایمن الظواهری سرکرده القاعده از جذب عناصری که پیش‌تر با داعش بیعت کرده بودند و اکنون درصدد محلق شدن به القاعده هستند، استقبال می‌کند. 
این تحلیلگر امور گروه‌های تندرو در ادامه افزود: برخی عناصر داعش که در عراق و سوریه بودند با از دست دادن پایگاه‌هایشان در این دو کشور اکنون نمی‌توانند به کشورشان بازگردند از این رو احتمال پیوستن آن‌ها به القاعده به ویژه شاخه القاعده در آفریقا و کشورهای مغرب عربی زیاد است. 
وی افزود: پیوستن این افراد به القاعده خطرات عضویت در داعش را برای آن‌ها ندارد به ‌ویژه اینکه القاعده در شرایط کنونی از رویارویی و برخورد مستقیم با ائتلاف‌های بین‌المللی پرهیز می‌کند. در واقع راهبرد القاعده در برهه کنونی این است تا نگاه‌ها را به خود معطوف نکند و به سرنوشت داعش دچار نشود و بتواند بار دیگر صفوف خود را ترمیم کند. 
ناجح ابراهیم با اشاره به اختلافات ابوبکر البغدادی سرکرده داعش با ایمن الظواهری سرکرده القاعده گفت: الظواهری با اشغال سرزمین‌ها و تشکیل حکومت مستقر در آن‌ها مخالف بود زیرا معتقد بود چنین حکومتی نمی‌تواند در برابر ائتلاف‌های بین المللی مقاومت کند ولی البغدادی بر اشغال سرزمین‌ها و تشکیل حکومت اصرار داشت. 
سامح عید دیگر کار‌شناس گروه‌های افراط گرا نیز گفت: عناصر داعش پس از آنکه مناطق تحت کنترل خود را در عراق و سوریه از دست دادند برای بقای خود تلاش می‌کنند و القاعده در حال بهره برداری از این فرصت برای جذب آنان و بازسازی تشکیلات خود به ویژه در آفریقا و کشورهای مغرب عربی است. 


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


سه شنبه 3 بهمن 1396 - 18:9:4