نتانیاهو؛ چهره واقعی اسرائیل

شنبه 30 دی 1396 - 11:35:52
نتانیاهو؛ چهره واقعی اسرائیل

تهران- الکوثر: نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، تجلی گر ماهیت اصلی این رژیم است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه فرانسوی لو گران سوار به انتشار گفت و گو بین امی گودمن (1) روزنامه نگار و اولین روزنامه نگار برنده جایزه صلح نوبل (سال 2008) و نورمن فینکنشتاین (2) کارشناس مسایل سیاسی از آمریکا در خصوص اسرائیل و نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبادرت کرد. این نشریه که به حزب کمونیست نزدیک است نوشت:

امی گودمن: قصد دارم در باره بنیامین نتانیاهو و تحقیقات انجام گرفته در باره ماجرای فساد مالی که وی در آن دخیل است، پرسشی مطرح کنم. بنیامین نتانیاهو اخیرا در باره روابط خیلی نزدیکش با خانواده کوشنر (3) سخن به میان آورده است. این روابط به حدی نزدیک است که بنیامین نتانیاهو  در سفر به آمریکا در اتاق خواب جرد کوشنر – زمانی که وی نوجوان بوده - استراحت کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از آن که در  سال 2015 یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی فایلی صوتی از پسرش در برابر ساختمان مرکز فحشا را پخش کرد، با مشاجرات سیاسی گسترده ای مواجه شد. در این فایل صوتی یائیر نتانیاهو پسر بنیامین نتانیاهو، از پسر یکی از فعالان بخش گاز در اسرائیل درخواست پول می کند. وی در مکالمه ضبط شده، خاطر نشان می کند که پدرش بنیامین نتانیاهو در عقد یک قرارداد گازی 20 میلیارد دلاری به نفع فعال در بخش گاز عمل کرده است. یائیر نتانیاهو در فایل صوتی کفته است، : «پدر من 20 میلیارد دلار عاید پدر تو کرده و تو برای 400 شِکِل ( معادل 120  دلار) چانه میزنی؟ پس از انتشار این فایل صوتی نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ، به اتهام فساد مالی هدف چندین مورد تحقیقات قرار گرفت.

یائیر نتانیاهو در ماه سپتامبر نیز با انتشار کاریکاتوری یهودی ستیزانه در فیس بوک، جنجال به راه انداخت. انتشار این کاریکاتور تمجید دیوید ارنست دوک (4) سیاستمدار، صهیونیست ستیز و یکی رهبران بلندپایه کوکلوس‌کلان آمریکا را به دنبال داشت. انتشار این کاریکاتور در صفحه فیس بوک پسر نخست وزیر اسرائیل نیز به انتقاد از بنیامین نتانیاهو منتهی شد.

آیا می توانید بگویید که واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ آیا تحقیقات در خصوص فساد مالی در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را به مخاطه می اندازد؟ آیا این فساد مالی به  پسر نتانیاهو مرتبط می شود؟

نورمن فینکلشتاین: به نظر من روابط بین یائیر نتانیاهو و بنیامین نتانیاهو به روابط جرد کوشنر و دونالد ترامپ شباهت دارد. آن ها اشخاصی سرشناس و فاسد هستند.

اما مسئله  فسادی که شما به آن اشاره کردید، در کل مسئله جالبی است. شما به اندازه من مسن نیستید. اما شما هم می توانید به حافظه تان مراجعه کرده و به یاد بیاورید که اصول سختی بر اسرائیل حاکم بود. فساد مالی در اسرائیل کمتر رخ می داد. این تصویری است که در ذهن بسیاری از یهودیان بالای 50 سال سن که در آمریکا اقامت دارند نقش بسته و همچنان پاک نشده است. به عنوان مثال به سال 1970 باز می گردیم. اسحاق رابین در همین سال از قدرت کنار گذاشته شد. وی ناگزیر به استعفا شد و وجود یک حساب بانکی ساده دلیل این استعفا بود و این در حالی است که، اگر حافظه ام یاری کند، در این حساب بانکی پولی نبود. اما در روزگار امروز ما، فساد مالی پشت فساد مالی و یکی پس از دیگری. اما مسئله درخور توجه اینجاست که این ماجرای فساد مالی تغییری واقعی در موقعیت بنیامین نتانیاهو ایجاد نکرده است. به رغم افشای ماجراهای فساد مالی یکی پس از دیگری، بنیامین نتانیاهو از مدت ها پیش همچنان در راس است.

اکنون این سوال مطرح می شود: چرا؟ من فکر می کنم که پاسخ سوال این است: برای این که ، چه دوست داشته باشیم چه نه، بنیامین نتانیاهو در اسرائیل چهره ای مهم است. وی سیاستمداری است که در اسرائیل نمی توان وی را نادیده گرفت. نتانیاهو یک نژادپرست و یک برتری طلب یهودی است. امروز تمامی یهودیان ساکن اسرائیل، نژادپرست و برتری طلب شده اند. من نمی گویم که این ویژگی ها در دی ان ای آن ها نهفته است. من نمی گویم که این حس و حال ژنتیکی است. اما حقیقت این است که اسرائیل به موجودی مایوس کننده مبدل شده است.

امی گودمن: اما نمی توان گفت که همه اسرائیلی ها این طور شده اند. عده زیادی از اسرائیلی ها از عملکرد تل آویو انتقاد می کنند. جنبش های صلح طلب و گروه های مدافع حقوق بشر در اسرائیل فعال هستند.

نورمن فینکلشتاین: بله. شما در باره تشکل مدافع حقوق بشری «سکوت را بشکنیم» که شماری از نظامیان اسرائیلی آن را تشکیل داده اند صحبت می کنید. اگر از آن ها سوال کنید، می گویند نماینده هیچ کس نیستند. در برهه ای از زمان آن ها در زندگی اسرائیلی ها نقشی داشتند. اما امروز این طور نیست. این که بنیامین نتانیاهو به رغم رابطه اش با ماجراهای فساد مالی همچنان در راس قدرت است، ثابت می کند که اسرائیل در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است.

به نظر من جعدون لوی Gideon Levy (روزنامه‌ نگار اسرائیلی است که در بخشهای دیدگاه‌ها و مقالات هفتگی روزنامه هاآرتص مطلب می‌نویسد) تحلیلی نوشته بود که از نظر من جالب به نظر می رسید: جعدون لوی در مقاله اش نوشته بود: اسرائیلی ها مردی ویلچرنشین – که هر دو پایش را از دست داده – را در غزه می بینند. یک تک تیرانداز با سلاح خود وسط دو ابروی این مرد هدف قرار داده و به سوی وی شلیک می کند. همه تصاویر ویدئویی این اتفاق را می بینند. جعدون لوی در مقاله خود نوشت که این اتفاق هیچ یک از اسرائیلی ها را تحت تاثیر قرار نداد. بعد از این ماجرا یک کودک کشته شد. در مورد دوم، یک کودک کشته شده بود. سومین نفر هم کشته شد. همه اسرائیلی ها در مواجهه با این اتفاقات با یکدیگر شوخی می کردند. برای اسرائیلی ها فقط یک چیز مهم بود: دختری به نام عهد تمیمی که به یک نظامی ارتش اسرائیل سیلی زده بود. این مسئله اسرائیلی ها را عصبی کرده بود. یک دختر فلسطینی چطور جرات می کند به یک نظامی اسرائیلی سیلی بزند؟

امی گومن: البته باید خاطر نشان کنم که این دختر نوجوان پس این که پسرعموی 14 ساله اش توسط نظامیان اسرائیلی هدف قرار گرفته و گلوله به صورتش اصابت کرده بود، به نظامی اسرائیلی سیلی زد. این نوجوان از حالت کما خارج شده است.

نورمن فینکلشتاین: آن ها تحت اشغال زندگی می کنند، غارت می شوند، خانه ها و محلات شان نابود می شود، نظامیان اسرائیلی بی وقفه آن ها را آزار می کنند، مورد بی رحمی ها قرار می دهند و تحقیر و تهدید می کنند. اما برای اسرائیل فقط یک چیز مهم است: چطور این دختر به خود جرات داده که به صورت یک نظامی اسرائیلی سیلی بزند؟ اما در اسرائیل فلسطینی هایی که کشته شده اند، هیچ اهمیتی ندارد.

1- Amy Goodman

2- Norman FINKELSTEIN

3- Jared Kushner

4- David Ernest Duke


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا

 


شنبه 30 دی 1396 - 11:30:0