قطع یارانه حج در هند

چهار شنبه 27 دی 1396 - 18:17:0
قطع یارانه حج در هند

تهران- الکوثر: دولت هند به بهانه تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های آموزشی، یارانه حج را برای مسلمانان قطع کرد.

به گزارش پايگاه شبکه الکوثر، رسانه‌های هندی روز چهارشنبه به نقل از «مختار عباس نقوی» وزیر اقلیت‌های دینی هند گزارش دادند که این تصمیم دولت که از امسال اجرایی خواهد شد به منظور توانمند سازی اقلیت‌های مذهبی اتخاذ شده است.

پایان اختصاص یارانه به حج یک تصمیم سیاسی از سوی حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی ( بی جی پی) نیز محسوب می شود. دولت هند اعلام کرده است که یارانه در نظر گرفته شده که اکثرا در بخش سفر هوایی به عربستان سعودی مورد استفاده قرار می گیرد، برای مسلمانان غیر ضروری است و با جلوگیری از این انحراف بودجه، می توان از آن در بخش های بهتری استفاده کرد.

این درحالی است که حزب چپ گرای کنگره که با سیاست های حزب حاکم درباره ادیان و ملیت های مختلف مخالف است به این تصمیم دولت هند اعتراض نکرد و اعلام کرد که اگر این بودجه در آموزش اقلیت ها مورد استفاده قرار گیرد با پایان اختصاص یارانه حج موافق است.

نقوی اعلام کرده است که در سال جاری 175 هزار مسلمان هندی برای انجام فریضه حج به عربستان سعودی سفر خواهند کرد که این آمار بیشترین تعداد زائران هندی در عربستان سعودی از زمان آزادی هند از استعمار انگلیس است.

نقوی تاکید کرد: دولت هند برای ارزان تر شدن سفر به عربستان سعودی، محدودیت های پرواز از محل زندگی را لغو کرده است و همچنین به زائران هندی اجازه داده است تا از امکانات خرید گروهی بلیت هواپیما برای ارزان تر شدن آن استفاده کنند. دولت هند همچنان به کمک های درمانی خود به زائران هندی ادامه خواهد داد.

همچنین بر اساس توافق میان دولت های هند و عربستان سعودی زائران هندی می توانند از این پس از طریق دریا نیز برای زیارت خانه خدا به عربستان سعودی سفر کنند.

این درحالی است که تعدادی از رهبران مسلمان هند اعلام کردند که یارانه حج تنها یک ادعا محسوب می شد و مسلمانان از آن سودی نمی برده اند.

مولانا ولی رحمانی دبیر شورای حقوقی مسلمانان هند در شهر لکنهو گفت: این رایانه در اختیار افرادی که به حج می رفتند قرار نمی گرفت بلکه این ملبغ به حساب شرکت هوایی ایر ایندیا واریز می شد.

در همین حال، یعسوب عباس دبیر شورای مسلمانان شیعه هند با اعلام موافقت با یارانه حج گفت: این مبلغ به افراد فقیر جهت انجام فریضه حج کمک می کرد.

دادگاه عالی هند در سال 2012 خواستار لغو یارانه حج در این کشور شده بود اما دولت اخیرا با این طرح موافقت کرد.

دولت هند سال گذشته نزدیک به 32 میلیون یورو برای یارانه حج اختصاص داده بود.


چهار شنبه 27 دی 1396 - 18:16:53

دسته بندی :