گزارش رسانه عرب‌زبان درباره محل اختفای ابوبکر البغدادی

دو شنبه 25 دی 1396 - 16:42:59
گزارش رسانه عرب‌زبان درباره محل اختفای ابوبکر البغدادی

تهران- الکوثر: یک رسانه عرب‌زبان از احتمال اختفای ابوبکر البغدادی در مناطق مرزی عراق و سوریه خبر داد و اعلام کرد او از ریاست گروه تروریستی داعش کنار زده شده است. 

به گزارش پايگاه شبکه الکوثر، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به محل اختفای احتمالی سرکرده داعش پرداخت و گزارش داد: داعش به سرکردگی ابوبکر البغدادی، و دولت خود خوانده آن در مناطق گسترده‌ای از عراق و سوریه متلاشی شد و اکنون این پرسش مطرح است که ابوبکر البغدادی کجاست؟ 
با وجود پایان دولت ادعائی داعش، که تابستان سال ۲۰۱۴ این گروه آن را اعلام کرد و پراکنده شدن عناصر آن، سرنوشت ابوبکر البغدادی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داد و او اکنون در سطح جهانی بزرگ‌ترین فرد تحت تعقیب برای سازمان‌های حقوقی و عدالت جهانی به شمار می‌رود. 
درباره اماکن احتمالی که البغدادی در آن‌ها پنهان شده است چند گمانه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها این است که وی در مناطنق مرزی بین عراق و سوریه است. بیشترین ارزیابی‌ها و گمانه زنی‌ها درباره محل اختفای ابوبکر البغدادی پس از شکست داعش، این است که وی در مناطق مرزی عراق و سوریه حضور دارد. 
 «سعید الجیاشی»، پژوهشگر و مشاور امنیتی «رسانه‌های جنگی» عراق وابسته به وزارت دفاع این کشور در این باره گفت: البغدادی همچنان در مناطق مرزی عراق و سوریه و در منطقه‌ای که هنوز در دست داعش است، حضور دارد. 
بر اساس این گزارش، «هشام الهاشمی»، کار‌شناس امور گروه‌های مسلح، بر این گمانه زنی است که سرکرده داعش چندان از خاک عراق و به‌طور مشخص از منطقه‌ای که پیش از این ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر، از سرکرده‌های تروریست‌ها، کشته شدند، حضور دارد. 
ابو عمر البغدادی، سرکرده گروه القاعده در عراق بود که ماه آوریل سال ۲۰۱۰ به همراه معاون خود ابوحمزه المهاجر در حمله هواپیماهای آمریکایی به منطقه «الثرثار» در استان صلاح الدین واقع در شمال عراق کشته شد و داعش نیز ابوبکر البغدادی را جانشین ابوعمر تعیین کرد. 
الهاشمی که به برخی کشور‌ها از جمله عراق درباره گروه داعش مشورت می‌دهد، در این باره افزود گزارش‌های اولیه اطلاعاتی حاکی از آن است که ابوبکر البغدادی در منطقه الثرثار است. 
 این گزارش افزود البغدادی ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ در مسجد بزرگ «النوری» در شهر موصل خود را خلیفه مسلمانان و تشکیل دولتی که آن را «دولت اسلامی» نامید، اعلام کرد. 
اکنون سه سال پس از جنگ ویرانگر نیروهای عراقی و سوری با حمایت ائتلافی متشکل از ۶۰ کشور، داعش در خاک عراق شکست خورد و در خاک سوریه نیز در آستانه از دست دادن باقیمانده مناطق تحت تسلطش است. 
بر اساس این گزارش، اختیارات البغدادی به معاونانش واگذار شده است. این مسئله واقعیت جدیدی را برای داعش ایجاد می‌کند تا تاکتیک جدیدی را برای ساماندهی به اوضاع خود و حفظ وجودش در پیش گیرد و بر این اساس به این علت که البغدادی نمی‌تواند تردد کند، کمیته‌ای را برای عمل به مسئولیت‌های «خلیفه» تشکیل می‌دهد. 
سعید الجیاشی در این باره بر این نظر است که فروپاشی داعش پیش از جنگ آزادسازی نینوا در سال ۲۰۱۶ کلید خورده بود. بر اساس داده‌ها و گزارش‌های موجود، اختیارات ابوبکر البغدادی در زمینه اداره امور، به کمیته‌ای واگذار شد. بر اساس این داده‌های اطلاعاتی، اکنون پست خلیفه خالی است زیرا البغدادی صلاحیت خود را برای اداره تشکیلات داعش از دست داده است، اما داعش این اطلاعات را تکذیب کرد. داعش به لحاظ فکری برای ترمیم صفوف خود تلاش می‌کند. 
بر اساس این گزارش، البغدادی ۴۷ ساله با نام واقعی «ابراهیم السامرائی» در شهر سامراء در استان صلاح الدین در شمال عراق به دنیا آمد. او سال ۲۰۱۳ یعنی دو سال پس از کشته شدن اسامه بن لادن، از القاعده جدا شد. او در حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به «سلفی‌های جهادی» پیوست تا با نیروهای آمریکایی و متحدانشان در عراق بجنگند. نیروهای آمریکایی سال ۲۰۰۴ او را بازداشت کردند، اما پس از ۱۰ ماه با این بهانه که او فردی غیرنظامی است و اهداف نظامی ندارد، او را آزاد کردند. اما اکنون واشنگتن ۲۵ میلیون دلار جایزه برای کسی که اطلاعاتی درباره او بدهد که به قتل یا بازداشت او منجر شود، تعیین کرده است. 
با وجود اینکه بیشتر گمانه زنی‌ها از حضور البغدادی در یکی از مناطق بیابانی در خاک عراق و نزدیک به مرزهای سوریه حکیات دارد، اما بغداد طرح و برنامه‌ای برای تعقیب او ندارد. 
سپهبد عبدالوهاب الساعد، معاون فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم در این باره اعلام کرد که برنامه و طرح مشخصی برای دستگیری البغدادی وجود ندارد زیرا مکان اختفای او مشخص نیست. هدف قرار دادن او آسان نیست زیرا به هیچ وجه در مناطق درگیری حضور ندارد. تاکنون طرح و برنامه مشخصی برای دستگیری او نیست. 
البته دراین خصوص، سال گذشته برخی گزارش‌ها از کشته شدن البغدادی خبر دادند. آخرین این گزارش‌ها زمانی بود که ارتش روسیه در ماه ژوئن اعلام کرد که تلاش می‌کند نشان دهد که آیا البغدادی در حمله هوایی ماه مه هواپیماهای روسیه در خاک سوریه کشته شده است یا خیر؟ پس از این موضع ارتش روسیه، البغدادی بار دیگر خودنمایی کرد و در فایل صوتی نیروهای خود را پس از شکست و خسارت‌هایی که در عراق و سوریه متحمل شدند، به «صبر و پایداری در برابر کافران» توصیه کرد. 
پیش از آنکه داعش مناطق تحت تسلط خود را در عراق که یک سوم خاک عراق بود، از دست بدهد، گزارش‌های متعددی درباره اینکه وی در برهه‌های مختلف زمانی در مناطق تحت تسلط داعش در خاک عراق و سوریه تردد داشته است. با شکست داعش در خاک عراق، البغدادی از انظار عمومی پنهان شد و ماه هاست که هیچ گزارشی درباره تحرکات وی منتشر نشده است، امری که موضوع دستیابی به او را با دشواری مواجه می‌کند. 
آخرین گزارش رسمی را درباره البغدادی ارتش عراق در ماه ۱۳ فوریه منتشر کرد. در این گزارش اعلام شد که جنگنده‌های اف-۱۶ عراق خانه‌ای را در مناطق مرزی سوریه هدف حمله قرار داده‌اند که گفته می‌شود البغدادی و برخی از سرکرده‌های داعش نیز در آنجا بودند. نیروهای عراقی و آمریکایی منتظر فرصت هستند تا او را بازداشت یا به قتل برسانند. 
سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی وزارت دفاع عراق به خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که بی‌گمان اولین هدف ما بازداشت اوست، اما در صورتی که مکان اختفای وی مشخص شود و بازداشت او نیز ممکن نباشد، بی‌درنگ هدف حمله قرار خواهد گرفت.


برای اطلاع از آخرین اخبار ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 25 دی 1396 - 16:42:51