پراکندگی احزاب و طوایف؛ وجه مشخصه انتخابات آینده عراق

یک شنبه 24 دی 1396 - 16:50:48
پراکندگی احزاب و طوایف؛ وجه مشخصه انتخابات آینده عراق

تهران- الکوثر: ثبت نام احزاب و فراکسیون ها برای شرکت در انتخابات پارلمانی 12 ماه مه 2018 عراق در شرایطی صورت گرفت که می‌توان وجه مشخصه این انتخابات را پراکندگی احزاب و طوایف در آن نامید.

حزب الدعوه که مهمترین تشکل شیعه در عراق محسوب می شود به طور رسمی در انتخابات شرکت نمی‌کند بلکه دو فهرست زیر نظر این حزب یکی به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر کنونی و دیگری به ریاست نوری المالکی نخست وزیر سابق و معاون کنونی رئیس جمهوری در انتخابات شرکت می‌کنند و کمیته‌ای که حزب الدعوه تشکیل خواهد داد بر این دو فهرست نظارت خواهد کرد.

گروه‌های سنی عراقی نیز دچار چند دستگی شده اند. ایاد علاوی اعلام کرد با یک ائتلاف «فراطایفه‌ای» در انتخابات شرکت خواهد کرد و ائتلافی کاملا سنی نیز به ریاست اسامه النجیفی تشکیل شده است. کردها نیز به شکلی بی‌سابقه دچار چند دستگی شده‌اند.

جریان‌های شیعه

حزب الدعوه اسلامی در بیانیه ای که شنبه شب منتشر شد تاکید کرد این حزب از همه توان خود برای حمایت از فهرست‌های میهن پرستانه استفاده خواهد کرد و اعضای خود را برای نامزد شدن و رای دادن به هر فهرست و ائتلاف سیاسی ثبت شده آزاد گذاشت. حزب الدعوه تاکید کرد ضرورتی برای ارائه فهرستی به نام این حزب در انتخابات آینده احساس نمی‌کند.

دفتر اطلاع رسانی نوری المالکی که ریاست حزب الدعوه را در اختیار دارد در بیانیه خود خاطرنشان کرد حزب الدعوه اسلامی به عنوان حزب سیاسی وارد ائتلاف های سیاسی ثبت نام شده در کمیسیون عالی انتخابات نخواهد شد. در این بیانیه آمده است اعضای حزب در هر سطح سازمانی و رهبری‏، برای شرکت در انتخابات و برعهده گرفتن ریاست فهرست های انتخاباتی به صورت شخصی نه به عنوان نماینده حزب الدعوه‏، از آزادی کامل برخوردارند و می توانند در هر فهرست یا ائتلاف دیگری نیز وارد شوند.

به این ترتیب نوری المالکی به عنوان رئیس ائتلاف دولت قانون در انتخابات شرکت خواهد کرد. اکثر اعضای حزب الدعوه و شخصیت های دیگری از خارج از حزب الدعوه جزء فهرست ائتلاف دولت قانون خواهند بود.

در این میان حیدر العبادی نیز برای شرکت در انتخابات، ائتلاف «النصر» را تشکیل داده است. پیش بینی می‌شود شماری از رهبران سازمان بدر و عصائب اهل الحق که قدرتمندترین گروه های عضو بسیج مردمی (الحشد الشعبی) به شمار می‌روند عضو فهرست العبادی شوند.

سید عمار حکیم رهبر سابق مجلس اعلای اسلامی عراق نیز پس از جدا شدن از این حزب، «جریان ملی حکمت» را تشکیل داد و با همین عنوان به صورت انفرادی وارد انتخابات می‌شود. ائتلاف «الفتح» نیز به ریاست هادی العامری تشکیل شده است و اکثر گروه های زیرمجموعه بسیج مردمی و 15 حزب سیاسی به آن پیوسته‌اند.

جنبش صدر به عنوان یکی از جریان های اصلی شیعه در عراق نیز ائتلاف خاص خود را برای شرکت در انتخابات تشکیل داده است. ضیاء کریم سخنگوی رسمی حزب «استقامت» که رهبر جریان صدر در ماه دسامبر تشکیل آن را اعلام کرد گفت این حزب با شماری از احزاب سیاسی از جمله دولت عادل، جوانان برای تغییر و حزب کمونیست عراق ائتلاف «سائرون» را تشکیل داده است و روز دوشنبه اسامی احزاب و جریان هایی که با حزب استقامت هم پیمان می‌شوند اعلام خواهد شد. وی برنامه سیاسی این ائتلاف را تغییر اوضاع نابسامان عراق و بهبود خدمات رسانی به ملت عراق از هر طایفه‌ای اعلام کرد.

جریان‌های سنی

احزاب سنی عراق نیز از اختلافات در امان نمانده اند به طوری که کامل کریم الدلیمی نامزد ائتلاف «الوطنیه» اعلام کرد این ائتلاف فهرست های انتخاباتی خود را در استان های مختلف عراق مشخص کرده است. وی گفت ائتلاف نیروهای سنی که اکثر احزاب سنی را زیر چتر خود دارد به دو ائتلاف‏، یکی به ریاست ایاد علاوی و دیگری به ریاست اسامه النجیفی تقسیم شده است.

در شرایط کنونی ائتلاف «الوطنیه» به ریاست علاوی قدرتمندتر به نظر می‌رسد و از ائتلاف 33 حزب تشکیل شده است. صالح المطلک رئیس ائتلاف «العربیه» و سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق به ائتلاف علاوی پیوسته اند تا ائتلافی فراطایفه‌ای تشکیل دهند و اسامه النجیفی نیز ائتلافی با شرکت حدود 16 حزب تشکیل داده است که همگی احزاب سنی هستند.

اوضاع نابسامان مناطق سنی نشین عراق در سال های اخیر و مهاجرت گسترده ساکنان آن پس از حمله تروریست های داعش به این مناطق، نوعی سردرگمی و یأس در بین ساکنان این مناطق ایجاد کرده که موجب پراکنده شدن آراء آنها خواهد شد و در نهایت احزاب سنی را متضرر خواهد کرد.

کردها نیز چند دسته شده‌اند

کردهای عراقی در انتخابات آینده عراق دچار چند دستگی بی‌سابقه ای شده اند. اتحادیه میهنی به ریاست طالبانی‌ها و حزب دموکرات به ریاست بارزانی‌ها تاکنون دو حزب اصلی در منطقه کردستان بودند و بیشترین کرسی های کردها در پارلمان عراق را در اختیار داشتند ولی اکنون جریان سوم قدرتمندی در منطقه کردستان تشکیل شده است که به خوبی از عهده رقابت با این دو حزب سنتی برخواهد آمد. ریبوار کریم از رهبران جنبش دموکراسی و عدالت به ریاست برهم صالح تشکیل ائتلاف «وطن» را متشکل از این حزب و جنبش تغییر، و جماعت اسلامی اعلام کرد. ریاست این ائتلاف را یوسف محمد رئیس مستعفی پارلمان منطقه کردستان از حزب تغییر برعهده خواهد داشت. این ائتلاف در انتخابات پارلمانی در استان کرکوک و مناطق مورد مناقشه نیز شرکت خواهد کرد.

محمد عثمان نماینده پارلمان عراق از کرکوک که عضو اتحادیه میهنی کردستان است اعلام کرد رایزنی ها بین اتحادیه میهنی و دیگر احزاب منطقه کردستان به منظور شرکت در انتخابات با فهرستی مشترک به ویژه در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه بین منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق ادامه دارد. وی در عین حال اذعان کرد هنوز توافقی در این زمینه به دست نیامده است.

اما آنچه مسلم است‏، وضع اقتصادی نامناسب منطقه کردستان و نارضایتی از نحوه مدیریت این منطقه به اضافه شکست همه پرسی اخیر برای استقلال این منطقه که موجب شد کردها کنترل کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه را از دست بدهند، احزاب سنتی به ویژه حزب دموکرات به ریاست بارزانی را که حامی اصلی همه پرسی بود تضعیف کرده است و این مسئله بخت جریان سوم را برای تصاحب بخش قابل توجهی از کرسی های منطقه کردستان در پارلمان عراق افزایش داده است.

انتخابات با حضور 54 ائتلاف

در این بین معتمد نعمه عضو کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق گفت شمار ائتلاف هایی که در انتخابات پارلمانی آینده عراق ثبت نام کرده اند به 54 ائتلاف رسیده است. وی گفت کمیسیون انتخابات روز یکشنبه برای بررسی جزئیات این ائتلاف ها و مطابق بودن فعالیت آنها با قوانین، تشکیل جلسه خواهد داد و اگر ائتلافی فاقد شروط قانونی به تشخیص کمیسیون انتخابات باشد، حذف خواهد شد.

نعمه با اعلام این که هر ائتلاف از چندین حزب تشکیل شده است شمار احزابی را که حق رقابت در انتخابات آینده را دارند 205 حزب اعلام کرد. فهرست نهایی ائتلاف ها در انتخابات آینده عراق طی روزهای یکشنبه یا دوشنبه منتشر خواهد شد. با این حال به گفته نعمه، ائتلاف ها و احزاب تا 10 فوریه فرصت دارند فهرست نامزدهای خود را در کمیسیون انتخابات به ثبت برسانند.

منبع: اسپوتنیک عربی و خبرگزاری‌ها


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 24 دی 1396 - 16:50:29