استاد برجسته الازهر:

ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب عامل عقب ماندگی تمدن اسلامی هستند

چهار شنبه 20 دی 1396 - 12:49:21
ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب عامل عقب ماندگی تمدن اسلامی هستند

قاهره- الکوثر: استاد برجسته دانشگاه الازهر مصر با اشاره به دوره شکوفایی تمدن اسلامی که الگویی برای سایر تمدن ها بود گفت این تمدن زمانی رو به زوال گذاشت که ابن تیمیه تفکرات مسموم تکفیری را در جامعه اسلامی پراکنده کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ دکتر سامی العساله در گفتگو با برنامه «البنیان» شبکه جهانی الکوثر که در مسجد رأس الحسین قاهره ضبط شده است گفت: دوست و دشمن به دوره شکوفایی تمدن اسلامی اذعان دارند که در آن دوره، اروپا به طور عمیق تحت تاثیر ابتکارات و اختراعات و ابداعات فکری جهان اسلام قرار داشت. در آن زمان علمای برجسته مسلمان مانند جابربن حیان، ابن سینا، خوارزمی، و ابوریحان بیرونی شهرتی جهانی داشتند و تمدنی واقعی را بنا نهادند.

همچنین بخوانید:

تفکر افراطی خطرناک تر از تروریسم است

دکتر العساله درباره علت پسرفت جهان اسلام بعد از آن دوره شکوفایی گفت: در قرن هفتم هجری ابن تیمیه تفکر خوارج صدر اسلام را زنده کرد و به ترویج آن پرداخت. تفکر انحرافی خوارج بار دیگر در قرن دوازدهم هجری به دست محمد بن عبدالوهاب احیا شد. فتنه ای که احیای این تفکر انحرافی ایجاد کرد، مسلمانان را از ادامه رشد و توسعه علمی بازداشت.

این استاد برجسته الازهر با اشاره به این که «نور علم» و «آتش فتنه» هیچ گاه یکجا جمع نمی شوند افزود: تا زمانی که آتش فتنه شعله ور است، نور علم خاموش می ماند، به همین علت فتنه ویرانگر تکفیری موجب شد تمدن اسلامی بعد از یک دوره شکوفایی علمی در سراشیبی و در مسیر اضمحلال قرار گیرد و این روند که از زمان ابن تیمیه آغاز شده بود با پیدایش ابن عبدالوهاب سرعت بیشتری پیدا کرد.

شایان ذکر است شیخ دکتر سامی العساله مسئول بازرسی دینی وزارت اوقاف مصر و از دانش آموختگان و علمای الازهر از جمله شخصیت هایی است که با تکیه بر آموخته های خود در الازهر و مذهب اهل سنت، به نقد منصفانه اعتقادات و عملکرد وهابیت می پردازد.


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 20 دی 1396 - 12:48:57