استقبال فلسطینی‌ها از اسقف با تخم‌مرغ

دو شنبه 18 دی 1396 - 13:39:53
استقبال فلسطینی‌ها از اسقف با تخم‌مرغ

انتشار اسناد جدید درفلسطین نشان میدهد اسقف یونانی "تئوفیلوس سوم" با فروش زمین‌هایی توسط اسلافش به رژیم صهیونیستی موافق بوده است .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   بعداز انتشار این اسناد ، صدها فلسطینی در اعتراض به ورود اسقف تئوفیلوس سوم به کلیسای المهد در بیت لحم، به سمت خودروی حامل او تخم مرغ، بطری و لنگه کفش پرتاب کرده و او را خائن و مزدور اسرائیل خواندند.

شعار بلندی که در این تظاهرات بیش از همه شنیده می شد این بود: «کلیسای مهد (زادگاه حضرت مسیح علیه السلام) خیانتکاران را نمی پذیرد».

البته انتقادات و فشارها علیه اسقف تئوفلیوس سوم به ویژه در سطح مقامات رسمی فلسطینی چندان ادامه نیافته و ابومازن نیز سریعا از تصمیم خود برای عدم مشارکت در اعیاد کلیسای مهد عقب نشینی و اعلام کرد که در این مراسم که با حضور اسقف تئوفلیوس سوم انجام می شود مشارکت خواهد کرد.

جنبش های حماس، جهاداسلامی  ، جبهه مردمی و دیگر گروههای فلسطینی مواضع تندی در قبال اقدامات برخلاف اصول ملی فلسطین از سوی اسقف تئوفلیوس سوم اتخاذ کرده و خواستار مواخذه وی شدند.

اسقف تئوفلیوس سوم از زمان رسیدن به جایگاه رهبری مسیحیان ارتدوکس فلسطین در سال 2005 در بسیاری از قراردادهای خطرناک با صهیونیستها وارد شد و برخی املاک مربوط به کلیساها را به آنها فروخت.

وی حتی وارد روند فروش املاک متعلق به مسلمانان قدس که در نزدیکی کلیساهای مسیحی قرار داشتند شد، مساله ای که عزام الخطیب نماینده اوقاف اسلامی در قدس آن را فاش کرد.

بنابر اعلام منابع موثق در دوران حضور تئوفیلوس سوم در مقام اسقف کلیسای ارتدوکس قدس بیش از 400 هزار مترمربع از اراضی فلسطین قلع و قمع شده است.

همچنین در این دوران رجال دینی مسیحیان نظیر عطا الله حنا و مانوئل مسلم مورد تهدید قرارگرفته اند و اختیارات و حقوق کلیسایی آنان متوقف و لغو گردیده است. همچنین شخصیت های فلسطینی به طور کامل از شورای مقدس که شامل اسقف های یونانی است، کنار گذاشته شده اند.

البته روند فروش اراضی قدس به صهیونیستها در دوران آرنیوس اسقف پیشین کلیسای ارتدوکس قدس آغاز شد، وی در سال 2004 درگذشت و یکی از مهمترین قراردادهای وی با صهیونیستها فروش اراضی باب الخلیل قدیم به آنها بود. گفته می شود تئوفیلوس سوم در زمان مرگ آرنیوس، مهر امضای وی را به سرقت برده تا قراردادهای بیشتری را به نام وی با صهیونیستها منعقد کند.

اسقف تئوفیلوس سوم در آغاز دوران ریاست خود بر کلیسای ارتدوکس قدس در سال 2005 که با حمایت شاه اردن و ابومازن تحقق پذیرفت، به امضای قراردادها و توافقات با صهیونیستها ادامه داد. قراردادهای وی شامل فروش و اجاره املاک و اراضی فلسطینی به طرف های اسرائیلی بود. این در حالی است که برخی منابع وابسته به کلیسای ارتدوکس قدس اعلام کرده اند که قانونی برای مجازات اسقف وجود ندارد.

شمار قراردادهایی که میان اسقف تئوفیلوس سوم با رژیم صهیونیستی منعقد شده به 22 قرارداد می رسد که در نتیجه آن مسیحیان ارتدوکس فلسطین بیش از 400 هزار مترمربع از اراضی خود را از دست داده اند. اراضی که شامل سالن اجتماعات دوران روم در سبسطیه و باب الخلیل می شود. وی این اراضی را به ثمن بخس و بسیار ناچیز به ارزش کمتر از 100 میلیون دلار به صهیونیستها داده است.فروش اراضی از سوی اسقف تئوفیلوس سوم تنها به قدس منحصر نشده و حتی به مناطق اشغالی 1948 نیز کشیده شده است. مهمترین این قراردادها به قرارداد قیساریه در همین شهر تاریخی مربوط است که برخی آثار باستانی مسیحیان را به صهیونیستها فروخته است.


اخبار فلسطین را اینجا پیگیری کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 18 دی 1396 - 13:7:7

دسته بندی :