چه آینده ای در انتظار کردستان عراق است؟

چهار شنبه 6 دی 1396 - 15:45:57
چه آینده ای در انتظار کردستان عراق است؟

روزنامه رای الیوم نوشت: پس از اعتراضات و تظاهرات اخیر در کردستان عراق چه آینده ای در انتظار آن است؟

تهران- الکوثر:  پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در مقاله ای به قلم جهاد العیدان نوشت: تظاهراتی در کردستان برگزار شد که در برخی از آنها برخوردهایی بین نیروهای آسایش(پلیس کرد) و تظاهر کنندگان رخ داد که در اثر آن چند کرد کشته و برخی دیگر زخمی شدند. تظاهرکنندگان نیز به مراکز و تاسیساست دولت و احزاب محلی حمله کردند.
این حوادث بدون تردید نتیجه عوامل و شروط انباشته شده از جمله عامل اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی است. در آغاز تظاهرات گسترده ای در شهر سلیمانیه برگزار شد و هزاران معلم و کارمند که چند ماهی است حقوق دریافت نکردند، به خیابانها آمدند و خواستار پرداخت حقوقشان شدند. سپس این تظاهرات به یک بحران سیاسی در منطقه کردستان تبدیل شد.
این تظاهرات، الهام بخش هزاران جوان بیکار و مردمی بود که از سالها قبل به سبب بدی خدمات اساسی از جمله آب ، برق و سوخت رنج می کشند، تا به جمع تظاهر کنندگان ملحق شوند. دامنه این تظاهرات گسترش یافت و به تظاهراتی برای محکوم کردن فساد دولت کردستان در چند منطقه در اطراف شهر سلیمانیه و توابع آن تبدیل شد.
اوضاع به سرعت تغییر کرد و تظاهر کنندگان مقرها و دفاتر وابسته به احزاب کردستان و دولت محلی را به آتش کشیدند و برخوردهای تندی در منطقه رانیا اتفاق افتاد که دهها نفر قربانی بر جای گذاشت و دهها نفر نیز از سوی آسایش یا نیروهای امنیتی محلی بازداشت شدند.
برخی طرفهای اتحادیه میهنی کردستان گروه مسعود بارزانی را به دخالت در تیراندازی به سوی تظاهر کنندگان متهم کردند و و این اقدام را تلاش برای تضعیف دولت محلی دانستند که مواضعی در پشتیبانی از دولت مرکزی در بغداد اتخاذ کرد. برخی از ناظران معتقدند این حوادث تلاش بارزانی برای خروج از بحران اخیر با دولت مرکزی است به ویژه اینکه در مناطق تحت سلطه وی در دهوک و زاخو هیچ اقدام اعتراض آمیزی رخ نداد و این امر تعجب بر انگیز است و این رویکرد را ایجاد می کند حوادثی که اتفاق می افتد دارای اهداف سیاسی اما با پیش زمینه های معیشتی اقتصادی است.
در حالیکه تنش و شکاف سیاسی داخلی در جامعه (کردستان) ادامه دارد دولت مرکزی در بغداد بهتر دید نقش قانونی خود را ایفا کند و حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از مقامات منطقه کردستان خواست از تظاهر کنندگان حفاظت کنند و بطور تلویحی گفت مداخله خواهد کرد.

به نظر می رسد بن بست بارزانی وی را واداشت چند میانجی به بغداد بفرستد تا صفحه جدیدی با وی بگشایند به ویژه اینکه عراق در آستانه انتخابات پارلمانی مهم قرار دارد به گونه ای که العبادی را واداشت خواسته های دولت سابق را تکرار کند و خواهان دست کشیدن از جدایی، به رسمیت شناختن وحدت عراق و واگذاری گذرگاههای مرزی و فرودگاهها به دولت مرکزی شود.
پرسشی که در اینجا مطرح است درباره نقش اسرائیل در منطقه کردستان عراق است آیا مطلوب این است که اوضاع در این منطقه به حد انفجار برسد و تلاش هایی برای بازگرداندن بارزانی به کرکوک صورت گیرد و آیا برای اسرائیل اقدام مطلوب این است که روند انتخابات عراق را تحت تاثیر قرار دهد و پس از شکست تلاشهای آمریکا اوضاع را بر هم زند. این ها پرسشهای مهمی است که باید برای درک روند اوضاع آینده عراق درباره آن تامل کرد.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید


چهار شنبه 6 دی 1396 - 15:45:48