قدس در مسیر سیاست فوتبالی آمریکا

چهار شنبه 6 دی 1396 - 10:20:55
 قدس در مسیر سیاست فوتبالی آمریکا

اعلام انتقال پایتختی قدس برای شش ماه دیگر صادر شده است. شش ماه دیگر دقیقاً مصادف با بازی های جام حهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه می باشد که تقریباً توجه تمام کشورهای دنیا معطوف به بازی های فوتبال است و با تبلیغاتی که در این زمینه صورت می گیرد، فوتبال نه تنها جزء چهارمین تریدهای بزرگ دنیا محسوب می شود بلکه به مهم ترین رویداد سال ۲۰۱۸ بدل شده است.

تهران- الکوثر:  مسئله فلسطین بیش از یکصد سال است که به مسئله مهم جهان اسلام تبدیل شده است. از زمان صدور اعلامیه بالفور که بارقه های امید را در دل صهیونیست ها برای تشکیل وطن قومی یهود روشن کرد تا اعلام انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس از سوی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، فلسطین به عنوان قبله اول مسلمانان از اهمیت فوق العاده ای برای کشورهای اسلامی برخوردار بوده است.

اعلامیه بالفور توسط جیمز آرتور بالفور وزیر خارجه وقت انگلستان در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ به ولتر دی روچیلد یهودی متنفذ در دستگاه حاکمیت انگلستان اظهار داشت که براساس این اعلامیه، دولت وقت انگلستان خود را در قبال تشکیل وطن قومی یهود در سرزمین فلسطین متعهد می داند. این مسئله در میانه جنگ جهانی اول به وقوع پیوست درحالی که انگلستان نیز به عنوان یکی از کشورهای اروپایی درگیر این جنگ است اما در میان همین جنگ فراگیر چنین تصمیم سرنوشت سازی از سوی دولت انگلستان اتخاذ می شود.

شاید در نگاه اول به این مسئله در بحبوحه جنگ جهانی اول، چنین به نظر برسد که انگلستان کار بسیار سنگینی را انجام داده و به نوعی قسمتی از انرژی خود را درگیر مسئله یهودیان و فلسطین کرده است، اما با نگاهی عمیق به این مسئله چنین برمی آید که این مسئله در موقعیت جنگ جهانی اول بسیار آسان می نماید چرا که تمام کشورهای دنیا درگیر فضای جنگ جهانی شده اند و مسئله ای چون فلسطین، مسئله حاشیه ای محسوب می شود که در نابسامانی کشورهای اسلامی، فرصت بروز و ظهور می یابد و در چنین موقعیتی، کشورهای اسلامی با سقوط امپراتوری عثمانی نیز از چنان قدرت و توانی برخوردار نیستند که بتوانند اقدام عملی خاصی در راستای این مسئله انجام دهند.

با پرشی بیش از یکصد ساله در تاریخ فلسطین، در اواخر سال ۲۰۱۷ به اعلام انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس از سوی ترامپ می رسیم. فرمانی که توسط رئیس جمهور آمریکا صادر می شود، با واکنش هایی هم از سوی کشورهای جهان اسلام و هم از سوی برخی از کشورهای اروپایی در محکومیت این اقدام ترامپ همراه است.

درهمین ارتباط بخوانید: توان بالای مقاومت برای ضربه‌زدن به رژیم صهیونیستی

 

 

 

اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی، در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسد و گویی این تقدیر گریزناپذیر فلسطینی هاست که باید به طور کامل هویت فلسطینی خود را به فراموشی بسپارند و بر مشروعیت رژیم صهیونیستی مهر تأیید بزنند اما با نگاهی موشکافانه به این مهم، به نظر می آید فاکتورهایی که رژیم صهیونیستی و آمریکا برای این مسئله اتخاذ کرده اند بسیار دقیق و پیچیده است که نشان از تکرار سیاستی همچون اعلامیه بالفور دارد. کشورهای اسلامی منطقه جنوب غرب آسیا از سال ۲۰۰۰ به بعد و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر درگیر جنگ و خرابی بوده اند و با ایجاد گروه های تکفیری تحت عناوین مختلف در منطقه، برخی از کشورهای اسلامی به حالت احتضار رسیده و از برخی از کشورهای اسلامی انرژی زیادی گرفته و برخی را نیز زیردست غرب ساخته که سیاست های غربی ها را در منطقه دنبال می کنند؛ که به طور کلی جهان اسلام را به حالت بی رمقی و خستگی رسانده اند.

در ضمن اعلام انتقال پایتختی قدس برای شش ماه دیگر صادر شده است. شش ماه دیگر دقیقاً مصادف با بازی های جام حهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه می باشد که تقریباً توجه تمام کشورهای دنیا معطوف به بازی های فوتبال است و با تبلیغاتی که در این زمینه صورت می گیرد، فوتبال نه تنها جزء چهارمین تریدهای بزرگ دنیا محسوب می شود بلکه به مهم ترین رویداد سال ۲۰۱۸ بدل شده است. در فضایی که تمام نگاه ها به ورزشگاه های فوتبال روسیه است و کشورهای اسلامی نیز همچنان درگیر خرابی های ناشی از گروه های تکفیری و تروریستی می باشد، تنها مسئله ای که می تواند از نگاه ها دور باشد، مسئله ای سیاسی چون پایتختی قدس است که همه این برنامه ریزی ها از سیاست های رئالیستی امریکا ناشی می شود.

سیاست امریکا در این مسئله بر این نقطه تمرکز دارد که یک مسئله ای که برای یک بخش از کشورهای جهان که همان جهان اسلام باشد، حیاتی است، همچنان که سیاست تضعیف و تغییر رفتار کشورهای اسلامی را دنبال می کرده است، با هم زمان ساختن یک مسئله حیاتی با رویدادی تبلیغاتی و جذاب، سیاستی بسیار پیچیده را هدایت می کند. مسئله فلسطین با وتوی اخیر آمریکا در شورای امنیت مبنی بر پیشنهاد مصر برای تثبیت اوضاع قدس، می رود تا زیر تبیلغات بسیار سنگین بازی های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه به فراموشی سپرده شود که هوشیاری کشورهای اسلامی در این مسئله می تواند معادلات آمریکایی ها را درهم بریزد و فرصتی برای آزادی کامل فلسطین باشد.


اخبار فلسطین را اینجا پیگیری کنید


چهار شنبه 6 دی 1396 - 10:20:43

دسته بندی :