روزنامه‌نگار‌ عرب: اردن درحال چرخش به ‌طرف سوریه و ایران

شنبه 2 دی 1396 - 11:16:47
روزنامه‌نگار‌ عرب: اردن درحال چرخش به ‌طرف سوریه و ایران

تهران- الکوثر: روزنامه‌نگار‌سرشناس فلسطینی‌تبار‌ با اشاره به اینکه اردن در دنباله‌روی‌ از سیاست‌های‌ عربستان دچار اشتباه شد، تأکید‌ کرد که أمان اکنون در حال اصلاح رویکرد سیاسی خود است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «عبدالباری عطوان» در یادداشتی در روزنامه «رأی‌ الیوم» نوشت: نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در نشست شامگاه پنج‌شنبه‌ مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس سخنرانی و تأکید‌ کرد که دولت سوریه از مواضع ثابت خود در قبال قدس اشغالی و موضوع فلسطین و ضرورت آزادسازی کامل اراضی عربی اشغالی و پایان دادن به اشغالی و سپس تشکیل کشور مستقل فلسطینی کوتاه نخواهد آمد. در این بین آنچه زشت و نکوهیدنی است اقدام اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی است که تحت نفوذ عربستان هستند؛ زیرا اتحادیه عرب عضویت سوریه را به حال تعلیق در آورده است و سازمان همکاری اسلامی نیز از سوریه برای حضور در اجلاس سران این سازمان در استانبول درباره موضوع قدس دعوت نکرد..

در این باره، اردن اما به نوبه خود و حتی اگر به‌صورت‌ دیرهنگام، تحرکات خوبی را برای تصحیح این مسیر نادرست و برگرداندن سوریه به نهادهای عربی آغاز کرده است که اعتراض شدید عاطف الطراونه، رئیس پارلمان اردن به اقدام اتحادیه پارلمان‌های عربی در مغرب که پارلمان سوریه را دعوت نکرده بود، از جمله این تحرکات است. همچنین،‌ دیدار کاردار سوریه در امان با طروانه نیز در راستای این مسیر و رویکرد اردن است که در این دیدار طراونه پیروزی‌ها‌ی ارتش سوریه و بازپس گیری بیشتر اراضی این کشور از دست گروه‌های‌ تروریستی و مسلح را به وی تبریک گفت.

در این بین اما آنچه درک و فهم آن دشوار است، رفتار و رویکرد دولت‌های‌ عربی در قبال سوریه است که گویا برداشتی از واقعیت های موجود ندارند و متغیرات راهبردی را در منطقه و شکل‌گیری‌ محورهای سیاسی جدید به فرماندهی روسیه را درک نمی‌کنند‌ که در حال تغییر موازین قدرت بر اساس همین مولفه هاست.

امانوئل ماکرون، رئيس جمهور فرانسه، اعلام کرد که کانال‌های‌ روابط دیپلماتیک با سوریه را پس از شکست داعش خواهد گشود، اما آیا دولت‌های‌ عربی از فرانسه قوی‌تر‌ هستند که جنگ را در سوریه هدایت کرد و در حمایت نظامی، سیاسی و مالی از مخالفان نظامی تردید نکرد؟

نویسنده سرشناس عرب در ادامه افزود: اردن در دنباله‌روی‌ از طرح‌های‌ آمریکا در سوریه و دیگر کشورهایم منطقه ظرف هفت سال گذشته دچار اشتباه شد و در نتیجه جز حاشیه رفتن چیزی عایدش نشد، اما اکنون در حال تصحیح خط سیر سیاسی خود است.

طراونه قصد دارد که با سفر به دمشق از پارلمان سوریه دیدن کند و همچنین،‌ برای شرکت در نشست پارلمانی در تهران درباره موضوع قدس شرکت کند که خوب است اما کافی نیست زیرا لازم است اردن به سیاست نامفهوم خود پایان دهد و وزیر امور خارجه خود را برای بازگرداندن روابط به حال اول به پایتخت دو کشور ایران و سوریه اعزام کند.

اردن به امید عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سیاست عمل کرد اما چیز جز وعده‌های‌ دروغین و تکبری و تحقیر به دست نیاورد و کار به جایی رسید که عربستان که صدها میلیارد دلار به آمریکا در قالب قراردادهای نظامی می داد، درصدد تسلط و سیطره بر اردن بود تا اندازه ای که از این کشور خواست اجلاس سازمان همکاری اسلامی را در استانبول تحریم کند یا سطح مشارکت خود را در آن کاهش دهد.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


شنبه 2 دی 1396 - 11:16:22