اخطار اندیشکده‌های آمریکایی درباره تصمیم ترامپ برای انتقال پایتخت به قدس

دو شنبه 20 آذر 1396 - 15:6:58
اخطار اندیشکده‌های آمریکایی درباره تصمیم ترامپ برای انتقال پایتخت به قدس

تهران- الکوثر: اندیشکده های آمریکایی معتقدند تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل، شدیدا به منافع استراتژیک آمریکا و اسراییل ضربه می زند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل (CSIS) نوشت: به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی ترامپ و تصمیم به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر، می‌تواند شدیدا به منافع استراتژیک آمریکا و اسراییل ضربه بزند. این آسیب استراتژیک می‌تواند با تحریک جهان عرب گسترده شود و به دشمنان و مخالفان آمریکا فرصت مانور بیشتری بدهد.

این اندیشکده افزوده است : اقدام ترامپ، نه تنها مورد رضایت اکثر کشورهای جهان عرب نبود که حامیان صلح و راه حل دو دولتی را به اعتراض شدید وا داشت. این اقدام اشتباه، تنها فرصت موجود برای بازگشت به مرزهای آتش‌بس سال ۱۹۶۷ و هر گونه راه حل صلح را از بین برد.

شورای روابط خارجی (CFR) آمریکا هم در یادداشتی نوشت: اقدام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل، خدمتی بزرگ بود به اوانجلیست‌های آمریکایی و گروه‌های یهودی. اما درست خنجری بود بر پشت چیزی به نام صلح بین اسراییل و فلسطینی‌ها که خود او پیشتر آن را یک «توافق تمام‌عیار» خوانده بود. اقدامی که می‌تواند بسیار تنش‌زا و مشکل‌زا باشد و صلح محتمل بین‌ طرفین را به شدت به خطر بیاندازد. یقینا، از این پس شاهد اعتراضات شدید بیشتر در داخل اراضی فلسطین و کشورهای مسلمان هستیم و دیپلماسی آمریکا و اسراییل در اقصی نقاط جهان با مشکلات پیچیده‌ای روبرو خواهد شد.

شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد:  باید در این رابطه به فلسطینیان و حامیان آنها حق داد. به رسمیت شناختن قدس  به عنوان پایتخت اسراییل یعنی دست گذاشتن بر روی مکانی که می‌توانست نقطه ثقل مذاکرات صلح باشد و عملا تایید ادعاهای غیرمشروع اسراییل در غیاب مذاکرات.
موسسه کارنگی هم در مطلبی به قلم «مارک لینچ» نوشت: اقدام رادیکال ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل، اقدامی بود که شاید اسراییلی‌ها را خرسند ساخت اما جهان عرب و حتی اروپا را هم در مقابل ما قرار داد. او، به خوبی می‌دانست که این مسئله  چیزی است که با از طریق مذاکره حل شود اما دست به این اشتباه بزرگ زد و صلح را به خطر انداخت. 


لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا

برای دیدن اخبار ومطالب فلسطین اینجا کلیک کنید


دو شنبه 20 آذر 1396 - 15:0:33