تفاوت وحدت اسلامی با وحدت ملی و قومی از دیدگاه پژوهشگر اسلامی

دو شنبه 20 آذر 1396 - 13:25:50
تفاوت وحدت اسلامی با وحدت ملی و قومی از دیدگاه پژوهشگر اسلامی

تهران- الکوثر: پژوهشگر ارشد علوم اسلامی در تشریح مفهوم وحدت اسلامی تاکید کرد وحدت اسلامی به معنای یکسان بودن در همه جزئیات اعتقادی و داشتن مرجعیت دینی مشترک نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر بلال نعیم در برنامه «یوم جدید» شبکه جهانی الکوثر درباره مفهوم وحدت اسلامی گفت: وحدت اسلامی از نظر مفهومی شبیه به وحدت ملی و وحدت قومی است ولی تفاوت در ماهیت و خاستگاه و فلسفه این وحدت است. وحدت اسلامی به معنای اتحاد «ساختاری» است که امت اسلامی نامیده می شود ولی این وحدتی سیاسی و اجتماعی با خاستگاه دینی است نه این که وحدتی دینی با خاستگاه سیاسی باشد.

دکتر بلال نعیم وجود تفاوتها بین بخش های مختلف امت اسلامی را طبیعی دانست و گفت: مطلوب این نیست که مسلمانان در جزئیات مسائل اعتقادی و احکام شرعی خود یکسان باشند و مطلوب این نیست که مسلمانان مرجعیت واحدی داشته باشند. بلکه مطلوب این است که این امت به ساختاری یکپارچه با مجموعه ای از اهداف و سیاست های مشترک تبدیل شود و دوستان و دشمنان و امکانات و ثروت های مشترکی داشته باشد.

این پژوهشگر اسلامی افزود: امت اسلامی باید امکانات و منابع ثروت و قدرت خود را بشناسد و بداند چه کسی دوست و چه کسی دشمن است و چالش های مشترک و مسائل مشترک واولویت های مشترک چیست. ولی زیربنای این وحدت، سیاست نیست بلکه دین و تکلیف شرعی طبق آیه (اعتصموا بحبل الله) است. نباید وحدت اسلامی را وحدت سیاسی منفعت طلبانه دانست. وحدت اسلامی، وحدتی سیاسی ولی با خاستگاه و فلسفه دینی است.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 20 آذر 1396 - 13:24:43