علی عبدالله صالح و طناب پوسیده عربستان و امارات

سه شنبه 14 آذر 1396 - 10:45:19
علی عبدالله صالح و طناب پوسیده عربستان و امارات

تهران- الکوثر: علی عبدالله صالح طی چند ماه گذشته موضع خود را به طرف عربستان سعودی و امارات تغییر داد و خود را در دام خطیر و خطرناک عربستان انداخت.

علی عبدالله صالح، رئیس حزب کنگره یمن و رئیس‌جمهور‌ پیشین این کشور بود که روز یک‌شنبه‌ (دیروز) به‌علت‌ چرخش موضع خود از یمنی‌ها‌ به سوی عربستان سعودی و امارات متحده، با طناب پوسیده امارات عربی متحده و عربستان سعودی، در چاه مرگ فرو رفت و غرق شد. صالح یکی از چهره‌های کم نظیر در کشورهای عربی بود. او دیکتاتوری بود که مردم او سرنگون کرده بودند، با وجود این، توانست خود را بازیابد و به بین ملت بازگردد و در کشور خود ادامه حیات دهد و در آن اقامت گزیند.

وی ۲۱ مارس ۱۹۴۲ در «بیت الاحمر» در منطقه «سنحان» از توابع استان «صنعا» و در میان قبیله «الأحمر» به دنیا آمد و پیرو مذهب زیدیه بود.

علی عبدالله صالح تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش گذراند و سال سال 1958 به نیروهای مسلح یمن پیوست و در ارتش نیز به ادامه تحصیل پرداخت. سال ۱۹۶۰ موفق به اخذ درجه افسری در ارتش یمن شد و به سمت های مختلف نظامی منصوب شد.

او سال سال 1962 در طراحی و اجرای کودتا علیه پادشاه یمن دست داشت. پس از این کودتا، سمت هایی چون معاون فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح و سپس رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن را عهده‌دار‌ شد. صالح سال 1982 به سمت ریاست حزب کنگره یمن انتخاب شد. به همین علت، از سال 1978 تا 1990 ریاست جمهوری یمن شمالی را برعهده داشت و در این مدت نیز مورد حمایت گسترده آمریکا بود.

«صدام کوچک» که به‌علت‌ پناه دادن به عناصر حزب بعث عراق پس از حمله آمریکا به این کشور به این نام شهرت یافته بود، سال 1990 و پس از اتحاد یمن شمالی و یمن جنوبی که حکومت کمونیستی داشت، رئیس جمهور کل یمن شد. او با عناصر وهابی همکاری می‌کرد‌ و خود را به هم‌پیمان‌ برای عربستان سعودی تبدیل کرده بود. او شش بار با حوثی ها جنگید و در هیچ کدام نیز توفیقی حاصل نکرد.

سال ۲۰۱۱ با آغاز اعتراض‌ها‌ و موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی مانند مصر، تونس، بحرین و لیبی، مردم یمن نیز علیه علی عبدالله صالح شوریدند. با افزایش روند اعتراض‌های‌ مردمی و تظاهرات و سوء قصد به جان او که سبب سوخته شدن نیمی از بدنش شد، او پذیرفت که از قدرت کناره‌گیری‌ کند، اما همان‌طور‌ که به «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار پیشکسوت فلسطین تبار عرب گفته بود که «با توسل به زور به قدرت رسیده و جز با قدرت نیز کناره‌گیری‌ نخواهد کرد» (یادداشت عطوان در شماره سه‌شنبه‌ ۱۴ آذر ۹۶ رای الیوم) با توسل به زور برای همیشه از قدرت و بلکه جهان خداحافظی کرد.

علی عبدالله صالح ۳۳ سال بر یمن حکومت کرد و به همین این علت بیشترین مدت را در بین همتایان عرب خود در سمت ریاست جمهوری باقی ماند.

سال ۲۰۱۲ او پس از گذراندن دوره درمان در آمریکا به یمن بازگشت و با انصارالله یمن هم‌پیمان‌ شد. با آغاز حمله نظامی آمریکا علیه یمن صالح در کنار انصارالله به مقابله با متجاوزان پرداخت، اما از یک سال پیش زمزمه هایی از تغییر موضوع او به گوش می‌رسد‌ که گفته می‌شد‌ وی در حال تحرکاتی برای چرخ موضع خود به طرف عربستان سعودی و امارات است.

عبدالملک بدرالدین الحوثی، دبیر کل انصارالله یمن، روزهای اخیر طی دو سخنرانی به وی درباره افتادن به دامن خطیر و خطرناک عربستان سعودی و امارات هشدار داد، اما وی این هشدار وی را به حساب ضعف و ناتوانی گذاشت تا اینکه به مجری توطئه‌ها‌ و سیاست‌های‌ عربستان سعودی و امارات در یمن تبدیل شد و به دستور اتاق فرمان موجود در ابوظبی نیروهای او به برخی از نهادها در صنعاء حمله کردند و فرجام این اقدام او نیز به درگیری تن به تن با نیروهای مردمی و انصارالله و در نتیجه کشته شدن او منجر شد.

حال اشاره به این نکته حائز اهمیت است که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن که در عربستان سعودی اقامت کرده است، باید از رویکردهای سیاسی علی عبدالله صالح عبرت بگیرد و به گمان اینکه عربستان و امارات از او حمایت می کنند، به مواضع خود علیه مردم یمن پایان دهد و به دامن ملت خود بازگردد.

جلال چراغی


سه شنبه 14 آذر 1396 - 10:45:5