تاثیر متقابل وحدت و حاکمیت از نگاه پژوهشگر اسلامی

دو شنبه 13 آذر 1396 - 12:23:20
تاثیر متقابل وحدت و حاکمیت از نگاه پژوهشگر اسلامی

تهران- الکوثر: پژوهشگر علوم اسلامی و استاد بزرگ حوزه با اشاره به تاثیر متقابل وحدت اسلامی و حاکمیت گفت حاکمیت می تواند نقشی محوری در تقویت وحدت یا تخریب وحدت اسلامی ایفا کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید محمد هاشم المدنی در گفتگو با برنامه «امه واحده» شبکه جهانی الکوثر گفت: حکومت به عنوان قوه مجریه که امور مسلمانان را اداره می کند و به علت اختیاراتی که دارد تاثیری مستقیم و آشکار و تعیین کننده بر موضوع وحدت امت اسلامی دارد. کسی که حاکم است می تواند وحدت ایجاد کند یا وحدت را از بین ببرد.

این استاد بزرگ حوزه خاطرنشان کرد: ماهیت حکومت و ابعاد فکری و فرهنگی آن و اهداف آن و حتی این که چگونه به قدرت دست یافته است، یعنی پیشینه فکری که بر اساس آن به قدرت رسیده است در تعیین موضع حکومت در قبال وحدت اسلامی نقش دارد.

استاد المدنی با اشاره به نگاه منفعت محور برخی دولت ها به مقوله وحدت اسلامی گفت: نیازی به توضیح نیست که وحدت اسلامی همواره به نفع حکومتها نیست. اگر وحدت اسلامی بتواند دستاوردهایی برای حکومت داشته باشد و موجب بقاء آن و افزایش قدرت آن شود این حکومت به سمت تقویت وحدت گرایش پیدا می کند. اما اگر این وحدت به نوعی بر قدرت حکومت و نفوذ و اقتدار آن تاثیر منفی بگذارد، چنین حکومتی یا در برابر وحدت امت اسلامی مقاومت می کند یا در جهت تضعیف و اهمال و بی اعتنایی به آن پیش می رود به طوری که با آوردن عذر و بهانه های مختلف از هیچ فرصتی برای تقویت وحدت حمایت نمی کند.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 13 آذر 1396 - 12:14:19