ظریف در رم درباره سوریه چه گفت؟

پنج شنبه 9 آذر 1396 - 23:15:12
ظریف در رم درباره سوریه چه گفت؟

تهران - الکوثر: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم گفت: ایران را نمی‌توان از سوریه خارج کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ظریف در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایران به نتایج توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه برای خارج کردن نیروهای خود از جنوب غربی سوریه پایبند خواهد بود، گفت: «ایالات متحده و روسیه نمی‌توانند برای ایران تصمیم بگیرند. ما به درخواست دولت سوریه در این کشور هستیم و طبق این درخواست عمل خواهیم کرد، اما روسیه از ما درخواستی برای انجام کاری مطرح نکرده است.»

ظریف گفت: «اینکه ما در آن منطقه حضور داریم یا خیر را نمی‌دانم، اما روسیه از ما درخواست انجام کاری درباره آن منطقه نداشته است.»

وزیر خارجه ایران در ادامه با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات آستانه و آتش‌بس حاصل‌شده از آن گفت: «چرا فکر می‌کنیم لازم است در تمامی راه‌حل‌ها درباره سوریه آمریکا حضور داشته باشد؟»

ظریف در پاسخ به اینکه آیا ایران از حضور آمریکا در مذاکرات سوریه استقبال می‌کند: «ما هیچوقت حضور کسی در این فرایند را رد نکردیم، آنها تصمیم گرفتند خودشان را از آن جدا کنند. هدف دولت فعلی آمریکا این است که ایران را از سوریه خارج کند و همینجا است که آنها شکست می‌خورند، چون ما داخل منطقه هستیم. اگر کسی را بتوان از منطقه خارج کرد، کسانی هستند که بدون دعوت از بیرون منطقه وارد آن می‌شوند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت: برخی کشورها در منطقه همچنان دست به انتخاب‌های غلط می‌زنند. در گذشته هم آنها از صدام حسین در برابر ایران حمایت کرده و تلاش کردند ایران را از منطقه حذف کنند. بعداً از طالبان حمایت کردند. بعد از داعش، النصره و دیگران حمایت کردند.

وی افزود: توافق هسته‌ای زمانی حاصل شد که ما به این درک رسیدیم که نمی‌توانیم به همه آنچه می‌خواهیم دست پیدا کنیم. این توافق، نه آن چیزی بود که من می‌خواستم و نه آنچه جان کری می‌خواست. زیبایی توافق در همینجا است که چیزی نیست که ما می‌خواستیم، بلکه چیزی است که توانستیم به آن دست پیدا کنیم.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد کسانی که در جریان مذاکرات حضور نداشته‌اند اکنون تصور می‌کنند که با «طرحی معجزه‌آسا» می‌توانند وارد شده و به توافقی بهتر دست پیدا کنند.  
ظریف در پاسخ به سوالی در مورد برنامه موشکی هم  گفت: آیا ما تنها کسانی هستیم که موشک داریم؟ ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم، چون هیچ کس دیگر به ما موشک نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: عربستان سعودی موشک‌هایی دارد که از چین خریداری کرده و ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد، در حالی که موشک‌های ما ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارند. برخی در منطقه تصور می‌کنند می‌توانند به جای تعامل با همسایگان با خریداری سلاح، امنیت بخرند.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 آذر 1396 - 23:13:45