روزنامه نگار مشهور انگلیسی:

ائتلاف سعودی در آستانه فروپاشی است

یک شنبه 5 آذر 1396 - 13:52:33
ائتلاف سعودی در آستانه فروپاشی است

تهران- الکوثر: «دیوید هرست» روزنامه نگار و تحلیلگر مشهور انگلیسی با اشاره به قریب الوقوع بودن فروپاشی ائتلافی که رژیم سعودی برای جنگ در یمن تشکیل داد تاکید کرد نخستین ماجراجویی نظامی ولیعهد 32 ساله عربستان سعودی با شکستی سنگین از نظر تاکتیکی و راهبردی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، هرست در مقاله ای که در نشریه انگلیسی «میدل ایست آی» منتشر شد نوشت؛ با گذشت بیش از دو سال از زمان آغاز تهاجم به یمن، شواهد نشان می دهد ائتلافی که سعودی ها به این منظور تشکیل دادند در آستانه فروپاشی است.

به نوشت هرست، اختلافات بین نیروهای زمینی اعم از یمنی و خارجی که در داخل یمن با انصار الله می جنگند در حال آشکار شدن است و این مسئله آینده ائتلاف سعودی را تهدید می کند.

به عقیده هرست یکی از علل بروز اختلاف بین این ائتلاف، بالا بودن تلفات انسانی است به طوری که نیروهای سودانی به عنوان پرشمارترین نیروی زمینی خارجی در جنگ یمن با ده هزار نیرو، متحمل تلفات سنگینی شده اند و یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری سودان شمار نظامیان سودانی کشته شده در جنگ یمن را بیش از پانصد نفر اعلام کرد. همین مسئله موجب شده است مقامات سودانی برای خارج کردن نیروهایشان از یمن زیر فشار قرار گیرند.

هرست همچنین افزود نیروهای یمنی که عربستان مدعی است دو سال و نیم پیش از مداخله نظامی عربستان در یمن استقبال کردند اکنون با شورش داخلی مواجه هستند. فرماندهان محلی «حزب تجمع برای اصلاح» که بیشترین تعداد نیروهای یمنی مورد حمایت ائتلاف سعودی را تشکیل می دهد به هزینه سیاسی این اقدام خود می اندیشند که موجب می شود در چشم یمنی ها به مزدور اشغالگران تبدیل شوند. این نیروها که تلفات سنگینی نیز متحمل شده اند از جنگ خسته شده اند و در صدد فرصتی برای گفتگوی مستقیم با انصار الله هستند.

به عقیده هرست، عامل دیگر تضعیف ائتلاف سعودی در یمن موضع سلطان نشین عمان است که در جنوب یمن نفوذ دارد و از سیطره اماراتی ها بر بنادر و جزایر راهبردی جنوب یمن احساس نگرانی می کند. این مسئله موجب شده است عمانی ها با سران قبائل جنوب یمن برای مقابله هماهنگ با شبه نظامیان وابسته به امارات تماس برقرار کنند.

هرست در پایان به طعنه نوشت: ولیعهد جوان سعودی که محافل غربی او را به عنوان اصلاح گر می شناسند فقط در یک مورد موفق شده است و آن هم متحد کردن یمنی ها علیه خودش در جامعه به شدت چند قطبی یمن است!


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


یک شنبه 5 آذر 1396 - 13:20:6