هشدار جنبلاط به محمد بن‌سلمان

شنبه 4 آذر 1396 - 16:33:30
هشدار جنبلاط به محمد بن‌سلمان

بيروت- الکوثر: رهبر دروزی های لبنان به ولیعهد خام عربستان سعودی هشدار داد که از شتابزدگی و اقدامات نسنجیده دست بردارد و برای برون‌رفتن از باتلاق یمن، از جمهوری اسلامی ایران کمک گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «ولید جنبلاط»، رئیس حزب سوسیالیت ترقیخواه لبنان و رهبر دروزی های این کشور، در صفحه حساب توییتر خود به سخنان «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، در گفتگو با روزنامه «نیویورک تایمز» و «توماس فریدمن» روزنامه‌نگارا آمریکایی، واکنش نشان داد.

جنبلاط در این باره نوشت مصاحبه شاهزاده محمد بن سلمان با توماس فریدمن، روزنامه نگار معروف، توجه مرا جلب کرد. نکاتی درباره برخی بخش هایی این مصاحبه و از باب علاقه مندی برای موفقیت و خروج عربستان از تندروی و انزوا متذکر می شوم.

جنبلاط افزود شاهزاده محمد بن‌سلمان اقدامی شبیه به انقلاب فرهنگی مطرح می کند که عربستان را به پیش از دوره 1979 میلادی برگرداند و این برای ایجاد جریانی اعتدال اسلامی به دور از افراط گرایی و انعطاف در برابر همه ادیان بسیار مهم است و سفر بشاره الراعی، سراسقف مسیحی های لبنان به عربستان، بهترین مثال است، اما درباره شتابزدگی و به آتش کشیدن مراحل [این روند] هشدار می دهم. انقلاب فرهنگی چین در دهه شصت و خسارت های سنگینی که به بار آورد، را باید متذکر شویم.

رئیس حزب سوسیالیت ترقیخواه در ادامه درباره یمن نیز خاطرنشان کرد درباره یمن، شاهزاده محمد بن‌سلمان با چالش های زیادی مواجه است که در صورت ادامه جنگ یمن، موفقیتی برای او نخواهد داشت. نمی خواهم یادآور شوم که یمن مانند افغانستان جهان عرب است و هیچ کسی آن را اشغال یا از خارج بر آن حکومت نکرده است. عثمانی ها نتوانستند وارد آنجا شوند و انگلیسی ها نیز فقط وارد عدن و برخی شهرهای آن شدند. امروز، از روی علاقه‌مندی به عربستان سعودی و ملت یمن می گویم که باید صلح یا سازش یا هر چیزی که شما می نامید، برقرار شود. گفتگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به این حل‌وفصل، به دور از حملات شخصی از اینجا و آنجا که هیچ برآیندی ندارد، به هیچ وجب عیب و عار نیست. وفاق و هماهنگی بین دو ملت باید برقرار شود.

وی بر ضرورت متوقف کردن جنگ ویرانگر یمن و محاصره آن و ضرورت گشودن درهای گفتگوی مستقیم بین عربستان و ایران تاکید کرد و گفت تخریب و محاصره یمن بس است. هزینه دادن مالی و انسانی از ملت عربستان و منابع آن دیگر بس است. زمان بازسازی یمن به دور از علی عبدلاله صالح و عبدالهادی منصور رسیده است. ملت یمن باید هر کسی را که می خواهد انتخاب کند.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


شنبه 4 آذر 1396 - 16:33:10