افشاگری روزنامه عرب‌زبان‌:

پوتین در سفر اخیر به تهران حامل پیام عربستان بود

جمعه 3 آذر 1396 - 8:13:7
پوتین در سفر اخیر به تهران حامل پیام عربستان بود

تهران- الکوثر: یک روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه عربستان سعودی از مسکو خواسته بود میان تهران و ریاض میانجیگری کند، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در سفر اخیر خود به تهران حامل این پیام بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، موضع‌گیری‌های تند عربستان سعودی در قبال ایران بی علت نیست. پیش از این موضع‌گیری‌های جنونی، تلاش‌هایی‌ برای حضور تهران و ریاض در پای میز مذاکره تلاش شد، اما پاسخ ایران سبب تشدید عصبانیت عربستان سعودی شد که افکار عمومی طی روزهای گذشته شاهد آن بودند.

این روزنامه نوشت: زمانی که «سلمان بن‌عبدالعزیز‌»، پادشاه عربستان سعودی، چهارم اکتبر ماه گذشته در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور‌ روسیه در مسکو، موضوع میانجیگری بین تهران و ریاض را مطرح کرد، گمان نمی‌کرد‌ که تهران پیشنهاد او را رد کند.

الاخبار در ادامه افزود: به دوعلت پادشاه عربستان گمان نمی‌کرد‌ که تهران این پیشنهاد را رد کرد: نخست اینکه ایران در نهان و آشکار موضوع ضرورت گفت‌وگو‌ با سعودی‌ها‌ را مطرح می‌کرد، اما سعودی‌ها‌ گفت‌وگو‌ با «فارس‌ها‌» را به‌ویژه در این برهه رد می‌کردند‌. دوم اینکه میانجی که پادشاه با دقت انتخاب کرده بود، مطمئن‌ترین‌ متحد ایران بود که در بسیاری از جنگ‌های‌ دیپلماتیک و نظامی در کنار آن قرار دارد.

این روزنامه در ادامه نوشت: پس از چند هفته از این سفر به مسکو که «تاریخی» توصیف شد و سعودی‌ها‌ عنوان دهن‌پرکن‌ «خدمت به امنیت و صلح بین‌المللی‌» را برای آن برگزیدند، رئیس‌جمهور‌ روسیه وارد تهران شد و با حسن روحانی، رئیس‌جمهور‌، و آیت‌الله‌ سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، دیدار و گفت‌وگو‌ کرد.

پیشنهاد عربستان سعودی یکی از مسائل مهم مطرح‌شده روی میز مذاکرات پوتین با میزبانان ایرانی‌اش‌ بود، اما تهران در این پیشنهاد نقاط ضعف زیادی دید که سبب شد آن را رد کند.

این روزنامه لبنانی در ادامه افزود: بر اساس اطلاعات و گزارش‌های‌ الاخبار، مهم‌ترین‌ اشکالی که ایرانی‌ها‌ به این پیشنهاد گرفتند این بود که پیشنهاد عربستان برای گفت‌وگو‌ با تهران به موضوع نیاز سعودی‌ها‌ برای اعمال فشار بر یمنی‌ها‌ و سوق دادن آن‌ها‌ به پذیرش حل‌وفصلی  محدود بود که نتیجه آن نشان دادن عربستان به‌عنوان‌ یک پیروز بود. پیشنهاد عربستان شامل مشوقاتی مانند گشودن گذرگاه‌های‌ زمینی، دریایی و هوایی یمن و اعلام حصول توافق با این کشور بود. همچنین، این پیشنهاد شامل بندهای تکراری چون تشکیل دولت وفاق ملی، شورای ریاست جمهوری و دوره انتقالی بود که مبتنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و همزمان خروج انصار الله از صنعا، تعز و الحدیده بود.

این روزنامه در ادامه تأکید‌ کرد: تهران به این درخواست و در واقع به این نیاز، پاسخ مثبت نداد و این سبب شد تا عربستان سعودی وزیران امور خارجه کشورهای عربی را جمع کند و علیه ایران بیانیه صادر کند، بیانیه‌ای که «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات عربی متحده، آن را «تاریخی و حاوی پیام واضح درباره کارآمد بودن اقدام مشترک عربی دانست.»

این بیانیه که باعصبانیت از رفتارهای ایران در منطقه صادر شد، بر موشک یمنی متمرکز شد که بر فرودگاه ملک خالد در ریاض شلیک شد و آن را تجاوزگری آشکار ایران بر امنیت عربستان سعودی و تهدید امنیت ملی عربی قلمداد کرد.

از چهارم اکتبر، یعنی سفر پادشاه عربستان سعودی به مسکو و ارائه پیشنهاد میانجیگری به آن تا اول ماه نوامبر (یک ماه)، یعنی سفر پوتین به تهران و دریافت پاسخ منفی ایران، عربستان خود را برای چهارم نوامبر (تاریخ شلیک موشک بالستیک یمنی به فرودگاه ملک خالد ریاض) و پس از آن آماده می‌کرد‌. تهران همه تحولات پس از این تاریخ را نشانه‌های‌ دیگری بر بحران عمیقی دانست که عربستان در آن دست و پا می‌زند‌. از این رو،‌ ایران بر این نظر است که عربستان پیشتر بسیار فرصت‌سوزی کرده است که می توانست پیشنهادهای مناسبی را قبول کند. از این روست که تهران بر این نظر است که دور از درایت‌مندی است که عربستان سعودی پیشنهاد خود را به یمن منحصر کند و عاقلانه نیست که تهران با چیزی جز گفت‌وگو‌ درباره بسته‌ای‌ جامع را پذیرا باشد. البته،‌ تهران تأکید‌ می‌کند‌ که تصمیم‌گیری‌ درباره وضع داخلی یمن، صرفاً‌ در دست متحدان یمنی آن است و در این باره «محمد علی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران، اعلام کرد که حاکمیت یمن امروز در دست انصار الله است و کمک ایران به یمن نیز مبتنی بر ارائه کمک مستشاری و معنوی است. بنابراین،‌ تهران جنجال عربستان کنونی را تلاش آن برای خروج از باتلاق یمن می‌داند‌.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


جمعه 3 آذر 1396 - 8:3:58