مقام قطری: عربستان و متحدانش قصد دخالت نظامی در قطر داشتند

دو شنبه 29 آبان 1396 - 12:23:48
مقام قطری: عربستان و متحدانش قصد دخالت نظامی در قطر داشتند

تهران-الکوثر: وزیر مشاور در امور دفاعی قطر فاش کرد کشورهای محاصره کننده دوحه، برای دخالت نظامی در این کشور برنامه ریزی کرده بودند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «خالد العطیه » در مصاحبه با تلویزیون قطر گفت: کشورهای محاصره کننده قطر نه فقط تصمیم داشتند برای سرنگون کردن نظام حاکم در دوحه دخالت نظامی کنند، بلکه برنامه ریزی کاملی در این باره صورت داده بودند. هدف این کشورها از بحران فعلی خلیج (فارس) تفاوتی با اهداف آنها در بحران های سال های 1996، 2013 و 2014 ندارد و فقط تاکتیک آن متفاوت است.
العطیه افزود: من شاهد بحران های زیادی در منطقه بوده ام، اما بحران مشابهی در منطقه به ویژه با حمله هکرها رخ نداده است. امیر قطر در یک مراسم در کنار ما حضور داشت و با هیچ کسی حرف نزد، اما با هک شدن پایگاه خبرگزاری قطر غافلگیر شدیم و پس از انتشار سخنان جعلی، شاهد بودید که چه چیزی رخ داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره انگیزه های واقعی کشورهای محاصره کننده قطر در سال 2014 گفت: در قطر فقط از خدا می ترسیم. امیر قطر اعتماد زیادی به ما و ملت دارد و حمایت از قطر مسئولیت ماست. در واقع آنها نه تنها تصمیم داشتند دخالت نظامی کنند، بلکه طرح کاملی در این باره آماده کرده بودند.
العطیه در پاسخ به سوالی درباره انقلاب های عربی افزود: بله این انقلاب ها، بسیاری از کشورها را ناراحت کرد. اما قطر از آنها ناراحت نبود، زیرا ما به ملت خود اطمینان داشتیم. مصر یکی از عوامل اتخاذ موضع گیری علیه قطر بود، اما عامل اصلی نبود. امروز باید بگویم این عربستان بود که قطر را از دست داد نه اینکه قطر عربستان را از دست داد

وی گفت: پس از آشتی بین دو کشور اوضاع در بالاترین سطوح بین قطر و عربستان به خوبی پیگیری می شد. پس از حل بحران سفرای قطر و امارات، روابط بین دو کشور طبیعی بود. یک هفته پیش از بحران فعلی روابط با بحرین هم طبیعی بود. بیشتر رسانه های مصری که به قطر حمله می کنند از طرف یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس پول دریافت می کنند. یک طرف خارجی در همه تلاش ها برای نزدیک کردن دیدگاه ها با برادران مصری، کارشکنی کرد. امیر قطر تلگرافی برای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر ارسال کرد و صادرات محموله های گاز به مصر هم متوقف نشد و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ریاست هیئت قطری در اجلاس سران اتحادیه عرب در مصر را برعهده گرفت، اما روابط دوجانبه بهبود نیافت.
وی در پاسخ به سوالی درباره نقش دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس گفت: به اعتقاد من عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری به سمت خود ظلم کرد. الزیانی نتوانست به خوبی این جایگاه را پر کند. دبیرکل شورای همکاری باید نماینده همه کشورها و نه فقط یک کشور باشد.
العطیه افزود: از تحرکات سفیر امارات در واشنگتن برای مخدوش کردن وجهه قطر آگاهی داشتیم. العتیبه پرچمدار دشمنی با قطر در واشنگتن بود. دوستان آمریکایی این مسئله را به ما اطلاع داده بودند. او دشمن اصلی را قطر می داند.
وی با تکذیب کردن حمایت قطر از تندروها در سوریه خاطر نشان کرد: همه این حرف ها را رد می کنیم. ما هیچ گاه از هیچ گروهی در سوریه چه تندرو یا غیر آن حمایت نکردیم. ما هیچ حمایتی از جبهه النصره یا دیگر گروه های مشابه آن نداشتیم. در سال 2011 به همراه حمد بن جاسم وزیر وقت امور خارجه قطر به دمشق سفر کردیم و در دیدار با بشار اسد برای دستیابی به راه حل تلاش کردیم. در آن زمان حل بحران امکان پذیر بود. پس از خونریزی ها از ملت سوریه در برابر وحشی گری نظام حمایت کردیم. ما از ائتلاف (بین المللی) حمایت کردیم که عربستان هم یک عضو آن است. قطر حامی تروریسم نیست و از جمله نخستین کشورهایی است که با تروریسم مبارزه کرد. همچنان امیدواریم گفتگو نزدیک ترین راه برای حل و فصل اختلافات با کشورهای محاصره کننده باشد. ما ترسی از نشستن پای میز گفتگو نداریم.


لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 29 آبان 1396 - 12:23:6