تحلیلگر سرشناس عرب: ائتلاف نظامی ریاض - تل آویو در حال تثبیت شدن است

جمعه 26 آبان 1396 - 11:39:54
تحلیلگر سرشناس عرب:  ائتلاف نظامی ریاض - تل آویو در حال تثبیت شدن است

بیروت- الکوثر: سر دبیر روزنامه رای الیوم نوشت: اظهارات اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش «اسرائیل» به این معناست که ائتلاف نظامی بین ریاض و تل آویو در حال تثبیت شدن است زیرا مبادله اطلاعات نظامی بین ارتشها بیشتر در زمان جنگ و در چارچوب ائتلافها ضد دشمن مشترک انجام می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: خبرهای غافلگیر کننده و شوک آور یکی پس از دیگری در راه است و نسیم جنگ بر منطقه می وزد؛ گویی جنگهای سوریه، یمن، لیبی و بخشی از عراق کافی نیست. پس از بروز شوک ناشی از بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان و وادار کردن وی به خواندن متن استعفا در ریاض از شبکه تلویزیونی العربیه، روزنامه اینترنتی پادشاهی سعودی «ایلاف»، که در لندن منتشر می شود با ژنرال گادی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل مصاحبه کرد. ایزنکوت در این مصاحبه تاکید کرد اسرائیل آماده مبادله اطلاعات امنیتی با عربستان سعودی برای مقابله با تهران است.
این اظهارات که با دقت و در زمان مناسب مطرح شده است به این معناست که ائتلاف نظامی بین اسرائیل و عربستان در حال تثبیت شدن است و مبادله اطلاعات نظامی بین ارتشها بیشتر در زمان جنگ و در چارچوب ائتلافها ضد دشمن مشترک انجام می شود.
مقابله با ایران مصلحت نخست اسرائیل است زیرا تنها ایران در منطقه است که موجودیت رژیم اشغالگر را تهدید می کند و توانسته زرادخانه ای از موشکها بسازد که این امکان را دارد به قدرت نابود کننده ای تبدیل شود. هزاران فروند از این موشکها اکنون در دست متحدان نزدیک ایران یعنی سوریه، لبنان ، عراق و یمن قرار دارد.
 

یک ماه قبل، ایزنکوت ستاره نشستی بود که به دعوت دولت ترامپ در واشنگتن تشکیل شد و روسای ستاد ارتش آمریکا ، اردن، عربستان سعودی، امارات و مصر در آن شرکت کردند. قرار بود ژوزف عون رئیس ستاد مشترک ارتش لبنان نیز در این نشست شرکت کند اما پس از اینکه متوجه شد ایزنکوت نیز شرکت خواهد کرد، از شرکت در آن منصرف شد. اظهارات بسیار خطرناک رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل ، موید آن است که جنگ احتمالی آینده در لبنان، با مشارکت عربستان، اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای میانه روی عربی خواهد بود زیرا جنگ کشورهای اعتدال عربی و اسرائیل، یکپارچه شده و تامین کننده منافع مشترک است.


مجبور کردن حریری به استعفا برای ایجاد خلاء قانون اساسی، به دو دستگی طائفه ای در لبنان منتهی می شود و زمینه را برای دخالت نظامی اسرائیل و عربستان برای حمله به حزب الله فراهم می کند با این هدف که پدیده حزب الله را در منطقه (حوثیها در یمن، بسیج مردمی در عراق، حماس در غزه و حزب الله در لبنان) که همچنان در حال گسترش است، سرکوب کنند.
مسئولان اسرائیل در صدد هستند تا سرزمین حرمین را درگیر سلسله جنگهایی ویرانگر کنند و عربستان را از لحاظ مالی به سمت فرسایش و ضعف و همچنین بی ثباتی، ناامنی و چه بسا تجزیه سوق دهند.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


جمعه 26 آبان 1396 - 11:38:42