افشای پشت پرده موافقت ریاض با سفر حریری به فرانسه

جمعه 26 آبان 1396 - 10:33:31
افشای پشت پرده موافقت ریاض با سفر حریری به فرانسه

یک روزنامه عرب‌زبان‌ با افشای جزئیات پشت پرده موافقت بن‌سلمان‌ با سفر آینده سعد حریری به پاریس فاش کرد که عربستان به‌علت‌ تهدید و فشار موافقت کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پس از آنکه عربستان سعودی پیشنهاد ریاست جمهوری فرانسه را درباره انتقال سعد حریری، نخست‌وزیر‌ لبنان، پاریس در پایان هفته کنونی پذیرفت، برخی طرف‌های‌ فرانسوی به ریاض اعلام کرده‌اند‌ که سعد حریری شهروند فرانسوی است و ممکن است دستگاه قضایی فرانسه برای گشودن تحقیقات درباره بازداشت او وارد عمل شود که در این صورت این موضوع ممکن است سبب شود تا مقامات عالی‌رتبه‌ عربستان سعودی تحت پیگرد قرار گیرند.

روزنامه عرب‌زبان‌ «رأی الیوم» در این باره فاش کرد که عربستان سعودی به‌طور‌ اولیه با این خواست فرانسه در موافقت کرده است، به شرطی که سعد حریری سکوت کند و بازداشت خود را در عربستان انکار کند.

به‌نوشته‌‌ این روزنامه، در حالی که مقامات فرانسه در ظاهر اظهاراتی منعطفانه و ملایمی دیپلماتیک ایراد می‌کردند‌، طرف‌های‌ دیگر فرانسه کانال‌های‌ غیر علنی برای تحقیق درباره پیامدهای اقدام عربستان سعودی در بازداشت کردن سعد حریری گشوده بودند و به مقامات عربستان سعودی هشداد داده‌اند‌ که مسئله بسیار خطرناک است و عربستان باید متوجه تحولات آینده باشد و ممکن است کشورهای بزرگ تحریم‌های‌ قاطعی علیه ریاض اعمال کنند؛ زیرا قوانین بین‌المللی‌ را نقض کرده است.

به‌نوشته‌‌ این روزنامه، خطر واقعی این بود که فرانسوی ها به سعودی‌ها‌ هشدار داده‌اند‌ که اگر بازداشت حریری و خانواده اش ادامه داشته باشد، دستگاه قضایی فرانسه وارد عمل خواهد شد و تحقیقات را آغاز خواهد کرد و مقامات عالی‌رتبه‌ عربستان مورد اتهام قرار خواهند گرفت و در نتیجه قادر به سفر به اروپا نخواهند شد و مصونیت دیپلماتیک نیز بای آن‌ها‌ فایده ای نخواهد داشت.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


جمعه 26 آبان 1396 - 10:33:14