تابعیت دوگانه سعودی - لبنانی بلای جان سعد حریری

چهار شنبه 24 آبان 1396 - 12:1:56
تابعیت دوگانه سعودی - لبنانی بلای جان سعد حریری

تهران-الکوثر: تحلیلگر مشهور عرب می نویسد: تابعیت دوگانه سعودی - لبنانی سعد حریری همانطور که مزایای مالی دارد تبعاتی هم دارد و احتمال ملحق شدن وی به جمع شاهزاده های بازداشت شده سعودی وجود دارد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری العطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: مشکل اصلی سعد حریری، دوگانگی هویت (لبنانی سعودی)اوست که کفه هویت سعودی اش همیشه بجز در مواردی اندک، سنگین تر بوده است و اگر بخواهد با این هویت به بیروت بازگردد، بهتر است همانجایی که هست بماند زیرا در چنین حالتی، چه بسا هدایتگر طرحی باشد که به ملتهب شدن اوضاع لبنان و غرق شدن این کشور در جنگی منجر شود که آغاز آن معلوم اما پایان آن نامشخص و مبهم خواهد بود.
 عطوان در مقاله امروز خود در این روزنامه نوشت: مشکل بزرگ آقای سعد حریری - که در صورت بازداشت بودن که هنوز عکس آن هم ثابت نشده، خدا آزادش کند- دوگانگی هویت است؛ معضلی که قبل از وی پدرش نیز به آن دچار بوده است. وی پنجاه درصد سعودی و پنجاه درصد لبنانی است وکفه هویت سعودی اش همیشه بجز در مواردی اندک، قوی تر و سنگین تر بوده است بویژه در دوره کنونی که شاهزاده محمدبن سلمان ولی عهد سعودی و حاکم فعلی این کشور، چندان محبت و احترامی برایش قائل نیست و وی را منتسب به جناح آل فهد می داند که از قدرت خارج شده است. یکی از بزرگان این جناح، عبد العزیز بن فهد بوده که پس از پدرش، فقط یک گام تا به تخت نشستن فاصله داشته است اما اکنون در یکی از کاخ هایش در حصر (بازداشت) به سر می برد.
عطوان افزود: وقتی که روابط تجاری و اقتصادی حریری با عربستان دچار بحران شد، شرکت بزرگ وی معروف به «سعودی اوجیه» پس از روی کار آمدن محمد بن سلمان(به عنوان معاون ولی عهد و بعد از آن، ولی عهد)، به مرز ورشکستگی رسید.
آقای حریری تقریبا یکسال پیش با بازگشت به بیروت وعقد تفاهم نامه ای با حزب الله و میشل عون که به بحران سیاسی و خلأ جایگاه ریاست جمهوری پایان داد و به موجب آن، خود هم به نخست وزیری رسید، همگان را غافلگیر کرد.
همه لبنانی ها یا اغلب آنها، از این اقدام وی تقدیر و تشکر و از هوشیاری مسئولانه وی در این زمینه تمجید کردند و همه نوع حمایت ها از وی را ابراز داشتند برای اینکه کفه هویت لبنانی وی از کفه سعودی آن پیشی گرفت اما اقدام ده روز پیش وی در پذیرش احضار فوری به عربستان، وی را در دامی انداخت که رهایی از آن سخت به نظرمی رسد.
بازگشت سعد حریری به لبنان، به مهمترین موضوع بحث هم در رسانه ها و هم در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. در جدیدترین تحولات، اسقف بشاره پطرس الراعی (اسقف اعظم مارونی‌های لبنان) وارد عمل شد به طوری که پس از دیدار با آقای حریری در ریاض، تصریح کرد، بازگشت وی به لبنان زودتر از آن چیزی است که بسیاری انتظار آن را دارند.
عطوان افزود: برای ما سخت است که سریال این بازگشت را درک کنیم. حریری یا باز می گردد یا هم باز نمی گردد. اگر وی کاملا آزاد باشد، این مسئله (بازگشت) به چیزی جز رفتن به فرودگاه ریاض، ندارد و از آنجا می تواند نه فقط به لبنان بلکه به هر جای دنیا، پرواز کند. آن هم اگر هواپیمای ویژه اش در اختیارش نباشد.
مصاحبه آقای حریری با شبکه تلویزیونی «المستقبل» که در آن نشان داده شده که چیزهایی به زبان می آورد که به وی دیکته می شود، آسیب زیادی به او و میزبانان سعودی اش وارد کرده و نتیجه برعکس داشته است نه به این سبب که کارگردانی این مصاحبه بسیار بد بوده یا مضمون مصاحبه تکراری و ضعیف بوده است که مخاطب به هیچ اطلاعات جدیدی از این بحران دست پیدا نمی کرده است بلکه از این جهت که همه دیدگاهها و پیش بینی هایی که موید بازداشت وی ونداشتن اراده ای از خود بوده، را ثابت کرده است و ابراز همدردی هایی را که وی در آغاز بحران از آن برخوردار بوده است کاهش داد.
فرانسه در مسئله گمراه کردن (افکار عمومی) درباره سرنوشت آقای حریری نقش مهمی داشته است چرا که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور گفت، حریری برای بازگشت از آزادی برخوردار است تا اینکه از این مسئله عقب نشینی و در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که اینگونه نیست . و امروز (دیروز) خبرهای تقریبا تایید شده ای به دست امد که حاکی از آن است امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه،در گفتگویی با برخی خبرنگاران عرب زبان در پشت درهای بسته، ضرب الاجلی تا فردا شب (امشب) چهارشنبه را برای بازگشت آقای حریری به بیروت تعیین کرده است و با دبیرکل سازمان ملل نیز برای اتخاذ اقدامات لازم به منظور بین المللی کردن مسئله تماس برقرار کرده است. بنا به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، اعلام کرده در صورتی که وی (حریری)به سرعت بازنگردد، فرانسه در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل متوسل می شود.
عطوان در ادامه خاطر نشان کرد: موضوع بازگشت سعد حریری به دلیل اقدامات گمراه کننده ای که در این زمینه وجود داشته است ، دیگر مانند گذشته مهم نیست بلکه به نظر ما مهمتر این است که وی در صورت بازگشت،چه مطالبی را خواهد گفت و چه ائتلاف هایی تشکیل خواهد داد؟ آیا وی بر استعفای خود پافشاری خواهد کرد یا به دلیل تحمیلی بودن، آن را ملغی اعلام خواهد کرد؟ اگر اینگونه باشد آنوقت موضعش در برابر عربستان چگونه خواهد بود؟ آیا تحت تاثیر حضور خانواده اش در ریاض قرار خواهد گرفت؟

اگر سعد حریری با هویت لبنانی خود به بیروت بازگردد که ما در آن شک و تردید داریم، به قهرمانی تبدیل خواهد شد که همه لبنانی ها وی را بالای سر می گیرند اما اگر با هویتی نامشخص و مبهم بازگردد و کفه هویت سعودی اش سنگین تر باشد، بهتر است همانجایی که هست بماند برای اینکه بازگشت در چنین حالتی، به منزله هدایت طرحی است که چه بسا به ملتهب شدن اوضاع لبنان، بر هم خوردن ثبات و امنیت این کشور و غرق شدن کشور در جنگی منجر شود که آغاز آن معلوم اما پایان آن نامشخص و مبهم خواهد بود.


ما بر این اعتقادیم که این فرد بحران زده است و می داند که خطری که حیات وی را در ریاض تهدید می کند، از خطر حضورش در لبنان کمتر نیست بویژه اگر بخواهد گردنکشی و تمرد کند و از تبعیت در برابر حامی سعودی خود سرباز زند. چرا که عربستان برگه های قوی زیادی در اختیار دارد که ممکن است علیه وی از آنها استفاده کند. آن هم بویژه در این برهه زمانی که زمامدار این کشور، بیش از دویست نفر از جمله یازده شاهزاده از پسرعموهای خود را بازداشت کرده است. اعتقاد نداریم که وی (محمد بن سلمان)‌لحظه ای برای اعزام وی(حریری) به هتل «ریتز کارلتون» و ملحق شدن به شاهزاده های بازداشت شده، تردیدی به خود راه دهد.. پیدا کردن دلیل و مدرک برای این اقدام هم نیاز به تلاش ندارد. داشتن تابعیت عربستان همانطور که مزایای مالی دارد تبعات هم دارد.


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 24 آبان 1396 - 12:0:47