سردار جزایری: جهان روزی شاهد خواهد بود که آمریکایی ها با خفت منطقه را ترک خواهند کرد.

پنج شنبه 11 آبان 1396 - 10:58:58
سردار جزایری: جهان روزی شاهد خواهد بود که آمریکایی ها با خفت منطقه را ترک خواهند کرد.

تهران- الکوثر: سردار مسعود جزایری با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه غده‌های سرطانی هستند و از زمانی شکل گیری رژیم غاصب، منطقه روی آرامش ندیده است، تاکیدکرد که جهان روزی شاهد خواهد بود که آمریکایی ها با خفت منطقه را ترک خواهند کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سردار سرتیپ پاسدار «سید مسعود جزایری»، رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الکوثر به پرسش‌های مجری این شبکه درباره تحولات سیاسی و نظامی منطقه و توطئه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی پاسخ داد که متن مشروح این مصاحبه به این شرح است:

سؤال: درباره ­تهدید آمریکایی‌ها‌ برای خروج از برجام و تهدیدها علیه نقش سپاه پاسداران و نیروهای مسلح ایران در منطقه به‌ویژه صنایع موشکی ایران؛ برداشت نیروهای مسلح از سخنان ترامپ چگونه بود؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: علت اصلی دشمنی ها را شما به‌خوبی‌ می دانید. نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر انقلاب اسلامی پیامی روشن در چاچوب آموزه های دین مبین اسلامی دارد. استکبار جهانی مبتنی بر لیبرال دمکراسی و آمریکا نیز مبتنی بر لیبرال دمکراسی آمریکایی در تضاد ریشه‌ای و اساسی‌ با این پدیده جدیدی است. علت و مادر همه دشمنی هایی که استکبار جهانی و رژیم‌های‌ سلطه با انقلاب اسلامی و با مقاومت اسلامی در اقصی نقاط جهان دارد، به این مسئله اصلی بر می گردد. صرف نظر از این موضوع که مهم و حیاتی و ریشه‌ای‌ است، آمریکا از بدو پیروزی انقلاب همواره تلاش کرده است که این پدیده شکل نهایی خود را پیدا نکند یا روند روبه رشد خود را نداشته باشد و لذا ما حدود ۴۰ سال است که به دشمنی های استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی‌ عادت کرده‌ایم‌. البته یاد گرفته ایم که در مقابل این برخورد ها و منازعه ها و دشمنی ها در ابعاد سخت، نیمه سخت، و نرم چگونه باید رفتار کنیم.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تاکید کرد: چه جمهوری خواهان و چه دمکرات ها در آمریکا روی کار باشن، جدا هر دو مشابه هم هستند . در زمان دمکرات ها، آمریکایی ها سعی کرده‌اند‌ صدمات زیادی را به جمهوری اسلامی ایران بزنند و در دوره‌ای‌ که جمهوری خواهان روی کار بوده اند نیز همین طور بوده است. از این رو،‌ از نظر ما، آمریکایی‌ها‌، یعنی حاکمیت و رژیم‌های‌ آمریکا، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تلاش اصلی آن‌ها‌ این است که به هر شکل ممکن جمهوری اسلامی ایران تضعیف شود. آن‌ها‌ بر این تصور باطل هستند که از طریق فشار روی برجام، می‌توانند‌ جمهوری اسلامی ایران را وادار به تمکین در سایر عرصه ها کنند، مثلا در عرصه دفاع منطقه‌ای‌ که ما داریم. ما دفاع منطقه‌ای‌ را جزو هویت خود می‌دانیم‌ و بدیهی است که روی آن با کسی معامله نمی کنیم و یا روی سیستم دفاعی و نظام کشور که حتما جزو هویت های اصلی ما و جز ناموس جمهوری اسلامی ایران است، با کسی معامله نمی کنیم. مگر می‌شود‌ کشوری روی منافع دفاعی خود بخواهد با کسی معامله و مذاکره کند، آن هم کشوری در هیئت جمهوری اسلامی ایران که اتکا اصلی آن به فصل الهی و مردم و میلون ها انسانی است که در سراسر جهان دل در گرو این انقلاب و این نظام و این آموزه ها دارند. آمریکا راه خود را می‌رود‌ و به اشکال خود تلاش می‌کند‌.

سوال: تحلیلی وجود دارد مبنی بر اینکه سخنان ترامپ درباره سپاه پاسداران شاید برخاسته از دو مسئله باشد: مسئله اول انتقام‌گیری‌ از سپاه پاسدارن به‌علت‌ شکست‌هایی که آمریکایی‌ها‌ و متحدانشان در مناطق تحرک سپاه پاسداران و مستشاران آن چه در عراق و سوریه و لبنان و حتی در یمن متحمل شده است و مسئله دیگر ضربه زدن به وحدت ملی جمهوری اسلامی ایران با هدف قرار دادن سپاه ، به این اعتبار که نقطه قوت در داخل نظام به‌شمار‌ می‌رود‌، نظر شما درباره این تحلیل چیست؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ داد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها‌ درباره برخی نهادهای پرقدرت داخلی دشمنی داشته اند، مثلا درباره نهاد ولایت فقیه، حال آنکه نهاد ولایت فقیه یک مدل جدید حکومت است که در عرص حاضر کاملاً‌ حرفی جدید و نو است و خوشبختانه در انقلاب و جمهوری اسلامی ایران جواب داده است و در آینده البته گفتنی های زیادی در این زمینه خواهیم شنید. یکی دیگر از این نهادها سپاه پاسداران یا بسیج مردمی است. زمانی که ما از سپاه و نهاد سپاه صحبت می‌کنیم‌ یعنی بخش اعظمی از مردم. یکی از بخشی های وابسته به سپاه پاسداران بسیج است. ما اکنون ده‌ها‌ میلیون بسیجی داریم. بنابراین،‌ زمانی که گفته می‌شود‌ سپاه، یعنی ده‌ها‌ میلیون انسان. بعید است خانواده ای در جمهوری اسلامی باشد که به نوعی به سپاه یا بسیج متصل نباشد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: دشمن فکر می‌کند‌ که با ایجاد تضاد و ایجاد مدل های دو قطبی سازی می‌تواند‌ بین جامعه و سپاه؛ و دولت با سپاه تضادی ایجاد کند. بارها نیز تجربه کرده است یعنی ما این مدل را به دفعات دیده ام و هر بار هم که توسط دشمن اتفاق افتاده است، آثار منفی ان روی خود واضعان این طرح ها دیده ایم. همین مسئله اخیر را شما ملاحظه کنید. آمریکایی ها هجمه ای به نظر خودشان علیه سپاه به کار بردند که جدا بازخوردهای منفی مردمی علیه آمریکایی ها برای ما هم حتی بخش هایی از آن غیر منتظره بود. به حدی مردم علیه آمریکایی ها و رژیم‌های‌ سلطه ابراز انزجار کردند که پدیده جدیدی اتقاف افتاد. آنچه آمریکایی ها می خواستند کاملاً‌ برعکس شد؛ نه تنها دو قطبی ایجاد نشد بلکه وحدت و در واقع،‌ منش جمعی جامعه ما یک درجه ارتقاع یافت. سپاه نهادی قدرتمنید است که قدرت آن نیز برگرفته از دولت، جامعه و مردم و قبل از هر چیزی از رهبر است و مبتنی بر آموزه های دینی عمل می‌کند‌. هر کجا که رژیم‌های‌ سلطه روی مردم اعمال فشار غیر مشروع و غیر قانونی کنند، مسلمانان وظیفه دارند که به دفاع از مظلوم برخیزند.

سوال: پاسخ شما به ادعاها درباره دخالت ایران در امور منطقه چگونه چیست؛ عربستان سعودی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای وابسته به آمریکا و اروپایی ها مدعی اند که سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می‌کنند‌، نظر شما چیست؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ داد: اصل موضوع این است که مسلمانان وظیفه دارند به هم نوعان خود کمک کنند و رفع ظلم کنند. این در واقع،‌ یک فرمول اصلی است. مبتنی بر این و بر اساس خواسته‌های‌ دولت‌های‌ قانونی و دولت های مشروع و آحاد مردم، ما در منطقه حضور داریم. اینجا منطقه کشورهای اسلامی است و کشورهای اسلامی با یکدیگر دوست و برادرند که قاعدتا باید چنین باشد و هر اتفاقی غیر از این، بیگانه یا بیگانه پرستی یا در چارچوب سیاست‌های‌ کشورهای بیگانه است. کشورهای اسلامی و مسلمانان باید مبتنی بر منافع جمعی خود، اختیارات و اراده لازم را برای اعمال سیاست‌های‌ خود در منطقه داشته باشند. بله ما زائده ها و غده های سرطانی در منطقه داریم مانند رژیم غاصب صهیونیستی یا مثل حضور آمریکایی‌ها‌ در این منطقه. آمریکا در منطقه ما واقعا یک غده سرطانی است. آمریکایی‌ها‌ از کیلومترها دورتر در منطقه غرب آسیا چه کار می‌کنند‌. ما معتقدیم که آمریکایی‌ها‌ باید از منطقه خارج شوند و معتقدیم که با همکاری دسته جمعی این اتفاق خواهد افتاد و جهان شاهد روزی خواهد شد که آمریکا با خفت منطقه را ترک خواهد کرد، همان‌طور‌ که معقتدیم بر اساس قرائن و شواهد چه مسائل روانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رژیم غاصب صهیونیستی سرنگون می‌شود‌.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح افزود: بر اساس خواسته دولت‌های‌ قانونی، جمهوری اسلامی برای دفع شر کمک و حضور پیدا می‌کند‌. داعش شری کاملاً‌ شناخته شده است. بعید است امروز در جهان کسی باشد که داعش را زائده و بیماری تلقی نکند. داعش را چه کسی به وجود آورد؟ داعش را آمریکایی‌ها‌ به وجود آوردند. پایه گذار اصلی داعش بر اساس مدارک و اسناد آمریکایی ها هستند و بر اساس اعتراف های خود آمریکایی‌ها‌، عامل ایجاد داعش آمریکاست. بر اساس اعتراف های آمریکاییها- نه تنها ترامپ بلکه بر اساس اعتراف های مقامات دیگر ،داعش را آمریکا ایجاد کرد. البته کشورهای دیگر هم در داخل منطقه ما در ایجاد داعش و توسعه آن و کمک به آن علیه مردم عراق و سوریه نقش داشتند و دارند و نقش آنها نیز کاملاً‌ روشن است. جمهوری اسلامی ایران نیز برای کمک و دفع شرع به آن‌ها‌ می‌رود‌.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: کشور عراق کشور برادر و کشور اسلامی است و بدیهی است که اگر دولت قانون عراق درخواست کند، ما در آنجا حاضر می‌شویم‌ و هر کمکی هم که از دستمان بر آید انجام می‌دهیم‌. مقام معظم رهبری یک موقعه ای به صراحت فرمودند که بله ما حضور داریم و به این حضور افتخار می‌کنیم،‌ جدا هم همین طور است. الان نیروهای رزمنده ای که در عراق علیه تروریسم و علیه زیاده خواهی های آمریکا و دیگران می جنگند، با کمال افتخار و به‌عنوان‌ یک امر مقدس این کار را انجام می‌دهند و مدافعین حرم هستند. صدها هزار اکنون اکنون در صف هستند که به مدافعین حرم بپیوندند. بله، ما مسلمانان افتخار می‌کنیم‌ که برویم و از حرم آل الله دفاع کنیم و این اگر به لحاظ حقوق بین‌الملل‌ هم اگر نگاه کنیم مبتنی بر درخواست قانونی دولت سوریه است و به کرات این درخواست را از جمهوری اسلامی ایران داشته است که اگر می توانید برای دفع شر کمک کنید. هر کجای دیگر هم که از ما کمک بخواهد و ما بتوانیم و ببینیم که می‌توانیم‌ موثر باشیم، حتما این کار را می‌کنیم‌. جمهوری اسلامی ایران در این گونه موارد پرده پوشی نمی‌کند‌ و به صراحت حرف خود را می زند و اعتقاد دارد که امپریالیسم و استکبار جهانی و رژیم‌های‌ سلطه از این منطقه باید بیرون بروند.

سوال: خروج نیروهای بیگانه از منطقه سبب ایجاد خلا امنیتی و نظامی خواهد ضد، آیا عربستان، امارات یا ترکیه و یا اینکه برادر بزرگ یعنی ایران این خلا را پر خواهد کرد؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح: عامل اصلی ناآرامی ها در منطقه آمریکایی‌ها‌ هستند. ما معتقدیم که اگر آمریکایی‌ها‌ از منطقه خارج شوند با سهولت و سرعت و با کمک کشورهای منطقه می توان امنیت را به‌طور‌ کامل برقرار کرد. البته دنباله آمریکا یعنی رژیم صهیونیستی نیز باید از منطقه خارج شود. از زمانی که پایه های رژیم صهیونیتسی در این منطقه گذاشته شده است ما هیچ آرامشی در این منطقه ندیده ایم. مردم ما، جوامع مختلف و کشورهای ما مرتب درگیر جنگ‌های‌ مختلف چه جنگ‌های‌ نظامی و چه سایر جنگ‌ها در عرصه های گوناگون اقتصادی، علمی، فرهنگی، فناوری وامنیتی، بوده اند. بله این غده ها باید برداشته شوند. در واقع صهیونیست‌ها‌ و آمریکایی عامل و به وجود آورنده ناامنی هستند. اگر اینها خارج شوند اینجا امنیت خواهد داشت.

سوال: اکنون گفته می‌شود‌ که برجام باقی خواهد ماند و لغو نخواهد شد همچنین گفته می‌شود‌ که آمریکا تحریم هارا از طریق وزارت خزانه داری و نه وزارت امور خارجه اعمال کرد. مسئله دیگر این است که اگر سپاه پاسدارن در فهرست گروه‌های‌ تروریستی قرار داده شود، واکنش نیروهای مسلح چگونه خواهد بود، به‌ویژه اینکه سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد که با نیروهای آمریکایی مانند نیروهای داعش برخورد خواهد شد و باید پایگاه خود را دو هزار کیلومتر دورتر ببرند؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بله در آینده تاریخ ما، وقایع مضحکی را دیگران مشاهده خواهند کرد که از جمله اینها همین ادعای آمریکایی هاست. بعدها اسناد بسیار بیشتری درمورد اینکه چه کسی یک دولت تروریست پرور هست و چه کشور و چه جامعه ای لطمه های زیادی از اقدامات تروریستی خورده است و چه کسی تروریسم را در غرب آسیا و سایر مناطق جهان در راستای منافع خود ترویج و توسعه داده و به‌عنوان‌ سربازان اجاره از آنها استفاه می‌کند‌ واینکه چه کسی با آنها می جنگد و شهید و مجروح می‌دهد، منتشر می شود‌. آینده تاریخ از آن ماست و آنقدر اسناد روشن مطرح خواهد شد که آیندگان به این ادعای آمریکایی خواهند خندید و به‌عنوان‌ یک مضحکه و یک اقدام زشت و شیطانی با آن برخورد خواهند کرد. همان‌طور‌ که شما گفتید و بنده هم تأکید‌ می کنم دست ما نسبت به آمریکایی ها باز تر است که علیه نظامیان امریکایی ها اقدامات لازم را تشخیص بدهیم‌ انجام دهیم. آمریکایی ها در مناطق مختلف ما به‌صورت‌ پراکنده حضور دارند و صراحتا می گویم‌ که جمهوری اسلامی ایران نیز روی آنها اشراف دارد. نه تنها اینجا و خوشبختانه و به فصل الهی ما از آنچنان توانی برخوردار هستیم که می‌توانیم‌ در دورست ها هم آمریکایی ها را تعقیب کنیم. البته جمهوری اسلامی هیچ موقعی پیش قدم نبوده است. هیچ کسی سراغ ندارد که جمهوری اسلامی پیش قدم بوده باشد. بدیهی است که ما از خود دفاع مستحکم خواهیم کرد.

سوال: برخی خبرها حاکی از آن بود که نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح برخی کشورها در واشنگتن برگزار شد. کشورهای عضو ناتو و چهار کشور عربی که دو کشور از آن‌ها‌ معاهده صلح با رژیم غاصب قدس امضا کرده‌اند‌ و دو کشور امارات و عربستان و رئيس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این نشست حضور داشتند. نظر شما و نیروهای مسلح ایران در این خصوص چیست؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ داد: رابطه ای که بعضی حکام عرب و بعضی حکام سایر کشورهای منطقه به تبع سیاست‌های‌ امریکا با رژیم صهیونیستی دارند، مسئله جدیدی نیست. موقعی که ریشه بعضی از حاکمیت ها به آمریکایی ها بر می گردد یا به سایر کشورهای سلطه گر بر می گردد بدیهی است که از این گونه تبعات هم داشته باشد. جامعه بزرگ کشورهای عربی و مردم مسلمان منطقه تنفری تاریخی از رژیم صهیونیستی دارند و این تنفر به درستی در قلب و روح مردم وجود دارد. به خاطر این تنفر حکومت ها تلاش می‌کنند‌ این ارتباطات و تعاملات آشکار نشود. این هم یک تضاد است. متاسفانه مسلمانان و مردم خوب یک منطقه تحت رژیم‌هایی‌ هستند که خودی نیستند و بیش از آنکه به جامعه داخلی خود متکی باشند به دیگران متکی هستند و یک روز اگر حمایت‌های‌ خارجی از آنها برداشته شود، یک روز هم دوام نخواهند داشت. البته بعضی وقت ها برای اینکه قبح و زشتی یک مسئله و عمل بعد از ۵۰ سال مقداری کم رنگ شود ابایی ندارند که برخی وقتها ارتباطات و تعاملات را اشکار کنند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: جامعه بزرگ و فرهیخته عرب اجازه نمی‌دهد‌ این گونه ارتباطات و تعاملات با رژیم صهیونیستی ادامه داشته باشد. ممکن است برای چند سالی صحنه آرایی ها از این قبیل باشد اما نمی‌تواند دراز مدت باشد. سال‌ها تلاش می‌کنند‌ جای دوست و دشمن در منطقه عوض شود تا به جای اینکه همه توجه ها به رژیم صهیونیستی باشد، دشمنی جدیدی درست کنند. سعی می‌کنند‌ ایران هراسی یا شیعه هراسی درست کنند. مردم منطقه ما مشاهده می‌کنند‌ و می بینند که کشوری که همه تلاش‌های‌ رسانه‌های غربی و ارتجاعی تلاش می‌کنند‌ آن را یعنی ایران و شیعه را عنصر بیگانه تلقی کنند، همان ها برای أهل‌ سنت خون می‌دهند‌ و برای دفاع از منافع أهل‌ سنت در جایی می جنگند که ممکن است به خودش هم ربطی نداشته باشد، اما می جنگند و مجروح و شهید می‌دهند و می جنگند و سرش بریده می‌شود‌. مردم اینها را مشاهده می‌کنند‌ و می بینند که مردم جمهوری اسلامی همه تلاش خود را برای رهایی کشور عزیز عراق از چنگال استکبار و صهیونیست‌ها‌ و تروریست‌ها‌ به کار برده و کوچک‌ترین‌ چشم داشتی هم ندارد و هر موقع که لازم باشد عقب گرد می‌کند‌ و در مرز خود مستقر می‌شود‌. اینها نمی‌توانند در دراز مدت سیاست‌ها‌ی خود را روی مردم منطقه ما اعمال کنند. البته هر از چند گاهی از این اتفاقات می افتد. تلاش اصلی این کشورها این است که چگونه می‌توانند‌ از این وضع مردم عبور کنند و علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهند که برای دراز مدت موثر باشد.

سوال: اتهام‌هایی‌ که در عراق علیه نیروهای مسلح ایران مطرح و اعلام می‌شود‌ که در استقرار نیروهای عراق در منطقه کرکوک نقش داشت، پاسخ شما چیست؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران درمورد اقدامی که اقلیم کرد انجام داد کاملاً‌ اشکار است و ما هیچ چیز پنهانی ما نداریم. سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران این است که به‌طور‌ جمعی نباید اجازه بدهیم که هیچ گونه تجزیه ای، نفوذی و رخنه ای در کشورهای مسلمان و منطقه رخ دهد. این سیاست مورد قبول مردم و نبخگان هست. هر گونه تجزیه یک نفوذ و محل رخنه برای رژیم استکبار جهانی و صهیونیست‌ها‌ که ده‌ها‌ سال است که به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هست و اسناد آن نیز وجود دارد. درباره اتفاقی که درباره اقلیم کردی به وجود آمد و بسیاری از کردها منطقه نیز با آن مخالف بودند، جمهوری اسلامی ایران نیز سیاست خود را اعلام و بلکه جدا تلاش کرد که از این کار جلوگیری شود و به دفعات با بخش های مختلف کردی صحبت و مذاکره شد که از این کار جلوگیری شود. با دولت عراق مذاکره شد و دولت عراق درخواست هایی از جمهوری اسلامی داشت که برای جلوگیری از این کار کمک صورت گیرد. هم و غم جمهوری اسلامی ایران این بود که این اتفاق بد صورت نگیرد و خسارتی هم وارد نشود و مخصوصا از این مسئله به مردم کرد ما صدمه ای وارد نشود و خوشبختانه این گونه هم شد. بعضی ها پیش بینی می کردند که جنگ شود و کشتار و تخریب شود، اما.. و خوشبختانه این گونه نشد و از این به بعد هم باید همه ما تلاش کنیم تا با اآرامی این مسأله در جای اصلی خود قرار گیرد.. و دولت قانونی عراقی باید بتواند بر همه جای کشورش حاکمیت داشته باشد. از ما هم درخواست شد که برای اعمال قانون و حاکمیت کمک کنیم و ما هم تلاش می‌کنیم‌ که با کمک خوب مردم کرد، عرب و ترکمن چنین کنیم. همه این مردم جزو کشور عراق و برای ما فرق ندارند و برخی از آنها جزو کشور ایران هستند. در ایران کرد و لر و عرب ایرانی هستند. در عراق نیز آن‌ها‌ همگی عراقی هستند. عزت مردم عراق چه کرد و لر و عرب و ترکمن باید حفظ شود و این جزو آموزه های دینی ماست و جمهوری اسلامی ایران هم در عمل همین کار ار انجام می‌دهد‌ و امیدواریم که اتفاق سوی در منطقه نیفتد.

سوال: دیدارهایی که بین روسای ستاد کل نیروهای مسلح عراق، ترکیه و ایران برگزار شد. سردار باقری به ترکیه سفر کرد و رییس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه و عراق به ایران سفر کردند؛ هدف از این سفرها چیست؟ همچنین گفته می‌شود‌ که نیروهای ویژه این کشورها نیروهای پ ک ک و پژاک را تحت تعقیب قرار خواهند داد، آیا این خبرها درست است؟

رئیس تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی در مقامی است که واقعا احساس مسئولیت و رسالت می‌کند‌ تا هر اقدامی را برای ارتقاء امنیت و آرامش منطقه انجام دهد و صلح و ثبات تثبیت شود. این را به نفع همه می‌دانیم‌ و لذا تلاش می‌کنیم‌ در این راه حرکت کنیم. کشور ترکیه کشوری موثر و قدرتمند و دارای جمعیت زیاد است. آحاد مردم خوب مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند‌ که برادرهای ما هستند. باید تلاش کنیم که امنیت جمعی توسعه یابد. ما گذشته ای در ارتباط با مسائل سوریه و ترکیه و البته ملاحظات جدی پیرامون آنها داریم. ما تلاش کنیم تا اتفاقات بدی که در گذشته روی داده تکرار نشود. بنابراین،‌ یکی ازمباحثی که ما داریم بحث تروریسم و سوریه است. باید تلاش کنیم تا ریشه ترویست در سوریه کنده شود و لذا باید با ترکیه مذاکره و صحبت کنیم. البته ما با کشور ترکیه تعاملات و ارتباطات بییشری مانند موضوعات مرزی داریم. دو کشور اهتمام دارند که مرزهایشان امنیت لازم را داشته باشد و مباحث اقتصادی آنها بیشتر توسعه یابد. مسائل اقتصادی هرچه بیشتر بین کشورهای اسلامی توسعه یابد به نفع شان است. مسائل سیاسی، دیپلماتیک، مسائل فرهنگی، مسائل علمی و آموزشی و تحقیقی و مسائل خیلی زیادی بین ما و کشور ترکیه وجود دارد. البته عده ای این ارتباط را بر نمی تابند و هر از چندگاهی تلاش می‌کنند‌ خللی در این ارتباط به وجود آورند. خوشبختانه سفری که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه و سفر متقابل ريیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه به ایران داشت زمینه هایی را فراهم می‌کند‌ تا ما ارتباطات و تعاملات ما سطح بالاتری رود و ما امیدواریم که به این وسیله در امنیت سازی برای منطقه نقش موثرتری را داشته باشیم.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح افزود: در مورد مسائل تروریستی و یا گروه‌های‌ معارض ترکیه ما بحث جدی فعلا با ترکیه نداشته ایم. مسئله پژاک یک مسله داخلی مربوط به ترکیه است و امیدواریم که دولت ترکیه بتواند مسايل خود را با گروه‌های‌ کردی و جامعه بزرگ کردی -ان شا الله حل‌وفصل‌ کند.

برای عضویت در کانال تلگرام الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 11 آبان 1396 - 10:58:43