آمریکا و صهیونیست‌ها بارزانی را تنها گذاشتند

سه شنبه 9 آبان 1396 - 11:49:3
آمریکا و صهیونیست‌ها بارزانی را تنها گذاشتند

تهران- الکوثر: روزنامه نگار سرشناس عرب با اشاره به تحولات اخیر کرکوک نوشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی که مسعود بارزانی به آنها تکیه کرده بود، او را تنها رها کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه «رأي الیوم» در یادداشتی در این روزنامه به اقدام پارلمان کردستان عراق در برکنار کردن مسعود بارزانی رئيس حزب دمکرات کردستان از ریاست منطقه کردستان اشاره کرد و نوشت: مسعود بارزانی به‌صورت‌ داوطلبانه کناره‌گیری‌ نکرد بلکه پارلمان پس از رأی‌گیری‌ بی طرفانه او را مجبور به کناره‌گیری‌ کرد. پارلمان به این نتیجه رسید که ادامه او در این سمت پس از ارتکاب اشتباه های فاحش درباره ملت خود به‌علت‌ تصمیم‌ها‌ و مواضع لجاجت آمیز که  منافع شخصی خود را بر منافع عمومی ترجیح می داد و نیز به علت‌ اجتهادات نسجیده اش، ناممکن است.

بارزانی متوجه این نکته نبود که عراق تغییر کرده است و دیگر آن کشور ضعیفی نیست که قانون‌شکنی‌ها را نادیده بگیرد و نیروهای آن در سنجار و کرکوک در برابر پیشمرگه‌ها‌ از هم فروپاشیدند. عراق امروز بسیار قدرتمند است و نمی توان از جایگاه نیروی نظامی آن کاست و بخشی از  محورقدرتمند منطقه‌ای‌ است، محوری که خود را بر سراسر منطقه تحمیل کرده است و توانست در سوریه روند امور را به نفع خود فیصل دهد و در عراق نیز اکنون در حال فیصله دادن امور به نفع خود است.

پس از برگزاری همه‌پرسی‌ هماهنگی و همسویی بین بارزانی و دولت مرکزی بغداد امری دشوار و ناشدنی بود و اغراق نمی کنیم اگر بگوییم که همه‌پرسی‌ هدیه ای برای دولت بغداد و همه کشورهای همجوار مانند ایران و ترکیه بود. این همه‌پرسی‌ در زمان و به‌علت‌ های نادرست برگزار شد و به نتایج غلط نیز منجر شد.

این نویسنده در ادامه افزود: آمریکا که مسعود بارزانی خدمات بزرگی به آن کرد و از جمله این خدمات توطئه آن علیه بغداد و تغییر نظام آن بود که در نتیجه آن یک میلیون نفر از جمعیت آن کشته شدند و افزون بر آن صدها نفر قربانی محاصره آمریکا بر این کشور شدند، با همه این وجود، آمریکا از مسعود بارزانی چشم‌پوشی و از استعفای او استقبال کرد.

مسعود بارزانی به‌غلط تصور می‌کرد که بهره او از آمریکا و اسرائیل بیشتر از بهره پدرش از آن‌ها خواهد بود. ازاین‌رو، راه را برای حمله آمریکا به بغداد هموار کرد. او تصور می‌کرد که آمریکا و اسرائیل برای او و خانواده و رژیم اش مصونیت ایجاد کرده اند، اما فرجام او به اینجا ختم شد که آمریکا موضع خود را درباره او تغییر داد و به گونه ای که به ذهن بارزانی نیز خطور نمی کرد، او را به طور اهانت آمیزی تنها گذاشت.

این نویسنده سرشناس فلسطینی تاکید کرد که تصور نمی کنیم که پیشمرگه های استان سلیمانیه به این علت که با نیروهای عراقی در کرکوک مبارزه نکردند، مرتکب خیانت شدند بلکه تاکید می کنیم که آنها با عقلانیت و دوراندیشی و فرجام نگری از مبارزه با نیروهای عراق پرهیز کردند؛ زیرا نیروهایی که بارزانی می خواست پیشمرگه ها با آنها بجنگند، نیروهای عراقی و دولت مرکزی بودند. مسعود بارزانی خود در تدوین قانون اساسی عراق مشارکت کرد و بر قرآن سوگند یاد کرد که آن را مورد احترام قرار دهد، همان سوگندی که او آن را نقض کرد و در امانت خیانت کرد.


برای عضویت در کانال تلگرام الکوثر فارسی اینجا کلیک کنید.


سه شنبه 9 آبان 1396 - 11:48:53