عطا محمد نور کیست؟

دو شنبه 8 آبان 1396 - 17:13:15
عطا محمد نور کیست؟

تهران- الکوثر: عطا محمد نور، استاندار بلخ در شمال افغانستان روز گذشته ضمن اعلام آمادگی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲٠۱۹ ، از وضعیت فعلی افغانستان بشدت انتقاد کرد و آن را بدتر از دوره حاکمیت طالبان دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استاندار بلخ طی سخنرانی در شهر مزارشریف اعلام کرد: «برای مبارزه با فساد اداری در انتخابات آینده نامزد خواهم شد.
امروز شهروندان در اوضاعی بدتر از دوره طالبان زندگی می کنند.
وی ضمن انتقاد از وضعیت میدان های نبرد و افزایش تلفات نظامی گفت: افزایش تلفات نظامی برای رهبران حکومت وحدت ملی شرم آور است.

وی در پایان اظهاراتش اجرای استراتژی آمریکا را منوط به هماهنگی و رایزنی با جریانات مختلف افغانستان عنوان کرد.»

«عطا محمد نور» تاجیک تبار، از فرماندهان قدیمی مجاهدین افغانستان در دوران جنگ با شوروی و طالبان، و در حال حاضر استاندار بلخ و رئیس شورای اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از سیاستمداران قدرتمند افغانستان است.
وی از مخالفان سرسخت گلبدین حکمتیار و حزب اسلامی است و در دوران جنگ با شوروی از فرماندهان ائتلاف شمال در کنار احمد شاه مسعود و سایرین بود.

عطا محمد نور پس از سقوط حکومت طالبان با ژنرال عبدالرشید دوستم (ازبک تبار) متحد قبلی خود نیز بر سر مناطق شمالی جنگید و در نهایت درگیریها با مصالحه خاتمه یافت. (در همین راستا عطا محمد در سخنرانی روز گذشته عامل قدرت گرفتن طالبان و داعش در شمال افغانستان و کشتار مردم ازبک و ترکمن را غیبت شخصیتی مانند ژنرال دوستم عنوان کرد.)
عطا محمد نور در انتخابات های گذشته ریاست جمهوری افغانستان از متحد دیرین خود عبدالله عبدالله حمایت کرد، اما اخیرا از عملکرد حکومت و مسئولین فعلی انتقادات صریحی دارد….


دو شنبه 8 آبان 1396 - 17:12:37

دسته بندی :