آقای سید احمد الموسوی، پژوهشگر اسلامی، تأکید کردند که برداشت رایج برخی افراد از «عبادت» را ناکافی میدانند. ایشان توضیح دادند که تقلیل دادن مفهوم عبادت صرفاً به «اوج خضوع و خشوع»، از منظر ادبیات لغوی، اصطلاحات فقهی و تعالیم قرآنی، فهمی نادرست محسوب میشود.
ایشان افزودند: این دیدگاه که عبادت را صرفاً نهایت خضوع در برابر یک ذات واحد (که تنها شایسته خداوند متعال است) تعریف میکند، از درک هسته معنایی عبادت در قرآن و روایات اهل بیت (ع) باز میماند.
بیشتر بدانید
بینتیجه بودن روندهای جاری در نشست شرمالشیخ و عدم حضور طرفهای کلیدی| قضیة ساخنة
همافزایی جبههها: نقش محوری نابلس در نبرد همهجانبهی مقاومت علیه اشغالگری| مع المراسلین
پژوهشگر اسلامی در ادامه تبیین کردند: واژه «عبودیت» در ریشه لغوی خود از «عبد» (بنده) گرفته شده است؛ بنده کسی است که مولای خود را اطاعتی بیقید و شرط مینماید و امر او را بدون هیچگونه مناقشهای میپذیرد. بنابراین، اطاعت کامل محور اصلی عبادت است، نه صرفاً ابراز خشوع یا سجود بیرونی.