حجاب در اسلام: مسألهای حلشده میان نص صریح قرآن و منازعات فرهنگی
دکتر سید نذیر حسنی در چارچوب بحثهای معاصر پیرامون حجاب، تأکید کرد که قرآن کریم به صورت قاطع مسئله حجاب را به عنوان وسیلهای برای حفظ عفاف و شرافت حل کرده است؛ اما هجمهها و حملات به حجاب بخشی از یک نزاع فرهنگی وسیعتر است که با گسترش اسلام مواجه است، به ویژه با تحولات اجتماعی که در غرب و شرق مشاهده میشود.
ایشان حجاب را در اسلام مسئلهای قطعی میدانست که از دیدگاههای قرآنی و روایی تأیید شده و هدف آن استقرار ارزشهای عفت و شرافت و ساختن یک زندگی پایدار با رعایت موازین اخلاقی است. این تعهد برخاسته از یک فرهنگ اسلامی کامل است که با برداشتهای لیبرالی یا مارکسیستی غرب متفاوت است.
بیشتر بدانید:
«القرآن يفسره الزمان»؛ رمز پويايي و زنده بودن تفسير در امتداد تاريخ| بالعمق
قلدري سايبري و پيامدهاي آن بر نوجوانان در پادكست «العشرات»| العشرات
دکتر حسنی اشاره کرد که همه ادیان آسمانی، نه تنها اسلام، به حجاب اعتراف دارند. نمونههای این موضوع را میتوان در لباسهای قدیمی اروپایی، یهودی و مسیحی مشاهده کرد که نشاندهنده رعایت حجاب کامل توسط زنان است و ریشههایی دینی و عمیق برای مفهوم پوشش وجود دارد. حتی در معابد یهودی و کلیساهای مسیحی امروز نیز اشکالی از حجاب همچنان دیده میشود.
ایشان افزود که حملات علیه حجاب صرفاً نقد اجتماعی نیست بلکه بخشی از یک نبرد گسترده فرهنگی برای مقابله با فرهنگ اسلامی است، بهویژه در شرایطی که اسلام جهانی شده و گسترش یافته است. یکی از راهکارهای تضعیف این نفوذ، زیر سؤال بردن اصول بنیادین آن مانند حجاب است.
بنابراین، حجاب تنها یک تعهد دینی نیست بلکه نمادی فرهنگی است که در جریان نزاع تمدنی بر سر ارزشها و هویت هدف قرار گرفته است.