روسیا الیوم: احداث 16 رئاکتور هسته ای از محورهای دیدار ولیعهد سعودی با اعضای کنگره آمریکا

پنج شنبه 2 فروردین 1397 - 21:18:5
روسیا الیوم: احداث 16 رئاکتور هسته ای از محورهای دیدار ولیعهد سعودی با اعضای کنگره آمریکا

تهران- الکوثر: ولیعهد سعودی با برخی اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره احداث شانزده رئاکتور هسته ای در عربستان بحث و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد بن سلمان در این دیدارها احداث این رئاکتورهای هسته ای به ارزش بیش از هشتاد میلیارد دلار را با اعضای کنگره آمریکا بررسی کرد.
احمد هزیم خبرنگار روسیا الیوم در گزارشی گفت: دولت آمریکا در برابر چشمان هم پیمان سعودی خود بر عزم و اراده خود در احتمال خارج شدن از توافقنامه هسته ای ایران در صورت اجرا نشدن اصلاحاتی در بندهای آن، تأکید می کند، به طوری که آمریکا به ویژه می خواهد بندی از این توافقنامه را که به ایران اجازه می دهد اورانیوم را با درصد خلوص بالا پس از گذشت یک دهه غنی سازی کند لغو کند. این در حالی است که واشنگتن پیشنهاد ریاض را در ساخت شانزده رئاکتور هسته ای به ارزشی بیش از هشتاد میلیارد دلار بررسی می کند.
گزارش های حاکی است: ظاهرا دولت آمریکا آمادگی دارد شرط ریاض را در دارا بودن حق غنی سازی اورانیوم بپذیرد.
عماد الهادی تحلیلگر سیاسی در این زمینه گفت: «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تصریح کرده است که هر آنچه را که ایران به دست آورد عربستان نیز به دست خواهد آورد. وی تأکید کرده است پس اگر توافقنامه هسته ای ایران به این کشور اجازه غنی سازی اورانیوم را بدهد چه الان باشد چه ده سال دیگر، ما باید به غنی سازی اورانیوم دست یابیم».
خبرنگار روسیا الیوم افزود: اما محمد بن سلمان هرچند مخالفت نکردن کاخ سفید با ایجاد مراکز هسته ای در کشورش را به دست آورده است اما این طرح وی در معرض مخالفت کنگره آمریکا قرار دارد.
از اینرو او با شخصیت های برجسته کنگره شامل اعضای مجالس نمایندگان و سنای آمریکا دیدار کرد تا آنها را قانع کند که با هر نوع توافقنامه هسته ای بین واشنگتن و ریاض که به عربستان اجازه بدهد غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور داشته باشد مخالفت نکنند. البته این تلاش بن سلمان به ظاهر تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.
عماد الهادی تحلیلگر سیاسی همچنین افزود: «حرف و حدیثهایی که در واشنگتن مطرح می شود شامل تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خروج از توافقنامه هسته ای ایران در ماه مه آینده است و این همان خطر واقعی است زیرا به معنی فروپاشی این توافقنامه است و این بدان معنی است که ایران بار دیگر به طرح ها و برنامه های هسته ای خود بازخواهد گشت و در اینجا رقابت واقعی به سمت سلاح هسته ای خواهد بود».
خبرنگار روسیا الیوم ادامه داد: اما ناظران سیاسی بر این باورند که فشارهایی که بخش صنعت هسته ای آمریکا بر اعضای کنگره وارد می سازد می تواند بسیار بیشتر از فشارهای محمد بن سلمان باشد زیرا این بخش به کشیده شدن ریاض به سمت رقبای دیگری همچون چین و روسیه تمایلی ندارد. دولت آمریکا به سمت دادن مجوز به ریاض در زمینه غنی سازی اورانیوم متمایل است زیرا نمی خواهد ریاض به رقبای خود روی بیاورد. در همین حال کنگره آمریکا نیز تمایل دارد توافقی در این زمینه صورت نگیرد زیرا زمینه را برای رقابت در تولید سلاح هسته ای در منطقه فراهم خواهد کرد به ویژه اینکه محمد بن سلمان تصریح کرده است در صورتی که تهران بمب اتمی بسازد عربستان نیز بمب هسته ای تولید خواهد کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 2 فروردین 1397 - 18:44:21